11 ani de Facebook. Istoria celei mai mari rețele de socializare

11 ani de Facebook. Istoria celei mai mari rețele de socializare

Pe 4 februarie 2004 debuta ceea ce avea să devină câțiva ani mai târziu cea mai mare rețea de socializare din lume. Atunci, Mark Zuckerberg era doar un student la Harvard. Acum, Facebook are peste 1,4 miliarde de utilizatori activi lunar și există de 11 ani. În tot acest acest timp a trecut prin numeroase schimbări și a devenit substantiv comun.

Oficial, Facebook există din 4 februarie 2004, fiind în principal creaţia lui Mark Zuckerberg, ajutat de câţiva prieteni şi chiar de fraţii Winklevoss, care aveau mai târziu să-l dea în judecată pentru că le-a furat ideea.

Totuşi, înainte de Facebook a fost Facemash, în octombrie 2003. Acolo, MarkZuckerberg a combinat pozele studentelor cu un sistem de calificative. Era un site conceput pe ideea „hot or not”, scrie playtech.ro.

Pentru a face rost de informaţii şi poze, el a spart serverele Harvard pe care erau ţinute aceste „facebooks“ – cataloage online cu poze şi o scurtă descriere a studenţilor.

De unde a venit ideea?

Problemele cu fraţii Winklevoss au început la şase zile după ce TheFacebook a fost lansat. Cameron şi Tyler, împreună cu Divya Narendra, au discutat cu Mark Zuckerberg despre o rețea socială pe care s-o numească HarvardConnection, dar el doar a folosit ideea lor şi şi-a creat propriul produs, inspirat parţial şi dintr-un editorial din „The Harvard Crimson“ în care se spunea că era cazul să apară un site în care să fie centralizate datele despre studenţi.

În 2005, TheFacebook a devenit Facebook, cumpărând cu 200.000 de dolari domeniul facebook.com, a urmat în septembrie acelaşi an expansiunea spre licee, iar un an mai târziu reţeaua avea să fie disponibilă oricui avea 13 ani împliniţi şi o adresă de mail validă. Secundar utilizatorilor, Facebook avea şi pagini de companii prin care acestea se puteau promova.

Listarea pe bursă

În ultimii șapte ani, a urmat o creştere accelerată pentru Facebook, cu o mică oprire în 2012, când compania a decis că i-ar prinde bine listarea la bursă. A fost un an mai dificil din punct de vedere al veniturilor. A reînceput creșterea cu o strategie axată pe dispozitive mobile, una de succes.

Foto © Guliver/GettyImages

În octombrie 2007, Microsoft a cumpărat 1,6% din acţiuni pentru 240 de milioane de dolari, iar valoarea acestei reţele socială veche de doar trei ani a ajuns la 15 miliarde de dolari.

Ascensiunea rapidă

Trei ani mai târziu, rețeaua de socializare era evaluată la circa 41 de miliarde de dolari, iar Facebook devenise a treia cea mare companie americană, după Google şi Amazon şi înaintea eBay.

Până la listarea la bursă, despre Facebook au circulat zvonuri că ar urma să fie cumpărată de companii mai mari, cum s-a întâmplat cu MySpace, cumpărată de News Corp în 2005.

În martie 2006, Facebook ar fi refuzat o achiziţie la 750 de milioane de dolari, iar câteva luni mai târziu a refuzat o alta de la Yahoo! cu preţul estimat la circa un miliard de dolari. În fapt, directorul Yahoo! de la acea vreme n-a vrut să-i mai dea lui Zuckberg 150 de milioane de dolari în plus, după cum scrie Business Insider. În prezent, Facebook valorează peste 200 de miliarde de dolari.

Potrivit sursei citate, Zuckberg a cumpărat WhatsApp, Instagram, a vrut Snapchat, a creat Messenger, Paper, Home, Pages Manager și Graph Search pentru a-și diversifica produsele și pentru a-și ancora utilizatorii în serviciile Facebook, nu doar într-un produs.

Sursa: digi24.ro

Share