Nicolae Chiroşca: Businessul cu restaurante e o artă…

Nicolae Chiroşca: Businessul cu restaurante e o artă…

Interviu cu Nicolae Chiroşca, proprietarul restaurantelor „La Taifas”, „Caravan”, „Erik theRed” şi „Who,s”

Dle Chiroşca, cum a fost anul 2018 pentru segmentul de piaţă pe care sunt amplasate afacerile dvs.?

Ceea ce aş putea să menţionez în acest context este efortul depus de autorităţi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de a face business pe segmentul de piaţă pe care activăm. Aş evidenţia în special reducerea cotei TVA de la 20% la 10%, dar şi reforma sistemului de impozitare a veniturilor persoanelor fizice, care a permis ca inclusiv angajaţii noştri să primească salarii mai mari. Sunt două noutăţi fiscale bune pentru noi, efectul cărora îl resimţim şi cred că îl resimt şi alţi agenţi economici care activează în domeniul dat.

Cât despre alţi indicatori ai anului, cred că aceştia deja ţin de fiecare restaurant în parte. Or, fiecare restaurant îşi are specificul său – la unul merge mai bine, la altul mai rău, şi e foarte greu să venim cu o apreciere de ansamblu a întregului segment de piaţă.

Şi dacă e să ne referim la cele patru restaurante proprietar al cărora sunteţi?

Deoarece fiecare e plasat pe segmente de consumatori diferiţi şi situaţia e diferită. „La Taifas” s-a bucurat în continuare de aprecierea străinilor ce vizitează Moldova şi care doresc să cunoască bucătăria noastră naţională. De asemenea, restaurantul a continuat să fie vizitat de clienţii săi fideli de aici, din Moldova. E vorba de oameni care apreciază atât bucătăria naţională, cât şi ambianţa ce le este oferită, calitatea bucatelor noastre. Noi apreciem ataşamentul şi atitudinea lor şi ne străduim nu doar să nu-i dezamăgim, ci şi să-i surprindem plăcut de fiecare dată.

„Caravan” a continuat să-i atragă pe cei care iubesc bucătăria japoneză şi uzbekă. E un contingent de consumatori aparte, pentru care contează în mod deosebit calitatea, cultura deservirii, ambianţa, dar şi, într-un fel, tradiţiile. Mă bucur să constat că avem clienţi fideli, care de ani de zile ne vizitează restaurantul. Pentru noi aceasta e o dovadă că am reuşit să fim la înălţimea aşteptărilor lor. De asemenea, şi în 2018 ne-am bucurat de clienţi noi, care au fost nu o dată la restaurantul „Caravan”. Aceasta înseamnă că le-a plăcut cum au fost deserviţi, le-a plăcut atmosfera, le-au plăcut bucatele etc. Iar pentru noi aceasta contează.

Pentru „Erik theRed” şi pentru „Who,s” 2018 a fost primul an de activitate deplină, deoarece, după cum vă amintiţi, ambele localuri au fost relansate în 2017, după rebranding. Anul a fost unul de continuă afirmare şi de atragere a clienţilor noi. Nu a fost un an rău pentru aceste două localuri relativ noi, dar sperăm ca 2019 să fie şi mai bun.

În genere, care restaurante în Moldova se bucură de succes?

Acele în care se pune mult suflet, se lucrează cu dedicaţie, este apreciat şi stimat clientul, se investeşte în calitate etc. E greşită percepţia că, dacă se bucură de succes bucătăria naţională, cea caucaziană sau asiatică, e suficient să-ţi deschizi un restaurant cu astfel de bucătărie şi totul va fi bine. Cunosc mai multe cazuri când astfel de restaurante au falimentat sau au ajuns să o ducă foarte greu, iar cauza principală e abordarea superficială de care s-a dat dovadă.

Businessul cu restaurante e o artă şi pot reuşi doar acei care-l percep anume astfel. După cum nu oricine poate face picturi reuşite, poate scrie cărţi geniale sau turna filme de mare succes, aşa nu oricine poate reuşi în businessul cu restaurante.

Pe cât de favorabil este climatul de afaceri pentru dezvoltarea businessului autohton?

Eu sunt adeptul abordărilor economice liberale, care presupun că statul trebuie să creeze cadrul de reglementare, dar să nu se implice în procesele economice propriu-zise. Cu cât mai liberă este economia, cu atât mai mult are de câştigat statul. Mă bucură foarte mult că văd această abordare din partea structurilor de stat deja de câţiva ani. Fie pentru că cunoaşte ce înseamnă business adevărat, fie pentru că are viziune, dar părerea mea este că actuala guvernare dă dovadă de o abordare corectă în raport cu businessul, creând un climat de afaceri favorabil tuturor celor care au spirit de iniţiativă, idei pe care vor să le implementeze.

Credeţi că amnistia fiscală, implementată de autorităţi, face partea din aceeaşi abordare?

Părerea mea este că prin această amnistie guvernarea a mai făcut un pas serios spre combaterea economiei tenebre.
Într-un fel businessul care se află în umbră a fost invitat să iasă la lumină, dacă pot să mă exprim astfel, adică să reintre
într-un cadru de activitate legal. Desigur, unii pot fi nemulţumiţi, spunând că, uite noi ne-am declarat onest veniturile în aceşti ani, am achitat impozite, iar cei care nu au făcut acest lucru sunt acum favorizaţi. Şi ei pot fi înţeleşi. Dar, din alt punct de vedere, carul trebuia urnit din loc. Nu putem sta şi aştepta că economia tenebră într-o bună zi pur şi simplu va dispărea. Pentru aceasta trebuie de acţionat şi cred că anume aceasta face Guvernul actual.

Ce aşteptări aveţi de la autorităţi?

Voi spune direct – calea liberalizării economiei şi a eliminării barierelor şi constrângerilor ce împiedică dezvoltarea businessului trebuie continuată. Este o cale corectă şi, cel mai important, e benefică nouă, tuturor. Or, dacă se dezvoltă businessul, apar noi locuri de muncă, se achită mai multe impozite şi statul are mai multe posibilităţi pentru implementarea proiectelor sociale, pentru îmbunătăţirea vieţii oamenilor în general.

De asemenea, este foarte important să existe stabilitate şi reguli de joc clare. Businessul nu se face în baza planurilor pentru o singură zi, de aceea e bine ca regulile de joc să fie cunoscute măcar pentru un an înainte, dacă nu chiar pentru un termen mai mare. Şi în acest context consider că suntem pe o cale corectă, care neapărat trebuie continuată.

Cum credeţi că se va dezvolta businessul cu restaurante în continuare?

Părerea mea este că se vor dezvolta doar acei pentru care businessul nu e doar o modalitate de a face bani, dar, în primul rând, o pasiune ce porneşte din suflet. Sunt sigur că pot reuşi doar acei care au viziune, investesc în calitate şi ştiu să corespundă aşteptărilor clienţilor.

Ce aşteptări aveţi de la 2019?

O poveste veche spune că, odată la un înţelept a venit un om şi l-a întrebat: Cât să mai aştept o viaţă mai bună? Acesta i-a răspuns: Dacă ai de gând să aştepţi, va dura mult timp, poate chiar o veşnicie. De aceea, părerea mea este că nu trebuie să aşteptăm, ci să acţionăm şi atunci totul va fi bine.

Almanah Politic 2018 

Share