(INTERVIU) Dorin Ciornîi: Toate proiectele şi parteneriatele noastre pornesc de la necesităţi concrete şi ţintesc asigurarea unui nivel cât mai înalt de siguranţă şi confort pentru pasageri
Interviu cu Dorin Ciornîi, director general al Regiei Transport Electric Chişinău
O: Dle Ciornîi, în ultimii şase ani, sub conducerea Dvs., RTEC s-a dezvoltat destul de dinamic. Ce reprezintă RTEC la moment?
D.C.: După cum bine se ştie, RTEC este una din cele mai mari întreprinderi de transport public din Moldova şi are în componenţa sa: 3 parcuri de troleibuze, 2 servicii specializate, ateliere de reparație și asamblare a troleibuzelor și alte 10 subdiviziuni. În gestiunea întreprinderii la moment sunt 422 troleibuze, care deservesc 32 rute, inclusiv 9 cu propulsie autonomă. Rețeaua de contact a troleibuzelor are o lungime de 300 km, iar parcursul anual efectuat de troleibuze constituie circa 22 milioane km.
Ar mai fi de notat că, în cadrul întreprinderii activează circa 2 500 de angajați, iar zilnic, cu troleibuzul, se transportă circa 450 000 pasageri, siguranţa şi confortul cărora pentru noi este o prioritate.
O: Ştim, că RTEC pune un accent deosebit pe parteneriate externe, care permit modernizarea sa continuă. Dvs., personal, care parteneriate ale RTEC le consideraţi cele mai eficiente?
D.C.: Fiecare parteneriat pentru noi este important, în felul său, şi generează eficienţă. Însă, dacă ar fi să mă refer la trei proiecte concrete, bazate pe parteneriate externe, atunci aş menţiona proiectul implementat împreună cu partenerii din oraşul Minsk (Belarus), în cadrul căruia au fost asamblate 100 troleibuze model AKSM cu sistem de aer condiționat, podea rabatabilă, Led-uri, camere video, prize USB: 50 troleibuze clasice; 45 troleibuze cu mers autonom; 5 troleibuze articulate.
De asemenea, aş menţiona proiectul implementat în comun cu partenerii din oraşul Riga (Letonia), în cadrul căruia au fost procurate 43 troleibuze cu parcurs (25 troleibuze clasice Skoda 24 TR și 18 troleibuze articulate cu autonomie Solaris Trollino).
Un alt proiect pe care l-aş nominaliza în acest context este cel implementat împreună cu partenerii din oraşul Como (Italia), în cadrul căruia au fost procurate 2 troleibuze articulate de model Phileas Trolly, dotate cu sistem de aer condiționat, podea joasă, camere video.
Acestea sunt doar trei exemple, dar şirul lor ar putea continua. Ceea ce este important de menţionat în acest context e că toate proiectele şi parteneriatele noastre pornesc de la necesităţi concrete şi ţintesc asigurarea unui nivel cât mai înalt de siguranţă şi confort pentru pasageri.
O: Cu ce probleme vă confruntaţi?
D.C.: Eu nu le-aş numi probleme, ci, mai degrabă, provocări, cărora trebuie să le facem faţă. Cea mai mare provocare este să menţinem ritmul de modernizare stabilit. După cum menţionam mai devreme, zilnic trebuie să facem faţă sarcinii de a transporta peste 450 000 de pasageri. Iar aceasta înseamnă că flota de care dispunem trebuie modernizată în permanenţă, la fel ca şi reţelele sau alte componente ale infrastructurii noastre. De asemenea, aceasta presupune asigurarea unui nivel înalt de profesionalism al angajaţilor noştri, inclusiv a celor ce se află în contact direct cu pasagerii, căci ei ne reprezintă, sunt acei ce formează în mare parte opinia publică despre RTEC.
Respectivele direcţii de activitate sunt preocupări permanente pentru noi, or modernizarea e un proces continuu, care nu se încheie niciodată şi care te impune să ţii mereu un anumit ritm. Chiar dacă nu e uşor, consider că reuşim să facem faţă.
O: Rolul social-economic al RTEC este evident. Dar dacă ar fi să ne referim la misiunea pe care o aveţi, cum aţi formula-o?
D.C.: Noi tot timpul am spus că misiunea RTEC este de a asigura confortul si siguranța pasagerilor prin servicii sustenabile de transport de înaltă calitate. De asemenea, punem un accent deosebit pe creșterea permanentă a eficienței energetice, satisfacerea cererii de transport, predictibilitate și sporirea accesibilității și mobilității urbane, prin respectarea tuturor condițiilor de siguranță și reducerea accidentelor, aplicarea criteriilor de calitate, transparență, precum şi diminuarea impactului negativ asupra mediului înconjurător prin transport ecologic, îmbunătățirea imaginii globale a transportului public, servind drept rol de model în procesul de regenerare al municipiului Chișinău.
O: Reieşind din misiunea RTEC, ce priorităţi aveţi pe termen mediu şi lung?
D.C.: Toate acţiunile noastre din continuare, ca şi cele de până acum, se vor axa pe 5 priorităţi: calitatea și accesibilitatea serviciilor; siguranța călătorilor și securitatea în trafic; eficienţa economică și ecologică; imaginea brandului; mobilitatea urbană. Pentru fiecare din aceste priorităţi avem planuri de acţiuni concrete, obiective stabilite pentru diferite etape, dar şi indicatori care să ne permită să facem evaluări periodice şi să stabilim gradul de performanţă. Este, dacă doriţi, un fel de abordare strategică pe termen mediu şi lung, dar fără aceasta ar fi imposibil de vorbit de dezvoltarea RTEC în continuare.
O: Cum vedeţi RTEC peste 10 ani?
D.C.: O întreprindere de transport public modernă, dezvoltată, care să facă faţă cu brio rolului social-economic important pe care-l are şi care să corespundă nu doar celor mai înalte standarde de calitate şi siguranţă, dar şi tuturor aşteptărilor pasagerilor. Cele menţionate de mine sunt pe deplin realizabile – trebuie doar de muncit cu multă dedicaţie, punând accent pe abordări profesioniste, şi privind cu multă încredere în viitor.