Dorin Purice: Dacă nu veți fi integri, nu vă veți regăsi în rândul angajaților Poliției de Frontieră

Dorin Purice: Dacă nu veți fi integri, nu vă veți regăsi în rândul angajaților Poliției de Frontieră

Polițiștii de frontieră din punctul de trecere Chișinău-Aeroport și-au prezentat ieri, 27 ianuarie, raportul de activitate pentru 2014 și au specificat câteva propuneri de îmbunătățire a procesului de lucru în anul curent.

În context, șeful Poliției de Frontieră, Dorin Purice a solicitat personalului corectitudine, legalitate și înaltă calitate a procesului operațional, să respecte cu strictețe deontologia profesională, indiferent de funcția sau gradul deținut. „Oricât ați fi de profesioniști, dar dacă nu veți fi integri, nu vă veți regăsi în rândul angajaților Poliției de Frontieră. Voi, cei care activați în punctele de trecere a frontierei, sunteți cartea de vizită nu doar a instituției, dar și a țării, sunteți exponenții schimbărilor, care trebuie să fie obligatoriu pozitive, iar persoanele care traversează frontiera trebuie să perceapă aceste metamorfoze. În 2014 ați înregistrat rezultate bune pe toate segmentele de activitate, ceea ce denotă că aveți un colectiv consolidat, ați reușit să instituiți un climat moral-psihologic favorabil, lucrați permanent la ridicarea nivelului de competență profesională, aveți stabilite relațiile pragmatice de cooperare atât pe intern, cât și pe extern, aveți suficienți oameni cu inițiativă și dornici pentru schimbări, de aceea, sunt convins că toate lucrurile bune vor avea continuitate și vom reuși în atingerea scopurilor propuse pentru 2015 ”, a spus Dorin Purice.

Analiza situației operaționale din punctul de trecere Chișinău Aeroport indică creșterea fluxului de persoane atât pe direcția „intrare”, cât și pe direcția „ieșire”, fiind influențat de o varietate de factori precum: deschiderea mai multor curse noi, mărirea frecvenței curselor regulate, introducerea curselor de tip „charter” pentru perioada estivală, liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeană, Turcia, Israel, precum și situația instabilă din Ucraina, care condiționează tot mai multe persoane să renunțe la traversarea frontierei moldo-ucrainene prin punctele de trecere auto și feroviare și să aleagă deplasarea pe cale aeriană în/din Federația Rusă.

Astfel, în anul 2014, valorile fluxului de persoane constituie 1.842.866 traversări, fiind în creștere cu aproximativ 33% în comparație cu anul 2013, când a fost înregistrat un flux în valoare de 1.386.116 traversări. În contextul evoluției continue a fluxului de călători, pentru anul 2015 se prognozează o creștere al acestuia cu cel puțin 20% pe ambele direcții de traversare a frontierei de stat.

Conform datelor statistice, numărul neautorizărilor trecerii frontierei s-a mărit cu circa 17%, în 2014 nu a fost permisă traversarea graniței la 728 persoane, cu 100 mai multe față de 2013. Din numărul total, 281 de persoane nu au fost admise la intrarea în țară, majoritatea au fost cetățeni ai Turciei și Federației Ruse, iar la 447 nu li s-a permis ieșirea din țară, 94% dintre care au fost cetățeni ai Republicii Moldova. motivele care au impus aceste restricții au fost lipsa documentelor valabile, a vizei, a declarației de însoțire pentru minori, precum și prezența unui consemn nominal, neconfirmarea scopului călătoriei etc..
În cele 12 luni, la controlul specific trecerii frontierei de stat au fost depistate 66 de documente contrafăcute, falsificate sau străine, fiind identificate și cercetate 58 de persoane, comparativ cu anul 2013, valorile sunt într-o ușoară creștere (61 documente și 47 persoane documentate).

Diminuări au fost semnalate pe segmentul încălcărilor contravenționale, dacă în anul 2013 numărul acestora a constituit 1140, în 2014 au fost înregistrate 435. Cele mai frecvente au fost încălcări ale regulilor de ședere pe teritoriul Republicii Moldova și regulilor de transportare a străinilor.

Pe parcursul anului 2014 , din diferite țări au fost deportați 723 cetățeni ai Republicii Moldova, totodată nu a fost permisă intrarea la 2060 moldoveni, dintre care doar 1438 în Federația Rusă.
Principalele riscuri specifice Sectorului Poliției de Frontieră Aeroportul Internațional Chișinău au fost migrația ilegală și traficul de ființe umane, în proporții mai mici – contrabanda cu țigări și tentativa de trecere ilegală a armelor și munițiilor.

Cu privire la migrația ilegală, au fost semnalate 23 de cazuri cu implicarea a 32 persoane, indicatorii fiind în creștere considerabilă față de perioada similară a anului 2013, când au fost înregistrate 10 cazuri și identificați 17 migranți ilegali. Persoanele cercetate ca migranți ilegali au fost atât moldoveni, cât și cetățeni străini, resortisanți din India, Iran, Turcia, Siria, Costa Rica, Sierra Leone, Palestina, Ghana, Georgia, etc..

Pe parcursul anului trecut, inspectorii de frontieră au identificat 13 cazuri de trafic de ființe umane, fiind descoperite 12 victime și 3 traficanți, majoritatea o constituie cetățeni ai Republicii Moldova, și doar un singur caz în care a fost depistat un străin în calitate de traficant. Principalele rute pentru care este caracteristic riscul traficului de ființe umane a constituit Chișinău – Istanbul, Chișinău – Antalya și Chișinău – Dubai, iar ca țări de destinație au servit statele precum Turcia, Emiratele Arabe Unite, Liban, Ciprul de Nord, Malaiezia.

Polițiștii de frontieră din Aeroport au cercetat 21 de persoane implicate în infracțiunea de contrabandă, fiind ridicate de la aceștia 11.037 pachete de țigări, 9 kg de tutun fermentat, 112.599 dolari, 85 fiole Diazepam. La fel, au întors de la frontieră 19 persoane care au încercat să treacă ilegal arme și muniții, fiind ridicate 2 pistoale și 40 de cartușe.

În vederea îmbunătățirii activității operaționale pe segmentul de competență, angajații Sectorului Poliției de Frontieră Aeroportul Internațional Chișinău și- au propus ca în 2015 să manifeste exigență sporită în executarea controlului documentelor la trecerea frontierei, să gestioneze corect riscurile și amenințările, acordând atenție deosebită cetățenilor străini din țările cu risc sporit migrațional, care intenționează să folosească Republica Moldova ca platformă de tranzit pentru a ajunge în statele europene, să intensifice cooperarea cu instituțiile statului, dar și cu autoritățile de resort internaționale pentru a identifica persoanele provenite din ţările cu risc crescut de acte de terorism, să facă față tuturor provocărilor și fenomenelor infracționale.

Maria Roşca

Share