CALM bate alarma: Ministrul Educaţiei este pe cale să comită abuz şi încălcarea autonomiei locale!
Recent, Ministerul Educației a elaborat un proiect prin care sunt operate modificări la ordinul ministrului Educației care vizează procedura de desemnare a directorilor instituțiilor preșcolare. Astfel, potrivit noilor prevederi, APL 1 vor fi lipsite de competența de a organiza concursul, ceea ce, în opinia Congresului utorităților Locale din Moldova (CALM) reprezintă un abuz cras și încălcare flagrantă a cadrului legal ațional și internațional din domeniul autonomiei locale și descentralizării.
Prin prezenta Congresul Autorităţilor Locale din Moldova (CALM) îşi exprimă nedumerirea, dezamăgire și îngrijorarea profundă în legătură cu prevederile introduse în varianta finală a proiectului „Cu privire la
modificarea şi completarea Ordinului Ministerului Educaţiei nr. 163 din 23 martie 2015 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei de director şi director adjunct în instituţiile de învățământ general” – în continuare Proiect. Prin acest proiect, se urmărește lipsirea autorităților locale de nivelul I de dreptul de a iniția și organiza concursul privind ocuparea funcțiilor de conducere în instituțiile de învățământ preșcolar. Această modificări la capitolul competența autorităților locale, in afară de faptul că prezintă semne evidente de ilegalitate, neconstituționalitate și regres in raport cu varianta sa in vigoare, au apărut „peste noapte” și în secret, nefiind respectate nici elementarele prevederi legale privind transparenţa în procesul decizional, precum şi procedura specială și OBLIGATORIE de consultare a autorităţilor administraţiei publice locale, revăzută expres de lege.
Constatăm cu regret o lipsă de continuitate și corelare a activității/acțiunilor Ministerului Educației în aport cu cadrul legal în vigoare din domeniul administrației locale și descentralizării. Menționăm că, Regulamentul respectiv la capitolul competențele autorităților locale, a constituit subiectul unor discuții și negocieri ample cu conducerea anterioara, în rezultatul cărora s-a ajuns la o variantă logică și conformă cadrului constituțional și legal actual din domeniul autonomiei locale și descentralizării – decizia privind
organizarea concursului este o competența legală, firească și exclusivă a APL 1 (în cazul instituțiilor preșcolare și extrașcolare) și APL II (în cazul instituțiilor preuniversitare), care este angajator și care
conform legii emite ordinul de angajare, supraveghează activitatea directorului și din bugetul cărui se asigură funcționarea instituțiilor respective.
Totodată, modul cum au fost elaborate aceste modificări, graba, caracterul semisecret, autoritar și unilateral prin care se promovează schimbările respective, certifică o revenire la practicile din trecutul
totalitar și o lipsă totală de respect față de autoritățile publice locale, precum și o desconsiderare vădită a constituției și cadrului legal din domeniul APL, autonomiei locale și descentralizării. Încălcările literei și spiritului legii în acest caz sunt într-atât de evidente, că trezesc o nedumerire și semne foarte mari privind buna credința și competența autorilor unor astfel de ”novațiuni”. Se creează impresia că cineva și-a pus drept scop să discrediteze din start activitatea noii conduceri al Ministerului dat, inclusiv prin
tensionarea relațiilor cu APL. O astfel de acțiune unilaterală și nedemocratică știrbește din autonomia
locală, care și așa este una fragilă în Republica Moldova. Totodată, aplicarea unei astfel de decizii este contrară Codului Educației și principiilor constituționale ale autonomiei locale și descentralizării.
Pe fundalul declarațiilor privind importanța derulării proceselor de descentralizare, această decizie nu este decât un pas înapoi, în direcția inversă decât cea stipulată în Carta Europeană a Autonomiei
Locale și angajamentele față de Consiliul Europei. Mai mult ca atât, atragem atenția asupra faptului că toate abuzurile contra autonomiei locale și încălcările angajamentelor asumate prin diverse acte
internaționale sunt monitorizate sistematic și cu strictețe. Aspect, extrem de important în contextul solicitărilor Republicii Moldova de a fi scoasă de sub monitorizarea Consiliului Europei.
Constatăm deja a câta oară că astfel de situații apar şi din lipsa unui dialog instituțional și a unor consultări prealabile reale cu APL/CALM, adică neimplicarea din start a reprezentanților APL in procesul de elaborare a unor astfel de propuneri, aceasta fiind contrar mai multor acte normative naționale și internaționale: Carta Europeană a Autonomiei Locale in vigoare din 01.02. 1998 (art. 4 alin. 6); Legea nr. 435 privind decentralizarea administrativă care se referă la principiile dialogului instituţional şi parteneriatului public-public (art. 3); Legea nr. 436 privind administrația publică cală (art. 6) etc.
Considerăm că anume lipsa unui dialog real cu APL și societatea civilă, constituie una din cauzele radicalizării societății din ultimul timp și diminuării drastice a încrederii în actul guvernamental din partea
cetățenilor. Sperăm că în cazul dat, argumentele de ordin legal și practic aduse în adresarea CALM către Guvern și Ministerul Educației, să fie suficiente pentru a iniția un dialog constructiv cu APL și a opri
abuzul, încălcarea legii și tensionare relațiilor cu autoritățile locale.
Prin urmare, în conformitate cu cele menţionate mai sus, CALM a adresat Guvernului o notă prin care CERE:
1. Excluderea din textul proiectului respectiv a prevederilor neconstituționale și ilegale ce limitează autonomia locală și lipsesc APL 1 de dreptul de a decide în privința organizării concursului.
2. Revenirea la varianta actuală a Regulamentului cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei de director şi director adjunct în instituțiile de învățământ general, prin care organizarea concursului pentru directorii instituţiilor de educaţie ante-preşcolară, instituţiile de învățământ preşcolar şi instituţiile extraşcolare (de nivel local) urmează sa fie organizat integral de către
APL de nivelul I, prin emiterea dispoziției de către primar.
3. Asigurarea pe viitor a unui proces real și efectiv de implicare/consultare a autorităților publice locale în cazul elaborării/adoptării tuturor actelor ce vizează drepturile și interesele APL, în stricta conformitate cu legea in vigoare.
Doina Secrieru