Studiu: Rezultatele elevilor care au acces la computer sunt semnificativ mai bune

Studiu: Rezultatele elevilor care au acces la computer sunt semnificativ mai bune

Rezultatele elevilor care au acces la computer sunt semnificativ mai bune față de gradul de realizare a testelor elevilor care nu au acces la computer, diferenţele fiind de circa 12 puncte procentuale.La această concluzie s-a ajuns în urmat Studiul de evaluare a rezultatelor școlare şi competențelor de bază ale absolvenților învățământului primar și gimnazial în anul de studii 2014-2015 la Matematică, Limba română și Limba rusă, publicat de Ministerul Educaţiei şi Agenţia de Asigurare a Calităţii.

Studiul a fost elaborat în cadrul Proiectului Reforma Învățământului în Moldova (PRIM), al cărui obiectiv a constat în îmbunătăţirea sistemului de evaluare a elevilor şi creşterea reuşitei elevilor din şcolile beneficiare la examene până în 2018. Implementat cu suportul financiar al Băncii Mondiale, studiul exprimă un indicator realizat de Ministerul Educaţiei, în rezultatul căruia vor fi debursate 2 milioane de dolari SUA.

Totodată, pentru a urmări performanța în dinamică a elevilor, Ministerul Educației are sarcina de a asigura participarea elevilor din Republica Moldova la diverse evaluări naționale și internaționale pentru ca, în baza unor analize a rezultatelor, să întreprindă acțiuni de modernizare a sistemului educațional. În acest scop, rezultatele școlare ale absolvenților claselor a IV-a și a IX-a din anul de studii 2014-2015, obținute în cadrul evaluărilor naționale la disciplinele Matematică, Limba română și Limba Rusă, au fost analizate în funcție de o serie de factori care afectează performanța lor. Drept urmare, au fost analizate relațiile dintre performanțele elevilor și tipul instituției de învățământ; numărul de elevi în clasă; timpul acordat de elev în medie pe zi pentru diverse activități; modul de petrecere a timpului liber; situația economică, socială și culturală a familiei din care provine elevul; nivelul de studii al părinților; încadrarea părinților în câmpul muncii; domeniul de activitate al părinților; plecarea părinților peste hotare; nivelul de studii pe care intenționează elevii să-l parcurgă; ș.a. factori.

O serie de comparații au fost realizate în baza datelor referitoare la activitatea profesorilor de Matematică, Limba română și Limba rusă: gradul didactic; stagiul pedagogic; formarea inițială; participarea la cursuri de formare continua. Studiul are la bază datele prelucrate din testele elevilor, scrise în cadrul evaluării finale din învățământul primar și în cadrul examenelor de absolvire a gimnaziului la disciplinele Matematică, Limba română și Limba rusă, sesiunea 2015, precum și datele din chestionarele completate de elevi și diriginții acestora. În total, au fost prelucrate peste 30 mii de teste ale elevilor din clasa a IV-a și peste 29 mii de teste ale elevilor din clasa a IX-a. Indicatorul statistic de bază este gradul de realizare a testului, care exprimă raportul dintre numărul de puncte acumulate și numărul maximal, înmulțit la 100%.

Constatările și concluziile studiului sunt următoarele: performanța elevilor din mediul urban este mai înaltă decât a celor din mediul rural, iar rezultatele elevilor din instituțiile private sunt mai înalte decât a celor din instituțiile publice; fetele înregistrează, în medie, rezultate mai bune la studii decât băieţii; diferenţa este mult mai pronunţată la clasa a IX-a faţă de a IV-a: performanța elevilor care au avut un profesor cu un grad didactic mai înalt este mai bună decât a celor care au avut profesor cu un grad didactic mai jos; elevii care provin din familii cu un nivel de bunăstare socio-economică mai înalt au înregistrat performanțe semnificativ mai bune în cadrul evaluărilor naționale; performanța elevilor la evaluările naționale depinde de nivelul de studii al părinților, de faptul dacă părinții muncesc peste hotarele țării, de faptul dacă părinții sunt angajați în câmpul muncii și de domeniul de activitate al părinților. Rezultate mai bune înregistrează elevii ai căror părinți au studii superioare, sunt încadrați în câmpul muncii, activează în domeniile pedagogiei, medicinei sau businessului; Rezultatele elevilor care au acces la computer sunt semnificativ mai bune față de gradul de realizare a testelor elevilor care nu au acces la computer, diferenţele fiind de circa 12 puncte procentuale. Gradul de realizare a testelor la disciplinele Matematica şi Limba română de către elevii din școlile de circumscripție este, în general, mai mic decât gradul de realizare a testelor a tuturor elevilor din republică, diferenţa fiind de circa un punct procentual, atât în clasa a IX-a, cât și în clasa a IV-a. Rezultatele școlare ale evaluării pe plan republican, anul de studii 2014-2015, precum și analiza lor vor servi drept reper pentru următoarele studii, în care se va urmări evoluția performanței elevilor și a instituțiilor de învățământ, aceasta fiind un suport pentru Ministerul Educației în elaborarea și implementarea politicilor educaționale care au scop creșterea calității educației.

Doina Secrieru

Share