Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale – examinate de Curtea de Conturi

Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale – examinate de Curtea de Conturi

Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 22 iunie curent, a examinat în cadrul unei ședințe online Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) încheiate la 31 decembrie 2020, informează OFICIAL.

Misiunea de audit a avut drept scop oferirea asigurării rezonabile în ceea ce privește faptul dacă rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și unele entități din subordine încheiate la 31 decembrie 2020 sunt lipsite de denaturări semnificative și oferă o imagine reală şi fidelă, iar tranzacțiile financiare au fost efectuate conform reglementărilor în vigoare. Astfel, probele de audit au fost acumulate în cadrul MSMPS și la 41 de instituții din subordine.

În opinia Curții de Conturi, cu excepția aspectelor care au influențat opinia, rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale încheiate la 31 decembrie 2020 oferă, sub toate aspectele semnificative, o imagine corectă și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare aplicabil, fiind emisă opinie cu rezerve.

Drept bază pentru opinie a servit următoarea constatare:

  • MSMPS a raportat eronat valoarea grupei de conturi „Terenuri”, care a fost subevaluată cu 32,2 mil. lei, prin nerespectarea prevederilor regulatorii de recunoaștere a terenurilor, aceasta fiind condiționată de neevaluarea valorii reale a 22 de terenuri cu suprafața de circa 36,0 ha.

În contextul misiunii de audit au fost evidențiate și alte observații de audit, precum:

  • IMSP (Instituția Medico-Sanitară Publică) Institutul de Medicină Urgentă a solicitat mijloace în sumă de 14 milioane lei, pentru care nu a planificat și nu a determinat necesitatea prioritară a acestora, și nu a inclus în Planul anual de achiziții, neînregistrând 2 contracte de achiziție la Agenția Achiziții Publice;
  • IMSP Institutul Oncologic a utilizat subsidii în valoare de 2 milioane lei, solicitate și primite de la fondator, cu nerespectarea normelor privind elaborarea proiectelor conform prevederilor legale, aferente lucrărilor de reparație inițiate, semnarea acordurilor adiționale de majorare a sumei de 264,1 mii lei, în lipsa argumentărilor responsabilului tehnic.

La capitolul subsidii, valoarea cărora este semnificativă – de 186 milioane lei, în anul 2020, se atestă lipsa reglementărilor privind procesul de planificare, selectare, aprobare, acordare și monitorizare a utilizării subsidiilor, ceea ce a generat nereguli în valoare de 24 milioane lei.

La capitolul evidenta și raportarea creanțelor și datoriilor de către instituțiile din subordinea MSMPS s-au stabilit unele erori, cum ar fi:

  • subevaluarea creanțelor de către 3 instituții, în rapoartele financiare consolidate, în sumă de 210 mii lei;
  • înregistrarea și raportarea eronată a creanțelor de către Centrul de reabilitare a persoanelor vârstnice și persoanelor cu dizabilități „Speranța” din or. Vadul lui Vodă în sumă de 192 mii lei;
  • raportarea eronată a unor datorii de 1 milion de lei de către 3 instituții.

Aceste situații au fost determinate de nerespectarea sau interpretarea incorectă a prevederilor regulamentare de raportare financiară aplicabile, precum și controlul insuficient din partea managementului și serviciului financiar a instituțiilor publice, ceea ce afectează calitatea și veridicitatea datelor raportate.

În anul 2020, perioadă marcată de situația pandemică generată de infecția COVID-19, a fost sistată activitatea unor instituții publice, în special, centrelor de reabilitare și de plasament, ce a condiționat:

  • neîncasarea veniturilor semnificative în sumă de 514 milioane lei;
  • neacordarea și neîncasarea împrumuturilor externe pentru proiecte finanțate de organizațiile financiare internaționale în sumă de 420 milioane lei;
  • nealocarea și neutilizarea mijloacelor prevăzute în buget în sumă de 226 milioane lei.

Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale dispune de patrimoniu peste hotarele Republicii Moldova (Ucraina) în valoare de 37 milioane lei cu suprafața de 22 mii m2, administrate de către 2 instituții publice din orașul Sergheevca și anume: Centrul de reabilitare a invalizilor şi pensionarilor „Victoria” și Centrul de reabilitare pentru copii „Sergheevca”. De menționat că, drepturile patrimoniale ale Republicii Moldova asupra mijloacelor fixe aferent acestor instituții au fost înregistrate și, respectiv, recunoscute în Ucraina. Totodată, auditul nu a dispus de posibilitatea deplasării și vizualizării acestor bunuri, și nu se poate expune asupra riscului de deteriorare. Astfel, în cazul deteriorării bunurilor și nedeținerii drepturilor asupra terenului aferent, Republica Moldova își poate pierde și drepturile asupra mijloacelor fixe.

În anul 2020, comparativ cu anul 2019, Centrele ce administrează patrimoniul public peste hotarele Republicii Moldova au înregistrat o diminuare considerabilă a indicatorilor economici. Astfel, deși numărul și valoarea serviciilor s-a diminuat semnificativ, managementul acestor instituții a efectuat cheltuieli pentru materiale de construcții (300 mii lei și 440 mii lei), servicii de reparație curentă (660 mii lei și 540 mii lei), materiale de uz gospodăresc și rechizite de birou (700 mii lei și 200 mii lei). De asemenea, s-au menținut și cheltuielile la remunerarea muncii, iar la o instituție s-a înregistrat o creștere de circa 750 mii lei.

În final, ținând cont de deficiențele identificate, Curtea de Conturi a înaintat recomandări, menite să reabiliteze domeniul auditat, unele recomandări fiind implementate pe parcursul misiunii de audit.

Doina Secrieru

Share