Progresele și provocările în predarea limbii găgăuze în clasele primare, discutate la Comrat

Progresele și provocările în predarea limbii găgăuze în clasele primare, discutate la Comrat

Rezultatele pilotării noului curriculum la disciplina „Gagauz dili hem literatura okumakları” („Limba găgăuză și lectura literară”) pentru clasele I–IV au fost analizate în cadrul unei ședințe organizate la Comrat. La discuții au participat peste 50 de cadre didactice care predau limba găgăuză în clasele primare, dar și reprezentanți ai Direcției Generale Educație din UTA Găgăuzia și ai Ministerului Educației și Cercetării (MEC).

Noul curriculum la limba găgăuză pentru clasele I–IV pune accentul pe dezvoltarea vorbirii orale a elevilor, prin îmbogățirea treptată a vocabularului și formarea capacității de a construi sintagme, propoziții și enunțuri coerente. Procesul de învățare este structurat astfel încât fiecare lecție să consolideze competențele anterior dobândite de elevi – vorbire, citire și scriere.

În procesul de monitorizare a implementării a programului nou au fost incluse 64 de clase și 1060 de elevi. Conform rezultatelor pentru anul școlar 2024-2025, peste 47,3% dintre elevi au obținut un nivel înalt de competență în limba găgăuză.

Prezent la ședință, Ivan Duminica, șef al Serviciului politici în domeniul relațiilor interetnice la MEC a spus: „Ministerul susține predarea limbii găgăuze, iar aprobarea curriculumului-pilot pentru clasele primare este un exemplu elocvent în acest sens. Implementarea de asemenea, Programului de educație multilingvă prevede că unele discipline non-lingvistice pot fi predate în limba găgăuză”.

Curriculumul la „Limba găgăuză și lectura literară” pentru clasele primare a fost elaborat de o echipă de metodiști, cercetători și profesori practicieni din UTA Găgăuzia. După aprobare de către Ministerul Educației și Cercetării, acesta a început să fie pilotat în toate școlile autonomiei începând din anul de studii 2024–2025, acoperind peste 1300 de elevi.

Share