O firmă ce instalează interfoane utilizizează practici înșelătoare

O firmă ce instalează interfoane utilizizează practici înșelătoare

Agenția pentru Protecția Consumatorilor, urmare reclamațiilor mai multor consumatori a efectuat un control de stat la un agent economic ce prestează servicii de instalare a interfoanelor la casele de locuit din mun.Chișinău.

Consumatorii se plâng că imediat după instalarea lacătului electronic, locatarii ce nu și-au instalat interfoane în locuințe, erau informaţi că pentru a obţine o cheie gratis de la ușă de intrare în bloc urmează să semneze un contract prin care confirmă că au recepționat cheia (tagul de proximitate promis), în realitate consumatorii au semnat un contract pentru conectare şi deservire tehnică a reţelei de interfonie colectivă şi dispozitivului de încuiere pentru care după o perioadă de timp sunt impuși să achite o taxă în fiecare lună cu toate că nu beneficiază de servicii.

APC a inițiat un control de stat și a constatat următoarele:

Utilizarea practicilor comerciale incorecte și înșelătoare în raport cu consumatorii, și anume informarea eronată a locatarilor că pentru a obţine o cheie gratis de la ușă de intrare în bloc gratis urmează să semneze un contract prin care se confirma că au recepționat cheia,iar în realitate consumatorii au semnat un contract pentru conectare şi deservire tehnică a reţelei de interfonie colectivă, acțiune ce conform prvederilor art. 13 al Legii nr. 105 din 13.03. 2003 privind protecţia consumatorilor este calificată drept o practică comercială înşelătoare. Locatarii nu au fost informaţi clar, univoc despre faptul că agentul economic v-a încasa plata pentru deservirea tehnică a dispozitivului de încuiere de la toţi locatarii, inclusiv şi de la locatarii care nu au acceptat instalarea în apartament a utilajului de interfonie.

De asemenea, după o perioadă de timp la toţi locatarii le-au fost expediate facturi pentru plata serviciului de deservire tehnică pentru reţeaua de interfonie, iar pe partea verso este aplicată o avertizare, precum că în cazul neplăţii sumei indicate în factură va fi pornită o cauză civilă în instanţa de judecată, – această acțiune este o practică agresivă conform prevederilor art. 13 alin. (15) c) Legii nr. 105 din 13.03. 2003 privind protecţia consumatorilor.

Contractul pentru conectare şi deservire tehnică a reţelei de interfonie colectivă şi dispozitivului de încuiere încheiat între agentul economic și locatarii este în limba rusă ceea încălcă prevederile art. 25 alin. (6) al Legii privind protecţia consumatorilor nr. 105-XV din 13.03.2003.

Lipsa informației pentru consumatorii expusă la vedere, după cum prevede art. 25 alin.(12), (13) al Legii privind protecţia consumatorilor nr. 105-XV din 13.03.2003.

De asemenea, petiționarii au reclamat faptul existenţei în contratul încheiat cu prestatorul a clauzelor abuzive. În acest context, APC în conformitate cu prevederile alin. 2 art. 7, al Legii nr. 256 din 09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, a întocmit actul de constatare a clauzelor abuzive în contractul încheiat cu consumatorii ce a fost prezentat agentul economic cu solicitare să opereze modificările corespunzătoare contract, în caz contrar cazul urmează să fie expediat în instanța de judecată.

Inspectorii APC au eliberat prescripție de înlăturare a neconformităților, decizii privind interzicerea utilizării practicilor comerciale incorecte. De asemenea, au fost întocmite procese verbale de contravenție conform cărora agentul economic riscă o amendă de maximum 300 unități convenționale.

Maria Roșca

 

Share