Ministerul Educației propune dublarea plății pentru autorii de manuale noi
Ministerul Educației și Cercetării propune dublarea plății pentru autorii de manuale noi, dar și remunerare asigurată pentru autorii celor mai bune manuale școlare. În acest sens, MEC a inițiat elaborarea unui proiect de modificare a Hotărârii Guvernului cu privire la asigurarea cu manuale școlare a elevilor. Noile modificări au scopul de a încuraja implicarea celor mai calificate și experimentate cadre didactice din țară în procesul de elaborare a manualelor.
Proiectul completează lista de inițiative existente care vin să îmbunătățească procesul de elaborare și achiziționare a manualelor școlare. Printre acestea se numără:
– aprobarea de către Parlament a modificărilor la Legea privind achizițiile publice, care prevede că în procesul de selectare a manualelor calitatea conținutului va avea o pondere până la 70%, în comparație cu ponderea de 40% aplicată până în prezent;
– modificarea Regulamentului cu privire la selectarea și achiziția manualelor școlare, prin extinderea termenelor de pregătire a ofertelor de manuale de la 6 la 9 luni, a termenelor de evaluare a proiectelor de manuale de la 2-3 săptămâni la 3-4 săptămâni și a termenelor de pregătire a manualelor pentru obținerea avizului „Bun de tipar” de la 3 – la 4 săptămâni. Aceste modificări vor oferi autorilor și colectivelor editoriale timp suficient pentru pregătirea conținuturilor, iar evaluatorilor – posibilitatea de le analiza minuțios, pentru a excludere toate carențele și a avea în rezultat manuale de o calitate mai înaltă.
MEC menționează că, începând cu 2022 achiziția de manuale se realizează în conformitate cu un nou Regulament cu privire la selectarea și achiziția manualelor școlare. Documentul a fost elaborat de un grup de lucru, în componența căruia au fost incluși reprezentanți ai MEC, Ministerului Sănătății, Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Institutului de Politici Publice și ai editurilor.
La elaborarea Regulamentului, au fost examinate constatările Raportului Centrului Național Anticorupție privind analiza riscurilor de corupție aferent procedurii de evaluare, selectare şi achiziționare a manualelor şcolare, realizat în februarie 2020, și mai multe recomandări și constatări ale Curții de Conturi, Agenției Achiziții Publice și Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor. Documentul conține prevederi care răspund riscurilor și recomandărilor entităților menționate. De asemenea, documentul a fost expertizat și avizat pozitiv de Ministerul Finanțelor, implicit Agenția Achiziții Publice, Ministerul Justiției și Centrul Național Anticorupție.
Astfel, cadrul normativ privind asigurarea cu manuale şcolare şi suporturi didactice necesare în învăţământul general a fost îmbunătățit, fiind implementate noi criterii de evaluare și detalieri care să asigure obiectivitate maximă din partea evaluatorilor.
Evaluatorii proiectelor de manuale sunt selectați în baza unui concurs deschis pe principii de profesionalism, transparență, nediscriminare, echidistanță.
Reiterăm că elaborarea manualelor de calitate reprezintă o prioritate pentru MEC. În următoarea perioadă va fi anunțată o nouă licitație pentru achiziționarea a 34 de titluri de manuale școlare, în conformitate cu cadrul normativ actualizat.