În contextul misiunii de audit asupra rapoartele financiare consolidate ale MAI au fost evidențiate mai multe observații!

În contextul misiunii de audit asupra rapoartele financiare consolidate ale MAI au fost evidențiate mai multe observații!

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței online Raportul auditului rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) încheiate la 31 decembrie 2020, informează OFICIAL.

„Scopul auditului public extern a constat în oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne, încheiate la 31 decembrie 2020 nu conțin, în ansamblul lor, denaturări semnificative cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii”, comunică reprezentanții Curții.

Auditul a verificat domeniile ce țin de retribuirea muncii, gestionarea patrimoniului și rezervelor materiale de stat, ținerea evidenței contabile și raportarea financiară, etc. În opinia Curții de Conturi, rapoartele financiare ale MAI, sub toate aspectele semnificative, oferă o imagine corectă și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil, cu excepția efectelor aspectelor care au servit drept bază pentru emiterea opiniei cu rezerve.

În contextul misiunii de audit au fost evidențiate mai multe observații, care au stat la baza opiniei de audit, astfel:

  • din cauza neevaluării și nerecunoașterii a unor mijloace fixe, patru instituții din subordinea MAI au admis subevaluarea activelor nefinanciare la grupele de conturi „Clădiri” și ,,Terenuri” cu suma de 217,3 mil. lei, raportul financiar consolidat la 31.12.2020, la capitolul active nefinanciare fiind subevaluat cu suma nominalizată;
  • în contextul clasificării și atribuirii unor cheltuieli, raportul financiar consolidat al MAI a fost afectat cu suma de 69 mil. lei, inclusiv 61 mil. lei aferente indemnizației pentru activități speciale de combatere a terorismului, care au fost clasificate și atribuite neregulamentar la grupa de conturi „Prestații sociale ale angajatorului”, însă, de fapt, reprezintă un spor cu caracter specific, urmând a fi atribuite la grupa de conturi „Remunerearea muncii”;
  • casarea îmbrăcămintei și încălțămintei pentru angajații din cadrul instituțiilor subordonate MAI se efectuează neuniform per sistem. Astfel, cinci instituții din subordine au casat neregulamentar valoarea echipamentului la momentul dotării angajaților cu uniformă specială, fără a ține cont că trecerea lui la cheltuieli se efectuează în momentul scoaterii din uz sau în rezultatul deteriorării sau expirării termenului de exploatare, soldul grupei de conturi „Alte cheltuieli curente” din raportul financiar consolidat fiind subevaluat cu suma 51,8 mil. lei.

„Pentru reconstrucția bazinului de înot al Clubului Sportiv Central „Dinamo”, în anii 2016-2020 au fost transferate la 2 entități în avans 37,3 mil. lei, inclusiv 9 mil. lei în anul 2020, însă lucrările de construcții în sumă de 28,7 mil. lei timp de 4 ani nu au fost transmise instituției, formând creanțe în suma nominalizată”, mai spun reprezentanții CCRM.

Probele de audit relevă că în anul 2020, veniturile executate au însumat 2934,8 mil. lei, partea de venituri nefiind executată de către 12 instituții din subordinea MAI cu suma de 61,5 mil. lei, inclusiv 16,6 mil. lei din vânzarea mărfurilor și a serviciilor cu plată; 7,6 mil. lei din granturi primite de la organizațiile internaționale și 36,6 mil. lei nu au fost finanțate de la buget.

Cheltuielile și activele nefinanciare a fost executate la nivel de 97,2% sau 2913,4 mil. lei, faţă de perioada precedentă de gestiune, fiind înregistrată o creștere a alocațiilor cu 344,7 mil. lei, inclusiv 250,6 mil. lei reprezintă creșterea cheltuielilor de personal în raport cu perioada precedentă.

În anul 2020 cheltuielile de personal ale angajaților MAI au constituit 2047,2 mil. lei, iar creșterea lor cu 250,6 mil. lei a fost infliențată de majorarea valorii de referință și a claselor de salarizare pentru unele categorii de angajați, pentru care sau cheltuit 110 mil.lei. Pentru achitarea premiului anual s-au alocat suplimentar mijloace bugetare în sumă de 45 mil. lei, iar pentru achitarea sporului pentru orele de muncă suplimentare angajaților antrenați în prevenirea COVID-19 s-au alocat și cheltuit 34 mil. lei.

Auditul a identificat circa 4500 de angajați ai MAI cu restanțe la concediul anual, care în anii 1992-2018 au acumulat neregulamentar 350,1 mii de zile de concediu nefolosite, ceea ce impune obligații legale față de personalul încadrat de cca 117,7 mil. lei, acestea fiind în creștere cu 41 mil. lei față de anul precedent, una din cauze fiind situația cauzată de COVID-19.

În anul 2020 în cadrul MAI au fost înregistrate 2245 de unități de funcții vacante sau 14,8% din efectivul total, preponderent cu statut special. Se atestă un grad înalt de fluctuație a personalului din cadrul MAI, pe parcursul anului au fost angajate 2416 persoane, în același timp fiind eliberate 1847 persoane, inclusiv 387 funcționari publici cu statut special au demisionat cu dreptul la pensie, fiind achitate drepturi salariale la eliberare în sumă de 58,4 mil. lei, inclusiv 44,7 mil. lei – achitate pentru indemnizația unică și 13,7 mil. lei compensația pentru concediu nefolosit.

De asemenea, auditul a constatat că 5 instituții din subordinea MAI și 43 de instituții teritoriale din subordinea Inspectoratelor Generale ale Poliției și Poliției de Frontieră nu au aprobat și înregistrat regulamentar statele de personal la Cancelaria de Stat, fapt care a condiționat nefundamentarea pentru anul 2020 a alocațiilor bugetare aferente cheltuielilor de personal.

Deși, s-au întreprins unele măsuri de remediere, înregistrarea integrală a patrimoniului public gestionat de către MAI la organele cadastrale rămâne a fi o problemă nesoluționată. Probele de audit denotă că la finele perioadei de gestiune la organele cadastrale nu au fost înregistrate 444 de clădiri (110 mii m2) și 56 de terenuri (31,8 ha). Printre cauzele principale se numără lipsa surselor financiare pentru delimitarea hotarelor unor terenuri și clădiri, precum și necoresunderea datelor din dosarele cadastrale.

O parte din imobile ale instituțiilor din subordinea ministerului cu valoarea de 160 mil. lei, care fac parte din patrimoniul public aflat în gestiune, se află în proces de deteriorare avansată, iar unele clădiri sunt contabilizate la valoarea zero.

Cu toate că MAI deține drepturi de proprietate asupra Bazei de odihna „Jemciujina”, amplasată în Coblevo (Ucraina), cu valoarea de 3,1 mil. lei, aceasta, în ultimii 5 ani, nu se exploatează și se află într-o stare de degradare avansată, fiind necesară reparația capitală și gestionarea eficientă a proprietății.

În anul 2020 se atestă o îmbunătățire a activității subdiviziunilor de audit intern din cadrul Aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratului General al Poliției și Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, privind numărul de activități de asigurare și consiliere, destinate să îmbunătățească controlul intern managerial. Totodată, la 6 instituții din subordinea MAI nu a fost asigurată suplinirea cu personal a subdiviziunilor de audit intern, înregistrându-se per sistem 8 funcții vacante, sau 40% din numărul total de unități aprobate, principala cauză fiind moratoriul instituit de Guvern asupra funcțiilor vacante.

Pe parcursul misiunii de audit unele instituții din subordinea MAI au întreprins măsuri de redresare, precum: au fost contabilizate 76 de clădiri și 15 terenuri în valoare de 217,3 mil. lei, a fost calculată uzura în sumă de 23,9 mil. lei pentru perioadele anterioare punerii în funcțiune a sistemului de radiocomunicații, etc.

Pentru remedierea tuturor deficiențelor identificate de audit, Curtea de Conturi a înaintat recomandări menite să îmbunătățească domeniile auditate.

Doina Secrieru

Share