Cum ajungi să-ți publici cartea cu forțele proprii
Am scris într-un articol din aceeași serie despre cum poți ajunge publicat de o editură. Cel mai important este să fii sincer cu tine, viitorul scriitor aspirant. Vrei să spui lumii ceva și ai talent, ești un blogger care crede că este în trend să publici cărți ori vrei să faci bani și să devii faimos. Variantele pot fi și combinate.
Calea către o editură este relativ simplă, după cum scriam în articolul anterior. Cauți concursuri de manuscrise, stabilești o întâlnire cu reprezentantul editurii și-i propui manuscrisul ori ceri o colaborare sau mizezi pe recomandarea unui literat. Astea sunt variantele pe care le-am depistat eu în timp. Apoi, în alte țări, mai există agenții literari care se ocupă de asta, dar în Moldova nu știu nici măcar pe unul, iar în România sunt câțiva buni, dar foarte selectivi. Agenții literari percep și ei o taxă pentru servicii.
Presupunem însă că, deși ai un manuscris excelent, te-a refuzat editorul. Or, tu decizi că este mai bine să-ți publici cartea individual din cauza că nu vrei să împarți câștigurile cu o editură (n.r. menționez iarăși că editurile sunt un business). În acest caz, iarăși asumat, trebuie să înțelegi că vei avea mai multe bătăi de cap. O editură s-ar fi ocupat de multe detalii (varianta ideală): redactare, machetare, copertă, promovare, distribuție.
Dacă vrei să publici cu forțele proprii, vei fi cel care se va ocupa de toate aceste detalii. Asta ți-ar ocupa extrem de mult timp și riști să nu mai poți reveni la scris o perioadă extrem de îndelungată. Ești gata să renunți la asta? Da?
În primul rând, găsește un redactor bun. Nu-ți întrista cititorii cu greșeli stilistice sau gramaticale. În plus, un redactor bun are să-ți „măture” textul până-l aduci la varianta apropiată de perfecțiune. În dependență de volumul textului și de calificarea redactorului literar, poți plăti, din câte știu eu, și 400 de euro.
Caută un machetator și un designer. Primul îți va aranja textul în pagină, altul are să-ți facă coperta. Unii preferă și ilustrații în interior. Totul rămâne la discreția ta.
Găsește o tipografie care să-ți convină după preț. Scoate câteva sute de exemplare. Vezi dacă ai cititori și atunci cere un tiraj mai mare. Ar fi păcat să scoți 1000 de exemplare și să le ții acasă. La o tipografie vei achita, pentru o carte lipsită de ilustrații și deja în dependență de calitatea foii (200 de exemplare; 160 de pagini), în jur de 7000 MDL. Prețul nu este unul fix, depinde de tipografie.
Urmează partea cu promovarea. O poți face tu sau plăti pe cineva. Gândește-te la o lansare de carte. Dacă ai posibilitatea să o faci în mai multe regiuni, cu atât mai bine. O bună parte din cărți se vând la acest eveniment. Dar lansarea este doar prima etapă. Trebuie să menții o legătură constantă cu cititorii tăi, dacă nu vrei să te uite. Atunci poți miza doar pe faptul că cineva, întâmplător, o să-ți descopere cartea în librărie sau într-un anticariant mult, dar mult mai târziu. Nu este neapărat rău, dar tu nu vrei asta, da? Se mai zice că o campanie de promovare intensă pentru o carte poate dăuna, dar părerea mea este că atâta timp cât ai un text foarte bun, atunci ar fi păcat să nu-ți promovezi cartea, atât în folosul tău, cât și pentru cititor. Doar noi suntem într-o continuă căutare de cărți bune.
Presupunem că ți-ai lansat cartea, a ieșit totul perfect, dar nu trebuie să uiți de distribuție. Or, acest moment trebuie prevăzut chiar înainte de a începe să-ți promovezi textul. Vei fi nevoit/ă să mergi pe la punctele de distribuție și să închei contracte, nicidecum înțelegeri verbale, pentru siguranță. Caută rețele de librării, poate portaluri online care comercializează cărți. Îți poți crea propriul site cu posibilitatea de a primi solicitări și apoi să le poți livra. Este un proces îndelungat și anevoios. În plan de distribuitori, încearcă să-i alegi pe cei mai mari. 3-4 puncte pot fi suficiente, dar rămâne la discreția ta.
Așa sau altfel, întreg procesul, dacă cauți să faci un „produs” calitativ, are să coste mult peste un buget de 1000 de euro pentru 1000 de exemplare. Nu uita că totuși, dacă ești un autor apreciat de cititori, investiția se poate răscumpăra în timp. Câteodată chiar mai bine decât la editură.
sursa: haibun.md