Auditul rapoartelor financiare ale Proiectului „Reforma învățământului în Moldova”

Auditul rapoartelor financiare ale Proiectului „Reforma învățământului în Moldova”

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței din 25 octombrie curent, Raportul auditului rapoartelor financiare ale Proiectului „Reforma învățământului în Moldova” încheiate la 31 decembrie 2018.

În anul 2013, Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare au semnat Acordul de finanțare, în vederea obținerii unui credit în valoare de 26,1 mil. DST (drepturi speciale de tragere), echivalentă cu 40,0 mil. dolari SUA, pentru implementarea reformei structurale în sectorul educației. Suma creditului este rambursată începând cu 15 mai 2018 (rambursat în anul 2018 – 1,2 mil. DST).

În anul 2018, Asociația Internațională pentru Dezvoltare a acordat finanțare adițională Republicii Moldova pentru activitățile ce se referă la Proiectul inițial în sumă de 7,1 mil. DST, echivalent cu 10,0 mil. dolari SUA. Suma creditului va fi rambursată în conformitate cu Planul de plăți prevăzut în Acord, începând cu 15 iulie 2023.

Proiectul reprezintă un împrumut investițional specific, finanțat de Banca Mondială, cu perioada de implementare aprilie 2013 – aprilie 2022 sau 9 ani. Proiectul vine în sprijinul Programului de Reformă al Guvernului prin finanțarea activităților ce țin de consolidarea calității și eficientizarea sectorului educației.

Obiectivul de Dezvoltare al Proiectului, aprobat de Consiliul de Directori Executivi ai Băncii Mondiale în anul 2018, este de a îmbunătăți condițiile de învățare în școlile vizate și de a consolida sistemele de monitorizare în educație ale beneficiarului, prin promovarea reformelor eficiente în sectorul educației.

Conform Acordurilor de finanțare, pentru creditul inițial și creditul de finanțare adițională sunt planificate debursări în sumă totală de 50,0 mil. dolari SUA. La situația din 31.12.2018, au fost debursate mijloace la nivel de 50,8%, sau 25,4 mil. dolari SUA, din care 25,2 mil. dolari SUA (63,0%) din creditul inițial și 150,0 mii dolari SUA (1,5%) din creditul de finanțare adițională.

Nivelul de executare a cheltuielilor (16,1 mil. dolari SUA) în perioada 2013-2018 de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și Fondul de investiții sociale din Moldova, față de suma totală a debursărilor planificate pentru implementarea Proiectului (50,0 mil. dolari SUA), este de 32,2%.

Mijloacele financiare în sumă totală de 192,0 mil. lei din contul împrumutului acordat de Banca Mondială în cadrul Proiectului ,,Reforma învățământului în Moldova” au fost alocate prin Legea bugetului de stat pentru anul 2018, în bugetele Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (49,9 mil. lei), Autorităților publice locale (87,1 mil. lei) și Fondului de Investiții Sociale din Moldova (55,0 mil. lei).

Nivelul de executare a mijloacelor alocate din contul împrumutului acordat de Banca Mondială pentru anul 2018 constituie 60,7% sau 116,5 mil. lei:

Astfel, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a executat la nivel de 33,3%, Autoritățile publice locale la nivel de 89,4% iar Fondul de Investiții Sociale din Moldova la nivel de 40,0%.

În cadrul Proiectului sunt renovate 23 de instituții de învățământ din creditul inițial, din care 6 instituții sunt renovate de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, iar 17 – de Fondul de Investiții Sociale din Moldova, cheltuielile fiind finanțate din Bugetul de Stat.

La situația din 31 decembrie 2018, lucrările de renovare au fost finisate în cele 6 instituții reparate de Minister, fiind formate economii din aceste lucrări în sumă totală de 8,1 mil. lei, sau 12% din mijloacele alocate, și de 5,4 mil. lei, sau 3,8% din sumele stipulate în contractele încheiate. Persoanele responsabile au motivat aceasta prin faptul că unele lucrări incluse în documentația de proiect nu erau necesare de efectuat sau erau necesare parțial, iar unele lucrări prevăzute în contracte au fost executate de autoritățile publice locale.

În perioada ianuarie-martie 2019, comisiile de recepție a lucrărilor au semnat procesele-verbale de terminare a lucrărilor la toate cele 6 instituții de învățământ, din care două nu au avizul Agenției de supraveghere tehnică din cauza unor încălcări ale cerințelor normelor și regulilor de apărare împotriva incendiilor. Astfel, avizul va putea fi primit numai după înlăturarea neconformităților constatate.

Ca urmare a restructurării Proiectului în anul 2017 , alocările în sumă de 14 mil. dolari SUA din creditul inițial, au fost transferate în totalitate către Fondul de investiții sociale din Moldova pentru renovarea a 17 instituții de învățământ.

Auditul a constatat că termenul de efectuare a lucrărilor de renovare la instituțiile de învățământ este tergiversat.

Urmare deplasării echipei de audit la 2 instituții de învățământ, s-a constatat că, la Liceul Teoretic din or. Ungheni a fost semnat Procesul-verbal de terminare a lucrărilor, iar la Gimnaziul din or. Telenești, în baza unei notificări de reziliere a contractului din data de 2 septembrie 2019, lucrările de renovare au fost stopate.

Se menționează că, în noiembrie 2018 Fondul de investiții sociale din Moldova și alte persoane responsabile au constatat că, lucrările de reparație efectuate nu se încadrează în graficul de lucru și s-a hotărât ca, în cazul în care până la sfârșitul lunii noiembrie 2018 nu va fi asigurată valorificarea lucrărilor de construcții, contractul urma a fi reziliat. Ulterior, nu a fost prelungit termenul de realizare a lucrărilor și nici nu au fost aplicate penalități conform clauzelor contractuale, ceea ce a condus la: i) cheltuieli suplimentare pentru serviciile comunale formate la instituția de învățământ supusă reparației; ii) neasigurarea accesului a circa 642 de elevi în instituția renovată la începutul noului an școlar, elevii din localitate și din alte localități fiind organizați în două schimburi în cadrul procesului didactic într-un bloc alăturat.

Probele de audit relevă că, din totalul mijloacelor planificate de către echipa de management al Proiectului (215,5 mii dolari SUA), în anul 2018 au fost executate cheltuieli în sumă totală de 151,6 mii dolari SUA (2,5 mil. lei), nivelul de valorificare constituind 70,3%.

Iar din totalul mijloacelor planificate de către Fondul de investiții sociale din Moldova (275,2 mii dolari SUA), în anul 2018 au fost executate cheltuieli operaționale în sumă totală de 217,9 mii dolari SUA (3,7 mil. lei), nivelul de valorificare constituind 79,2%.

Probele de audit denotă că Rapoartele financiare interimare pe anul 2018 privind utilizarea mijloacelor financiare de către echipa de management a Proiectului nu conțin denaturări. Cheltuielile destinate salarizării consultanților, deplasărilor de serviciu, achiziționării bunurilor și serviciilor din cadrul Proiectului au fost justificate și efectuate în limitele și în conformitate cu prevederile Manualului operațional.

În cadrul prezentului audit au fost examinate recomandările ce țin de activitățile Proiectului din două Hotărâri a Curții de Conturi, fiind considerate implementate cu excepția unei recomandări. Nevalorificarea tuturor resurselor financiare conform destinației și în termenul prevăzut pentru implementarea Componentelor Proiectului (nivelul de executare de 50,7%) a determinat reiterarea recomandării parțial implementate.

Doina Secrieru

Share