Auditul de performanță privind sectorul feroviar, examinat de Curtea de Conturi

Auditul de performanță privind sectorul feroviar, examinat de Curtea de Conturi

Curtea de Conturi, în cadrul ședinței de astăzi, a examinat Raportul auditului performanței „Performanța sectorului feroviar este dependentă de implementarea coerentă a guvernanței corporative și de investițiile efectuate în acest domeniu”.
Astfel, Curtea de Conturi și-a propus efectuarea auditului performanței la Întreprinderea de Stat ,,Calea Ferată din Moldova”. Sintetizarea constatărilor expuse în Raportul de audit denotă unele deficiențe/nereguli/rezerve, care au afectat activitatea per ansamblu a întreprinderii, după cum urmează:
• nefuncționarea adecvată a mecanismului de guvernanță corporativă (fondatorul, Consiliul de administrație și managementul întreprinderii) nu a contribuit la consolidarea, susținerea și păstrarea integrității fondurilor aflate în gestiunea întreprinderii auditate, în condiții de performanță și dezvoltare a acesteia;
• sistemul de management al calității din cadrul întreprinderii nu a fost bazat pe acțiuni complexe și coerente, fără a fi definite în totalmente elementele indispensabile acestuia, și nu a contribuit la obținerea unor rezultate pozitive aferente principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate;
• neîntreprinderea acțiunilor suficiente atât de către întreprindere, cât și de fondator la elaborarea/actualizarea tarifelor și taxelor suplimentare aferente transportului feroviar local, precum și a unei metodologii clare de formare/calculare a costurilor, nu a permis optimizarea principalelor procese de afaceri și generarea de noi oportunități economice;
• nerespectarea principiilor aferente efectuării achizițiilor, care au determinat neobținerea avantajelor economice, precum și neplanificarea corespunzătoare a acestora a condiționat formarea stocurilor inutile/depășite și utilizarea ineficientă a mijloacelor financiare;
• neargumentarea/nestabilirea unor criterii bine determinate de către Comisia pentru probleme tarifare la acordarea reducerilor a tarifelor unor agenți economici, a generat ratări ale potențialelor venituri;
• indisciplina financiară aferentă datoriilor și creanțelor înregistrate în cadrul întreprinderii a perturbat echilibrul financiar al acesteia;
• neefectuarea investițiilor necesare în rețelele feroviare periclitează siguranța transportului feroviar, precum și afectează calitatea serviciilor;
• acțiunile manageriale insuficiente și ineficiente privind gestionarea bunurilor din cadrul întreprinderii, nu au contribuit la consolidarea, asigurarea integrității și optimizarea cheltuielilor resurselor financiare publice;
• prezentarea informațiilor în situațiile financiare privind bunurile în sumă totală de 25,9 mil.lei din stânga Nistrului, asupra cărora întreprinderea nu deține controlul, nu relevă situația reală a patrimoniului gestionat;
• nedispunerea și nealocarea mijloacelor financiare pentru finisarea obiectului ,,Construcția liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești” compromite atingerea obiectivului de importanță majoră în economia țării.
Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Mihaela Rotari

Share