Auditul asupra rapoartelor financiare ale Proiectului „Reforma învățământului în Moldova”

Auditul asupra rapoartelor financiare ale Proiectului „Reforma învățământului în Moldova”

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat Raportul auditului asupra rapoartelor financiare ale Proiectului „Reforma învățământului în Moldova” încheiate la 22 februarie 2023.

Auditul financiar a avut drept scop obținerea unei asigurări rezonabile că, la închiderea Proiectului „Reforma învățământului în Moldova”, toate operațiunile financiare semnificative au fost prezentate la valori veridice și fidele cu exprimarea opiniei de audit asupra rapoartelor financiare interimare  întocmite de către responsabilii de implementare a Proiectului și prezentate Băncii Mondiale la 22 februarie 2023.

Pentru implementarea reformei structurale în sectorul educației, în anul 2013 Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare au semnat Acordul de finanțare, în vederea obținerii unui credit în valoare de 26,1 mil. DST, echivalent la momentul negocierilor cu 40 mil. dolari SUA.

Ulterior, în anul 2018 a fost semnat Acordul de finanțare adițională, prin care Republica Moldova a beneficiat de finanțare adițională în sumă de 7,1 mil. DST (echivalentul a 10,0 mil. dolari SUA), necesară pentru extinderea activităților deja inițiate în cadrul proiectului. Astfel, costul proiectului a constituit 33,2 mil. DST sau echivalent la 50 mil. dolari SUA.

Obiectivul de dezvoltare al proiectului a fost de a îmbunătăți condițiile de învățare în școlile vizate și de a consolida sistemele de monitorizare în educație ale beneficiarului, prin promovarea reformelor eficiente în sectorul educației.

Proiectul a fost implementat prin intermediul Ministerului Educației și Cercetării și cu suportul Oficiului Național de Dezvoltare Regională și Locală pentru unele activități specifice.

Inițial implementarea proiectului s-a planificat pentru un termen de 5 ani (aprilie 2013 – august 2018), dar din considerentele restructurărilor acestuia și finanțării adiționale, de facto s-a realizat în decurs de 10 ani, în perioada aprilie 2013 – 31 decembrie 2022, plus perioada de grație de 4 luni.

Potrivit datelor raportate la Banca Mondială la situația din 22.02.2023, din suma totală prevăzută pentru implementarea proiectului de 33,2 mil. DST sau 50 mil. dolari SUA, au fost debursate mijloace financiare în sumă totală de 32,8 mil. DST sau la nivel de 98,8%, dintre care 25,7 mil. DST din creditul inițial și 7,04 mil. DST din creditul de finanțare adițională.

Ca urmare, pe întreaga perioada a implementării proiectului, au fost debursate mijloace financiare în sumă totală de 46,2 mil. dolari SUA sau la nivel de 92,4%, din care 36,5 mil. dolari SUA – din creditul inițial și 9,7 mil. dolari SUA – din creditul de finanțare adițională.

Banca Mondială și Ministerul Educației și Cercetării a aprobat o listă de 23 de instituții de învățământ care au fost renovate în cadrul proiectului, în 6 școli lucrările de renovare au fost efectuate de către Ministerul Educației și Cercetării și au fost finanțate din bugetul de stat, iar lucrările de renovare în 17 școli au fost efectuate de către Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală cu finanțare din credit.

Ca urmare a verificărilor de audit s-au constatat unele neconformități la gestionarea mijloacelor financiare de către Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală în cadrul proiectului, care la moment au fost remediate în pondere majoră. Respectiv:

  • nu erau semnate acte de verificare cu agenții economici contractați pentru efectuarea lucrărilor la cele 17 școli;
  • contrar prevederilor cadrului normativ, nu erau întocmite facturi fiscale la transmiterea cheltuielilor, investițiilor autorităților publice locale pentru majorarea valorii clădirilor renovate în cadrul proiectului, fiind întocmite doar acte de transmitere a investițiilor;
  • pentru majoritatea instituțiilor nu era respectat termenul de transmitere a investițiilor, la unele fiind transmise peste un an de la recepția finală deși, conform acordurilor încheiate, urmau să transmită investiția la bilanțul beneficiarului de investiții, în termen de 2 luni din data recepției finale, etc.

Conform prevederilor Manualului operațional al proiectului, în procesul de desfășurare a lucrărilor civile la școlile renovate, beneficiarii au venit cu propria contribuție financiară pentru executarea lucrărilor suplimentare în sumă totală de 9,6 mil. lei, altele decât cele acoperite din sursele proiectului.

Auditul a constatat că, suma contribuțiilor transferate de către autoritățile publice locale către Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală depășește cu 3,1 mil. lei suma totală din acorduri, din care au fost executate 5,3 mil. lei sau la nivel de 55,5%. Astfel, a fost înregistrat un sold de mijloace neutilizate în sumă de 4,3 mil. lei.

Pe parcursul anului 2022, ca urmare a 3 proceduri de achiziții prin licitație deschisă, cu acceptul Băncii Mondiale au fost încheiate 4 contracte de achiziționare a echipamentului pentru laboratoarele școlare (fizică, chimie, biologie) și a laptopurilor pentru studierea de la distanță în sumă totală de 4,5 mil. dolari SUA.

Auditul a constatat că, la finele anului 2022 au fost procurate 5500 de laptopuri în sumă de 42,7 mil. lei, dintre care 480 în sumă de 3,7 mil. lei au fost redistribuite la 160 de instituții de învățământ, iar 5020 buc. în sumă de 38,9 mil. lei sunt depozitate de către Ministerul Educației și Cercetării. Astfel, la etapa executării misiunii, echipei de audit i s-a comunicat că au fost elaborate proiectul Ordinului și proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la transmiterea bunurilor.

În cadrul auditului a fost examinată și executarea recomandărilor din Hotărârea Curții de Conturi precedentă, ca urmare nivelul de realizare fiind în mediu de 85,7%, respectiv au fost implementate 6 din totalul de 7 recomandări.

În context, Curtea de Conturi a înaintat recomandări, implementarea cărora va contribui la depășirea deficiențelor identificate.

Share