Apartamentele debranșate de la sistemul centralizat de încălzire pot primi compensații pentru agentul termic conform gradului de vulnerabilitate

Apartamentele debranșate de la sistemul centralizat de încălzire pot primi compensații pentru agentul termic conform gradului de vulnerabilitate

Apartamentele debranșate de la sistemul centralizat de încălzire vor primi compensații pentru facturile la agentul termic, în conformitate cu gradul de vulnerabilitate energetică acordat. Compensațiile vor fi achitate pentru întregul sezon de încălzire 2023-2024.

Astfel, în cazul consumatorilor debranșați de la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) care s-au înregistrat pe platforma compensatii.gov.md, dar nu au introdus codul facturii pentru energia termică, modificările vor fi efectuate autrmat de sistemul informațional „Vulnerabilitate Energetică”, iar beneficiarii vor primi compensații la agentul termic pentru întregul sezon de încălzire. Consumatorii debranșați care nu s-au înscris pe platformă pot primi compensații doar după completarea cererii și acordarea gradului de vulnerabilitate, începând cu luna din care s-au înregistrat pe platformă.

Măsurile au fost convenite între Ministerul Energiei și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, pentru a sprijini gospodăriile casnice vulnerabile energetic, după ce mai mulți factori obiectivi au dus, în unele cazuri, la facturi disproporționate pentru luna decembrie.

Menționăm că Ministerul Energiei s-a autosesizat privind facturile primite de către consumatori debranșați de la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică și a abordat subiectul în cadrul unei ședințe cu participarea responsabililor de la Ministerul Muncii și Protecției Sociale, a întreprinderilor din sector și experților.  Printre factorii obiectivi menționați în cadrul ședinței s-au enumerat:

  •       Pentru cea mai mare parte din cazuri, gestionarii blocului locativ nu au informat corect întreprinderile termoenergetice privind situația reală din bloc și, astfel, unii consumatori au primit facturi ce nu reflectă realitatea;
  •       Tariful pentru energia termică în luna decembrie 2023, mai mare decât în decembrie 2022 (3 267 lei/Gcal față de 2 854 lei/Gcal). Din luna ianuarie 2024, tariful a scăzut la 2774 lei/Gcal;
  •       Temperatura agentului termic furnizat a fost mai mică sezonul precedent, fiindcă unitățile termoenergetice au redus cu 10% temperatura agentului termic, conform prevederilor pct. 14 din Dispoziției CSE nr. 7 din 04 martie 2022 și potrivit Planului de iarnă, care prevede „Reducerea temperaturii agentului termic livrat în sistemele de alimentare centralizată cu energie termică cu 10%” în caz de criză / limitare a furnizării gazelor naturale;
  •      În iarna 2022-23, consumatorii debranșați au primit din oficiu cea mai înaltă categorie de vulnerabilitate energetică și compensații din Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice pentru acoperirea costurilor legate de încălzirea spațiilor comune ale blocului. Urmare a schimbării mecanismului de compensare, în decembrie 2023, aceste compensații au fost alocate în conformitate cu categoria de vulnerabilitate atribuită și doar celor care s-au înregistrat pe compensatii.gov.md și au introdus datele facturii pentru energia termică de la SCAET.

În cadrul ședinței din 24 ianuarie s-a constat că din cele 26837 apartamente debranșate în Chișinău, cca 17 mii nu au primit anul acesta compensații pentru căldură din Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice și la fel 4570 – la Bălți.

Întreprinderile din sectorul energetic au primit indicații să manifeste deschidere și să coopereze cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru a corecta facturile greșite.  S-a convenit că întreprinderile din sector să îmbunătățească schimbul de date cu furnizorii de energie electrică, gaze naturale și gestionarii blocurilor locative pentru a asigura un grad de corectitudine mai mare în procesul de facturare, inclusiv pentru cei care au întreprins măsuri de izolare termică a apartamentelor.

De asemenea, Ministerul Energiei a solicitat întreprinderilor din sector să îmbunătățească mecanismul de informare a consumatorilor, inclusiv prin majorarea numărului de angajați ai centrelor de informare a consumatorilor.

Pe termen mai lung însă, soluția este instalarea Punctelor Termice Individuale și schimbarea sistemelor de distribuție a agentului termic în unul pe orizontală, cu contor individual la fiecare apartament, astfel încât să fie reglat autonom confortul termic și facturat consumul real. În acest sens, Centrul Național pentru Energie Durabilă va investi în eficiența energetică a sectorului rezidențial chiar începând cu acest an.

Share