10 probleme ale municipiului Chișinău
Deoarece pe data de 20 mai vom avea alegeri anticipate ale Primarului capitalei, Tribuna a decis să elaboreze un clasament convenţional al celor mai grave probleme cu care se confruntă capitala.
1). Starea drumurilor
Deşi în ultimii ani unele drumuri în capitală au fost reparate, iar altele – reconstruite în totalitate, starea generală a acestora este deplorabilă. Cu siguranţă, reabilitarea drumurilor capitalei va trebui să fie o prioritate a noului primar.
2). Lipsa locurilor de agrement
În Chişinău practic nu au rămas locuri de agrement. Deşi unele spaţii în acest sens au fost amenajate în ultimii ani, totuşi, marea majoritatea a locurilor de agrement care erau anterior au fost distruse şi acest lucru îl resimte fiecare chişinăuian cu venituri medii sau mici (marea majoritate).
3). Insuficienţa zonelor verzi
La acest capitol e un adevărat dezastru. Multe din zonele verzi şi aşa insuficiente, au fost distruse în ultimii ani, în locul lor apărând diverse construcţii. Noul primar ar trebui să vină cu un program special de stopare a distrugerii zonelor verzi, dar şi de sporire a suprafeţei acestora.
4). Construcţiile neautorizate sau haotice
E o problemă care se vede cu ochiul liber şi e resimţită de fiecare locuitor al capitalei. Case cu multe etaje în zonele predestinate caselor particulare, anexe apărute peste noapte, construcţii ridicate cu încălcarea celor mai elementare norme în domeniu etc. – toate acestea arată cât de gravă e situaţia la acest capitol.
5). Servicii comunale de proastă calitate şi la preţuri mari
Nu e un secret că infrastructura ce ţine de serviciile comunale în capitală este învechită şi nu face faţă cerinţelor ce există în raport cu ea. Iar aceasta determină o calitate sub orice critică a respectivelor servicii. Mai mult ca atât, preţurile pentru aceste servicii sunt exagerat de mari, iar deseori – nejustificate. Noul primar va trebui să facă regulă în acest domeniu, dacă-şi doreşte susţinerea locuitorilor capitalei.
6). Lipsa parcărilor
Paradoxal, dar în loc să crească concomitent cu numărul de automobile, numărul locurilor de parcare s-a diminuat simţitor în ultimii ani. Motivul – în locul multor parcări au apărut blocuri locative sau alt fel de construcţii. Noul primar va trebui fie să găsească locuri pentru parcări de tip nou, multietajate, fie să oblige agenţii economici ce construiesc blocuri să prevadă şi construcţia parcărilor subterane etc.
7). Corupţia şi birocraţia din Primărie
Chiar dacă noua conducere a Primăriei încearcă să ne convingă că măsurile la care a recurs au diminuat corupţia şi birocraţia, aceasta rămâne una dintre cele mai mari probleme ale capitalei, resimţită de marea majoritate a celor ce se adresează administraţiei publice locale. Fără soluţionarea acestei probleme, nici un primar nu va putea spune că a făcut faţă aşteptărilor pe care locuitorii capitalei le-au avut faţă de el.
8). Starea transportului public
Unele investiţii în transportul public municipalitatea a făcut, altele sunt pe cale să fie făcute (dacă e să credem unor anunţuri în acest sens cu care a venit conducerea Primăriei), dar oricum problema rămâne şi ea va trebui să intre în sfera preocupărilor noului primar.
9). Aspectul general urât al capitalei
Chişinăul e una din cele mai urâte capitale de pe glob – este un fapt binecunoscut şi care trezeşte nemulţumirea locuitorilor. Dar, parcă sfidând această realitate şi necesitatea de a schimba lucrurile, municipalitatea a continuat în ultimii ani să „arunce” peste tot şi la întâmplare gherete, panouri publicitare, alte construcţii, care au făcut Chişinăul şi mai urât. E o problemă soluţionarea căreia necesită atât viziune, cât şi voinţă.
10). Lipsa unui plan de dezvoltare urbanistică
Paradoxal, dar Chişinăul, chiar dacă e capitală europeană, nu are un plan de dezvoltare urbanistică. În lipsa acestuia, oraşul nu are cum să se dezvolte şi noul primar va trebui să ia în calcul acest aspect.
sursa: tribuna.md