Radu Marian: Statul ar putea teoretic reduce sau elimina TVA și accizele pentru carburanți, dar…

Radu Marian: Statul ar putea teoretic reduce sau elimina TVA și accizele pentru carburanți, dar…

Deputatul Radu Marian, fruntaș al guvernării, autor al legii ce prevede stabilirea zilnică a prețurilor plafon la carburanți, spune că a înțeles din presă „că Ceban încearcă să ascundă lipsa sa de rezultate cu cereri absurde la procuratură pe numele deputaților”, informează OFICIAL.

„Cu referire prețurile la carburanți. Așa cum am mai zis, Moldova importă în totalitate necesarul său de benzină/motorină și este dependentă de evoluția prețurilor de import ale acestora. Astăzi, prețul de import al benzinei (cotația internațională Platts), este de 6 ori mai mare decât în aprilie 2020, și cu aproape 50% mai mare decât înainte de războiul din Ucraina.

Cu același succes, Ceban poate depune cerere la Procuratură împotriva Organizației Mondiale a Producătorilor de Petrol – OPEC (care refuză să majoreze substanțial producția), sau împotriva lui Putin (care a decis să invadeze Ucraina și să genereze un haos pe piața petrolieră).

Legea votată de Parlament în septembrie limitează adaosul comercial al importatorilor de produse petroliere la vânzarea cu amănuntul (2.62 lei), adaos care astăzi este cel mai mic din ultimii 10 ani. De asemenea, legea prevede norme de transparență, astfel încât orice cetățean poate vedea pe anre.md prețul maxim la benzină/motorină standard pe care îl poate stabili o stație PECO. Fără o astfel de lege, prețul la pompă era să fie azi cu cel puțin 1 leu 50 bani mai mare. Legea nu trebuie și nu poate limita cotațiile internaționale la benzină/motorină, pentru că de altfel rămânem fără carburanți a doua zi”, a menționat parlamentarul.

Apropo – a mai spus Marian – Ceban minte când spune că prețurile la pompă în Moldova sunt mai mari ca țările vecine. În România, un litru de motorină costă 36 lei, iar în Ucraina – 37 lei.

„Statul a venit în suportul celor mai vulnerabili. A decis compensarea parțială a accizelor la motorină pentru agricultori (pe lângă majorarea cu 75% a fondului de subvenționare), și a redus costurile obținerii autorizațiilor pentru transportatori. Desigur, statul ar putea teoretic reduce sau elimina TVA și accizele pentru carburanți, dar asta ar duce la pierderea unor sume enorme de bani la buget, de ordinul miliardelor de lei, ceea ce ar însemna că pensiile, sau salariile medicilor, profesorilor ar putea fi reduse.

Orice decizie de micșorare a acestor taxe poate fi luată doar în contextul unui program targetat pentru șoferi vulnerabili, (intervenție pe care o analizăm acum), dar care este foarte greu de pus în practică. Dar nu putem lua decizii în favoarea șoferilor și în defavoarea pensionarilor, profesorilor, sau medicilor”, a mai declarat el.

Deputatul îi sugerează primarului „să se ocupe de problemele mari ale orașului – criza ambuteiajelor, haosul parcărilor, lipsa spațiilor pietonale pe multe străzi, mafia imobiliară haotice etc. Altfel, nu are nicio șansă să câștige al doilea mandat.”

„De asemenea, primarul trebuie să înceapă să-și facă griji pentru nenumăratele decizii dubioase pe care le-a luat, în privința Hotelului Național, PUZ-urilor, subteranelor construite din banii agenților economici etc. Cereri la procuratură pot să scriu și eu”, a conchis fruntașul PAS.

Share