Promo-LEX, despre activitatea Parlamentului săptămâna trecută: Ordinea de zi modificată în proporție de 280%

Promo-LEX, despre activitatea Parlamentului săptămâna trecută: Ordinea de zi modificată în proporție de 280%

Ordinea de zi a ședinței plenare din 20 iulie curent a fost modificată în proporție de 280%. Totodată, a avut loc și modificarea programului de activitate a Legislativului, ședințele plenare fiind planificate inițial pentru zilele de 20 și 21 iulie. Motivul desfășurării unei singure ședințe în schimbul celor două planificate nu a fost explicat.

În urma modificărilor operate, pe ordinea de zi au fost incluse 34 de subiecte, deși inițial erau planificate doar 10.  În cadrul ședinței din 20 iulie 2023 au fost dezbătute practic toate subiectele, 30 la număr (inclusiv și aprobarea proiectului Ordinii de zi a ședinței în plen a Parlamentului din 31 iulie 2023)Dintre acestea, 26 au fost votate în urma dezbaterilor ce au durat între 2 – 5 minute.

După examinarea a 20 de proiecte, deputații BCS au anunțat că boicotează ședința plenară, ca reacție la faptul că mai multe amendamente ale fracțiunii la politica fiscală nu au fost susținute. În acest sens, Promo-LEX reiterează că existența unui dialog constructiv dintre majoritatea parlamentară și opoziție și asigurarea unor dezbateri autentice ar îmbunătăți procesul legislativ.

În cadrul ședinței din 20 iulie, transparența decizională a fost afectată în proporție de 52% sau în cazul a 15 proiecte votate. Dacă ar fi să estimăm gradul de respectare a transparenței decizionale luând în calcul și proiectele de acte normative, ale căror rapoarte și corapoarte au fost publicate în timpul ședinței (inclusiv în timpul sau după votarea acestora), transparența decizională ar putea fi considerată afectată în proporție de 72% (21 proiecte).

Pentru 9 proiecte de lege nu au fost solicitate, acordate sau publicate actele aferente proiectelor, inclusiv avizul Guvernului (1); avizul Direcției General Juridice (2), expertiza anticorupție (1), avizele comisiilor permanente (7), analiza impactului de reglementare (1), sinteza obiecțiilor și recomandărilor (1).

De asemenea, termenul prevăzut pentru prezentarea recomandărilor părților interesate nu a fost respectat în cazul a 7 proiecte de lege, acesta fiind mai puțin de 10 zile lucrătoare (termen prevăzut de Legea nr. 239/2008 pentru prezentarea recomandărilor părților interesate).

În cazul a 14 proiecte de lege (48% din toate proiectele examinate) a fost restricționat dreptul deputaților, comisiilor permanente și fracțiunilor parlamentare de depunere a amendamentelor în termenul de 30 de zile după primirea proiectului (art. 59 alin. (1) Regulamentul Parlamentului).

Ședința plenară a durat circa 6 ore 42 min, cu 2 pauze de 2 ore 34 min, fiind examinate și votate 29 de proiecte de acte normative. Cea mai lungă dezbatere de circa 27 min a fost pe marginea Proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative ce vizează politica bugetar-fiscală.

Amintim că, în perioada anilor 2021–2025, activitatea Parlamentului Republicii Moldova este supusă unei monitorizări exhaustive în cadrul Programului Promo-LEX ”Democrație, Transparență și Responsabilitate”. Scopul monitorizării este de a spori transparența instituției, de a contribui la îmbunătățirea procedurilor legislative și de a consolida interacțiunea dintre deputați și cetățeni.

Share