MAN: Raportul OSCE/ODIHR privind alegerile locale generale evidențiază probleme grave în procesul electoral

MAN: Raportul OSCE/ODIHR privind alegerile locale generale evidențiază probleme grave în procesul electoral

Mișcarea Alternativa Națională (MAN) a adus în atenția opiniei publice „raportul dur al misiunii de observare OSCE/ODIHR privind Alegerile Locale Generale din noiembrie 2023”. Documentul a fost prezentat de membrul Biroului național al partidului, Victor Pruteanu, în cadrul unei conferințe de presă.

Potrivit spuselor sale, raportul, extrem de critic, evidențiază probleme grave cu privire la procesul electoral din Republica Moldova, care demonstrează incompetența și rea intenția guvernării actuale.

Victor Pruteanu a subliniat: „raportul OSCE pentru alegerile Parlamentare din 2021 a avut în total 23 de recomandări, iar la acest raport de la ALG 2023 – 31. Numărul de recomandări prioritare, subliniate cu roșu de experții internaționali – în 2021 erau doar 6, acum sunt 11. Aici pot constata că toată lauda despre „noul Cod electoral votat în 2022” pe care și-o asumă PAS și membrii PAS din CEC este o mare minciună”.

În cadrul conferinței, Victor Pruteanu a evidențiat câteva dintre cele mai grave probleme identificate de experții internaționali:

Politizarea Comisiei Electorale Centrale (CEC): „Se constată îngrijorări cu privire la independența CEC și dominarea acesteia de către un singur partid. Solicităm revederea componenței CEC înaintea alegerilor Prezidențiale 2024 și Parlamentare 2025. MAN a acționat în judecată Parlamentul RM ca să o retragă de funcție pe Președintele CEC, numită acolo de Fracțiunea PAS, care a făcut în repetate rânduri declarații politice și a adus critici în defavoarea MAN.

Politizarea Consiliului de Administrație (CA) și a Televiziunii Publice (TRM): „Partidul de guvernare a politizat CA și TRM, încălcând standardele internaționale. Cerem modificarea legii pentru a asigura independența acestor instituții”.

Cenzura media și pe internet: „Suspendarea emisiei televiziunilor și blocarea de site-uri de către autorități constituie restricții disproporționate ale libertății de exprimare. Cerem încetarea cenzurii și respectarea libertății presei”.

Turul doi de alegeri trebuie organizat doar după ce se rezolvă toate contestațiile în judecată. MAN încă mai are două dosare în judecată pe cazul de la Bubuieci, iar PAS deja și-a pus primarul lor acolo.

În urma acestor constatări alarmante, Mișcarea Alternativa Națională solicită: depolitizarea CEC, depolitizarea CA și TRM, încetarea cenzurii media și pe internet, implementarea recomandărilor ale OSCE/ODIHR.

„Aceste măsuri sunt esențiale pentru asigurarea unui proces electoral corect și democratic în Republica Moldova și pentru respectarea principiilor internaționale”, a conchis MAN.

Victor Pruteanu a publicat, totodată, un „extras din raportul misiunii de obsevare OSCE/ODIHR a Alegerilor Locale Generale din 5 noiembrie 2023, publicat pe 18 martie 2023. Traducere neoficială.

RECOMANDĂRI PRIORITARE
1. În conformitate cu jurisprudența Curții Constituționale, ar trebui introdus un mecanism eficient de control parlamentar asupra deciziilor Comisiei pentru Situații Excepționale atunci când sunt organizate alegeri în timpul stării de urgență.
2. Autoritățile ar trebui să ia toate măsurile necesare pentru a asigura independența în activitatea Comisiei Electorale Centrale (CEC). Acest lucru ar putea include o revizuire a compoziției actuale a CEC înainte de următoarele alegeri prezidențiale și parlamentare pentru a evita posibilitatea de dominare de către un singur partid politic.
3. În timp ce metodele de menținere a integrității alegerilor în conformitate cu bunele practici internaționale ar trebui să fie menținute, acestea ar trebui ajustate pentru a garanta dreptul de vot tuturor alegătorilor care își schimbă domiciliul în apropierea zilei alegerilor, fie la vechiul lor domiciliu, fie la noul lor domiciliu.
4. În conformitate cu standardele internaționale, cerința de educație pentru dreptul de a candida la funcția de primar ar trebui reconsiderată.
5. În conformitate cu obligațiile și standardele internaționale, deciziile privind anualrea înregistrării candidaților ar trebui să se bazeze pe principiile legalității, legitimității și proporționalității. Pentru a evita prejudiciul ireparabil adus dreptului de a candida, legea și instituțiile de stat ar trebui să garanteze o cale de atac legală rapidă și eficientă.
6. Concurenții și oficialii de rang înalt ar trebui să se abțină să folosească funcția lor publică și proiectele finanțate de guvern pentru a obține un avantaj electoral injust în timpul perioadei de campanie. CEC ar trebui să aplice sancțiuni în timp util și proporționale pentru încălcările campaniei, în mod egal pentru toți participanții la procesul electoral, indiferent de statutul deținut sau orice alte considerente.
7. Restricțiile privind libertatea de exprimare ar trebui să fie adecvate și proporționale pentru a atinge un scop legitim, folosind cele mai puțin restrictive mijloace posibile. O suspendare sau retragere a drepturilor de difuzare ar trebui impusă doar dacă radiodifuzorul este considerat că încalcă grav și repetat o restricție legitimă asupra conținutului de către reglementatorul media sau instanța de judecată.
8. Legea ar trebui revizuită pentru a asigura independența managementului atât al Consiliului Audiovizualului, cât și al Tele-Radio Moldova și stabilitatea mandatului membrilor săi.
9. Interdicția privind difuzarea conținutului ar trebui să fie permisă doar în conformitate cu testul pentru restricțiile asupra dreptului la libertatea de exprimare în conformitate cu dreptul internațional, și anume că este prevăzută de lege, servește scopuri legitime și este necesară și proporțională pentru a proteja acele scopuri.
10. Pentru a îmbunătăți în continuare transparența, rezultatele alegerilor ar trebui publicate prompt pe site-ul Comisiei Electorale Centrale, dezagregate pe secții de votare și disponibile într-un format accesibil.
11. Pentru a asigura dreptul la o cale de atac eficientă, al doilea tur de alegeri ar trebui să aibă loc numai după ce s-au luat deciziile finale cu privire la apelurile împotriva rezultatelor alegerilor. Legea ar putea specifica o întârziere mai lungă între cele două tururi.”

Share