Igor Dodon își face griji pentru situația drumurilor naționale: Am ajuns în luna mai și nu s-a realizat nici o lucrare de plombare după sezonul de iarnă

Igor Dodon își face griji pentru situația drumurilor naționale: Am ajuns în luna mai și nu s-a realizat nici o lucrare de plombare după sezonul de iarnă

Fostul Președinte al Republicii Moldova, Igor Dodon, președintele Asociației Uniunea de Afaceri Moldo-Ruse, consideră că în acest an trebuie realocate împrumuturile externe nu spre consum, dar spre investiții, informează OFICIAL.

Igor Dodon s-a referit la situația privind alocarea banilor pentru întreținerea drumurilor naționale, care, spune el, este una gravă în 2022.

„În 2020 (an de pandemie și an al guvernării socialiste) s-a reușit majorarea acestei sume până la peste 1 miliard de lei (în special, datorită programului „Drumuri bune pentru toți), sumă record pentru Moldova. În 2021 a început binișor, apoi a venit noua conducere și a început să taie de la întreținerea drumurilor naționale. S-a ajuns la 892 milioane de lei. Dar mai grav este situația pentru 2022, unde pentru întreținerea drumurilor au fost planificate doar 696 milioane de lei, în condiția când costurile materiei prime s-au dublat. Asta înseamnă că lucrări de întreținere a drumurilor în acest an se planifică de 3 ori mai puțin decât în 2020. Și asta doar într-un an de guvernare a PAS”, spune Dodon.

El spune că banii din Fondul Rutier au fost realocați pentru plata compensațiilor la gaz.

„Mai mult, pentru prima dată în istoria Moldovei noi am ajuns în luna mai și nu s-a realizat nici o lucrare de plombare a drumurilor după sezonul de iarnă. Motivul este unul banal: banii din Fondul Rutier au fost realocați pentru plata compensațiilor la gaz. Niciodată nu au fost luați banii de la drumuri. Să nu uităm că șoferii achită acciză, care, potrivit legii, trebuie să meargă la drumuri, iar banii au fost direcționați în altă parte. Acum Guvernul ne promite că vor întoarce banii la drumuri. De unde? Pe intern bani nu sunt, iar din extern încă nu a venit nici un ban. Putem afirma cu certitudine că în acest an la întreținerea drumurilor, în cel mai bun caz, vor fi alocate 400 milioane de lei”, spune Dodon.

Totodată, el punctează că sustragerea banilor de la Fondul Rutier, pe lângă drumuri distruse, mai are și consecințe financiare.

„Noi în prezent suntem sub riscul de a plăti peste 200 milioane de lei despăgubiri companiilor străine și autohtone, care au executat lucrări, dar nu și-au primit banii. Așa că, în loc de drumuri noi, va trebui să plătim penalități pentru iresponsabilitatea celor de la guvernare. Drept consecință, avem degradarea infrastructurii rutiere, iar pierderile agenților economic și a populație, de la drumurile proaste, deja depășește 10 miliarde de lei anual.

Consider oportune următoarele acțiuni:

⁃ realocarea tuturor împrumuturilor externe nu spre consum, ci doar spre investiții din partea statului în sectorul real al economiei, infrastructură, suport agenților economici, pentru dezvoltarea economică durabilă și crearea valorii economice adăugate.

⁃ Reluarea de urgenta a programelor naționale lansate cu succes anterior “Drumuri bune pentru toți”, “Aprovizionarea cu apa și canalizare”, suport pentru infrastructura localităților rurale și altele”, a mai punctat Igor Dodon.

Share