Igor Dodon a promulgat pachetul de legi privind politica bugetar-fiscală și amnistia de capital

Igor Dodon a promulgat pachetul de legi privind politica bugetar-fiscală și amnistia de capital

Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, a comunicat că a promulgat pachetul de legi privind politica bugetar-fiscală și amnistia de capital, informează Oficial.

„Am luat în calcul și comentariile experților, și ale mediului academic, și ale formatorilor de opinie din interiorul Republicii Moldova, dar și celor de peste hotarele țării. În acest context, vin cu o poziție explicită, argumentată din punct de vedere economic, social și politic pentru țară și populația Republicii Moldova, dar și explic ceea ce trebuia de propus și aprobat suplimentar”, a precizat Dodon, pe blogul său.

Prin urmare, Dodon a comunicat argumentele în acest sens. „În esență, măsurile elaborate ar putea impulsiona dezvoltarea economică a țării, chiar dacă acestea au fost implementate prea tîrziu. O reformă întîrziată, chiar dacă conține deficiențe ce vor fi soluționate pe viitor, e mai bună decît o dezordine permanentă în domeniul de administrare bugetar-fiscală”, a declarat el.

În același timp, șeful statului a vorbit despre una dintre concluziile principale. „Concluzia principală care poate fi făcută este că guvernarea a înțeles greșeala pe care a făcut-o atunci cînd a renunțat la reforma din 2007 și încearcă acum să readucă corabia naufragiată a economiei moldovenești într-o albie a dezvoltării. După 10 ani, guvernanții au ajuns să aplice soluții economice pe care le-au criticat cîndva. Asta înseamnă că guvernarea învață greu, iar multe decizii importante le ia cu mare întîrziere”, a conchis el.

Vă prezentăm, mai jos, textul integral publicat de Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, de pe blogul lui:

„Necesar, dar insuficient.

Cu privire la pachetul de legi privind politica bugetar-fiscală și amnistia de capital, adoptat de majoritatea parlamentară.

Așa cum am menționat anterior, am examinat minuțios pachetul de legi privind politica bugetar-fiscală și amnistia de capital, adoptat de majoritatea parlamentară. Am luat în calcul și comentariile experților, și ale mediului academic, și ale formatorilor de opinie din interiorul Republicii Moldova, dar și celor de peste hotarele țării. În acest context, vin cu o poziție explicită, argumentată din punct de vedere economic, social și politic pentru țară și populația Republicii Moldova, dar și explic ceea ce trebuia de propus și aprobat suplimentar.

Din start vreau să remarc faptul că odată cu implementarea acestor reforme, după o întîrziere de 9 ani, ar putea începe procesul de revenire a politicii economice a statului la vectorul stabilității din 2007-2008, oferind mediului de afaceri posibilități de dezvoltare, de creare a locurilor de muncă, de atragere a investițiilor, dar și de majorare a încasărilor la bugetul public. Reieșind anume din aceste considerente, dar și din altele pe care le voi expune în continuare pe fiecare inițiativă în particular, voi promulga acest pachet de legi, cu toate oportunitățile și eventualele riscuri pe care le comportă.

Măsurile promovate astăzi de guvernare, sunt, totuși, o reflectare vagă a reformei economice revoluționare care a fost implementată în Moldova în anul 2007. Afirm acest lucru și în calitate de unul din inițiatorii  acelor reforme, deținînd funcția de ministru al Economiei, și în continuare prim-viceprim-ministru responsabil de blocul economic și cel financiar, dar și persoană care a participat nemijlocit la administrarea întregului proces, începînd cu elaborarea documentelor de politici, pînă la negocierile cu instituțiile financiare internaționale, prezentarea în Parlament și implementarea acestor reforme în anii 2007-2008. Astfel, menționez, că aceste legi, deși sînt insuficiente și foarte întîrziate, vor fi folosite cu iscusință după alegerile parlamentare din februarie 2019, de noua guvernare care va avea un caracter socialist, pro-moldovenesc și care va veni cu o serie de reforme cu adevărat revoluționare în domeniul economic și financiar.

Pentru a atinge efectul scontat, noua guvernare va promova politici eficiente de administrare fiscală, care vor contribui la capitalizarea efectelor acestei reforme, eliminarea concurenței neloiale (unii plătesc/alții nu) ș.a.m.d. Va fi  anulat impozitul pe venitul reinvestit, or, fără investiții în economie, și noua guvernare va trebui să stea cu mîna întinsă după ajutoarele umanitare venite din Occident sau din altă parte. Această practică rușinoasă trebuie stopată și vă asigur că o vom face în cel mai scurt timp.

Consider că acest pachet de legi constituie o bună premisă pentru reformele cu mult mai cardinale, pe care le va implementa guvernarea socialistă care va veni după alegeri.

În continuare, propun atenției dumneavoastră argumentele pe care le invoc în favoarea promulgării acestor legi, cît și unele lacune ce trebuie eliminate ulterior:

  1. Situația extrem de îngrijorătoare pe plan demografic, generată de exodul masiv al forței de muncă ca urmare a politicilor economice absolut ineficiente, promovate de guvernările AIE, precum și de actuala guvernare.În cadrul conferinței internaționale axată pe problema depopulării masive a Republicii Moldova, organizată sub patronajul Președintelui RM în primăvara anului curent, au fost evidențiați mai mulți factori care determină exodul forței de muncă din țara noastră, printre care și politicile economice absolut ineficiente, promovate de guvernare în ultimii 9 ani. Guvernarea aplaudată la scenă deschisă de Occident, după 2009 continuă să alunge cetățenii din țară cu o viteză de minimum 106 oameni pe zi. Natalitatea scade în progresie geometrică, iar numărul celor care muncesc oficial în economie deja este mai mic decît numărul beneficiarilor de plăți sociale de la stat. Politica absolut oarbă a Guvernului, obediența inexplicabilă față de tot ce li se dictează din Vest, a dus țara în prag de dezastru.  Pachetul de modificări fiscale și a cadrului de reglementare a activităților economice promovat de această guvernare pe ultima sută de metri este o încercare disperată de a mai drege din gustul amar al politicilor anti-economice promovate în ultimii 9 ani. Sînt niște măsuri care ar putea avea efect benefic asupra economiei și populației, dar sunt promovate extrem de tîrziu și nu au puterea necesară pentru a schimba lucrurile. În recomandările aprobate în cadrul acelei reuniuni în adresa guvernării au fost menționate mai multe probleme pe care guvernarea încearcă acum să le soluționeze cu disperare.
  1. Este cazul să ne punem întrebarea: de ce s-a renunțat la acea politică economică pe care am propus-o în anul 2007, care doar în 2008 a dat o creștere economică de 7,8% – record pentru Republica Moldova, dar și o creștere a investițiilor străine directe fără precedent pentru țara noastră, ca după 9 ani de guvernare glorioasă ”pro europeană” să se revină la aceleași abordări? A fost o pierdere de timp regretabilă, care a aruncat țara cu cîteva decenii în urmă, plasînd-o pe ultimul loc în regiune după atractivitatea investițională. Totodată, nu găsesc o explicație la faptul, de ce odată cu revenirea la reforma anului 2007 se face atît de puțin pentru business. Cota zero la impozitul pe venitul reinvestit introdusă în 2007 și eliminată de guvernare (de fapt, la insistenta instituțiilor financiare internaționale), a generat crearea a zeci de mii de locuri de muncă și creșterea semnificativă a încasărilor la bugetul public național.Măsurile propuse astăzi sunt fragmentate și insuficiente pentru a redresa situația. Unica explicație pentru luarea acestor jumătăți de măsuri poate fi – coordonarea prealabilă de către guvernare cu partenerii lor externi care, nu știu de ce, se arată acum ”îngrijorați” și ”surprinși”. Pentru a promova asemenea reforme este nevoie de curaj și profesionalism, calități care le-au lipsit  guvernărilor de după 2009 încoace.
  1. În cadrul multiplelor întrevederi cu mediul de afaceri pe care le-am avut în țară pe diferite platforme, inclusiv a Consiliului Economic pe lîngă Președintele Republicii Moldova, am discutat intens problemele cu care se confruntă antreprenorii din țara noastră.
  • Una din cele mai stringente probleme este lipsa forței de muncă în țară, generată inclusiv și de povara fiscală excesivă pe salarii și veniturile persoanelor fizice. Oamenii sînt nevoiți să plătească impozite cu mult mai mari decît în așa țări ca Rusia, Ungaria, Serbia sau România, iar această politică a guvernării nu înseamnă altceva decît izgonirea conștientă de către guvern a oamenilor din țară. De ce nu avem suficienți specialiști în țară? Din cauza că salariile sunt mici, iar din cei peste 3000 lei pe lună, Guvernul ”grijuliu” de la Chișinău ia tocmai 18% din venit. În acest context, instituirea cotei unice de 12% la impozitul pe venit pentru persoanele fizice poate fi salutată, dar, iarăși, este o măsură insuficientă. Spre exemplu, țările balcanice și România, au cote și mai mici, iar guvernul uită că anume cu aceste țări noi concurăm pentru investiții și pentru brațe de muncă. Acest lucru este absolut insuficient în contextul instituirii cotei unice și a majorării ”sonore” a scutirii personale, propuse de Guvern. Este salutabilă neimpozitarea minimului de existență. Dar cine mai crede în această țară în veridicitatea calculării acestui indicator? Consider că guvernul trebuie să revadă metodologia de calcul a minimului de existență dacă dorește ca oamenii să resimtă cu adevărat efectele benefice ale acestei reforme. Dar, cred că acest lucru îl va face deja noua guvernare.
  • Extrem de înalte sînt cotele de asigurări sociale și medicale plătite de angajatori. Reducerea cu 5 puncte a cotei contribuției angajatorului la fondul social este salutabilă, dar absolut insuficientă. Și aici constatăm din nou că guvernul nu este capabil să urmărească evoluțiile în domeniul dat pe plan regional. Personal consider că de reducerea impozitelor sociale trebuie să beneficieze doar întreprinderile care majorează fondul de salarizare cu menținerea concomitentă sau majorarea numărului de lucrători oficial angajați. Totodată, de ce pentru agricultori această cotă scade doar cu 4 puncte? Agricultura nu mai este un sector în care avem nevoie de investiții? Măsura propusă de Guvern în acest context poate ușura viața antreprenorilor și majora investițiile sau salariile, dar situația în care se află economia țării necesită măsuri cu mult mai radicale. Și acest lucru trebuie făcut în regim de urgență.
  • Diminuarea cotei TVA pentru restaurante și hoteluri, de asemenea, pare la prima vedere o măsură care ar putea să readucă aceste elemente importante în circuitul economic legal și să asigure încasări bugetare, ce ar corespunde ponderii acestora în alte țări. Dar dacă argumentul de bază este impotența guvernului de a administra fiscal eficient aceste sectoare, precum și ponderea extremă a economiei tenebre caracteristice ramurii, atunci de ce sectorul serviciilor a rămas fără această diminuare? În acest sector lucrurile stau mai bine? Lipsește cu desăvîrșire o abordare complexă din partea Guvernului în materie de politici fiscale și economice. Deși măsura respectivă ar putea da un impuls dezvoltării ramurii HORECA, trebuie să fie aplicate și alte măsuri, inclusiv administrarea fiscală eficientă, care ar asigura o concurență loială în aceste sectoare.
  • În sfîrșit guvernul încearcă să demonstreze un pic de atitudine față de problemele exportatorilor și, în special, a celor care au avut de suferit tot din cauza politicilor acestei guvernări. Prin politicile absolut iraționale ale Guvernului în raport cu partenerii noștri din Est, în special cu Rusia, mulți agenți economici care exportau pe piețele din răsărit s-au pomenit cu businessul afectat, iar una din consecințe fiind întîrzierea la repatrierea valutei aferente tranzacțiilor de comerț extern. Guvernul ”grijuliu” de la Chișinău, după ce i-a lipsit de piețele de desfacere, îi și mai amenda cu 40% din sumă, dacă banii nu veneau la timp în țară. Totodată, în fiecare zi mai erau calculate și penalități. Prin diminuarea semnificativă a amenzilor și penalităților aferente repatrierii valutei pentru operațiunile de export – măsură absolut salutabilă, reieșind din importanța exportului pentru dezvoltarea economică, Guvernul încearcă să se reabiliteze în fața celor pe care timp de 8 ani i-a presat și privat de posibilitatea de a activa în mod normal.

  • Cele mai mari ”îngrijorări ale curatorilor” din Occident ai actualilor guvernanți de la Chișinău le-au provocat măsurile numite ”elegant” de autori ”declarare a capitalului”, ”stimulare fiscală” și ”liberalizare” a activității de antreprenoriat. Este clar că de fapt este vorba de legalizare a capitalurilor, de amnistie fiscală și decriminalizare a activității economice. Remarcam mai sus, că am mari dubii, că ”tutelații” au îndrăznit să vină cu aceste măsuri fără acceptul prealabil al patronilor lor din Vest. Sînt absolut convins, că după cum au făcut-o și anterior cînd au încercat să agreeze cu occidentalii pachetul de decriminalizare a antreprenoriatului, exact așa au procedat și acum.

Tot acest joc de-a ”arătatul din deget” seamănă izbitor cu un spectacol bine regizat, or, precedente de acest gen am văzut în ultimii ani o mulțime.  Dincolo de faptul că tonul cu care își exprimă îngrijorările unii din parteneri trădează caracterul adevărat al relațiilor pe care le are guvernarea cu aceste instituții/țări, pe mine, în calitate de Președinte al unui stat independent și suveran, mă surprinde ignorarea celor mai elementare norme diplomatice admise de aceste instituții în relațiile internaționale. În aceste circumstanțe, nu am văzut nicio reacție a Ministerului de Externe al RM, or toate acele declarații înseamnă nu altceva decît imixtiune directă în treburile interne ale statului nostru. De ce Rusia sau alte țări partenere ale Republicii Moldova, au considerat necesar inițial să studieze atent conținutul acestor modificări și doar apoi să vină cu reacții?

Trebuie sa remarc, că am studiat în cele mai mici detalii legea votată de Parlament privind declararea voluntară și stimularea fiscală, deoarece împărtășesc totalmente îngrijorările sincere ale cetățenilor țării, dar și ale multor dintre prietenii noștri externi, în legătură cu posibilele abateri. Această inițiativă este lansată extrem de nereușit pe fundalul fraudei bancare, pe care guvernarea nu se prea grăbește s-o investigheze, iar unii din demnitarii sus-puși de atunci, dețin funcții înalte și-n prezent. Suspiciunea oamenilor că prin această lege se încearcă legalizarea banilor furați din sistemul bancar poate fi înțeleasă.

Totuși, analizînd proiectul votat m-am convins că  acesta ține exclusiv de active care ar putea avea proveniență din neachitarea unor impozite și NU se răsfrânge și asupra altor încălcări, care ar putea fi obiectul unei investigații penale. Articolul 1 al legii adoptate statuează expres acest lucru, iar Art.12 elimină orice garanții acordate prin această lege declarantului, în cazul cînd în urma unei investigații penale s-ar demonstra originea infracțională (alta decît din evaziune) a patrimoniului declarat. Adică, orice persoană care va utiliza această procedură de legalizare a activelor, trebuie sa fie conștientă și să declare pe proprie răspundere că activele nedeclarate anterior nu provin din “furtul miliardului”, corupție, spălare de bani, comercializare de droguri, armament, etc. Statul, pe lîngă obținerea la buget a celor 3% din valoarea acestor active, mai primește accesul la informația despre lista persoanelor și activele nedeclarate anterior care alimentau economia tenebră. Pînă la urmă, inițiativele date se referă și la o modalitate de a reîntoarce banii în circuitul legal. Iar aici, pentru a elimina orice speculații, afirm cu toată responsabilitatea, că în cazul în care se vor atesta abateri, sau vor fi semnalate suspiciuni de orice gen, imediat după venirea unei noi majorități parlamentare și unui Guvern nou în 2019, vom veni cu o lege de lustrație a capitalului, pentru a vedea sursele de proveniență a banilor și în cazul încălcărilor admise – confiscarea acestor surse în folosul statului.

Partea ce ține de anularea amenzilor calculate și a penalităților pentru întîrzierea achitărilor plăților de bază la buget este un exercițiu standard de amnistie fiscală, practicat cu regularitate de mai multe țări sau regiuni. Din informația de care dispun privind profilul celor cu amenzi și penalități, pot conchide că marea majoritate din ei sunt, de asemenea, victime ale politicilor economice absolut dubioase promovate de guvernare în ultimii ani. Mulți agenți economici au acumulat restanțe deoarece nu au primit banii pentru exporturi (în special, pentru livrările spre Est compromise de guvernare), iar mai multe persoane fizice s-au trezit cu datorii la Serviciul Fiscal de Stat fără ca să știe despre acest lucru. Faptul că în schimbul achitării datoriei de bază statul va anula amenzile și penalitățile stabilite este o posibilitate de acumulare a unor mijloace suplimentare la buget, dar și o încercare disperată a guvernului de a repara greșelile comise anterior.

Exclusiv la încălcări de ordin fiscal se referă și elementele din lege, numite decriminalizare a activității economice. Dacă subiectul verificării de către Serviciul Fiscal de Stat se află la prima încălcare de acest gen (dauna provocată depășește 300 mii lei), cazul oricum va fi declarat la procuratură, dar contravenientul va putea scăpa de pedeapsă privativă de libertate, în cazul cînd achită la buget o amendă dublă și repară prejudiciul. Pentru recidiviști asemenea tratament ”uman” nu va putea fi aplicat. Prin această inițiativă se încearcă disperat de a reduce amestecul absolut disproporționat în activitatea economică, al numeroaselor organe de forță, inclusiv SIS, Procuratura sau poliția economică. Această măsură poate diminua din presiunea administrativă asupra mediului de afaceri, dar, iarăși, nu lasă impresia unei determinări totale a guvernării de a proteja businessul de ”năravurile mascaților”.

În final, reiterez – guvernul încearcă, dar fără mare pricepere, să facă ceva pe final de mandat în vederea soluționării problemelor cu care se confruntă mediul de afaceri, inclusiv a problemelor semnalate de mine în cadrul conferinței privind depopularea țării, unde în afară de menționarea momentelor critice din acest domeniu, am venit și cu multe recomandări privind acțiunile ce trebuie luate în regim de urgență. Salut faptul că cel puțin unele din recomandările pe care le-am propus eu și echipa mea se regăsesc în acest pachet de legi.

Ca să rezum toate cele spuse mai sus, reiterez că voi promulga aceste legi din următoarele considerente:

  1. În esență toate aceste măsuri ar putea impulsiona dezvoltarea economică a țării, chiar dacă acestea au fost implementate prea tîrziu. O reformă întîrziată, chiar și dacă conține deficiențe ce vor fi soluționate pe viitor, e mai bună decît o dezordine permanentă în domeniul de administrare bugetar-fiscală.
  1. Concluzia principală care poate fi făcută în urma acestei mișcări disperate este că guvernarea a înțeles greșeala pe care a făcut-o atunci cînd a renunțat la reforma din 2007 și încearcă acum să readucă corabia naufragiată a economiei moldovenești într-o albie a dezvoltării. După 10 ani, guvernanții au ajuns să aplice soluții economice pe care le-au criticat cîndva. Asta înseamnă că guvernarea învață greu, iar multe decizii importante le ia cu mare întîrziere;
  1. Din cauza sistemului eronat de impozitare, din țară au plecat mii de antreprenori, ceea ce a prejudiciat grav economia țării;
  1. În condițiile actuale, putem avea mai multă încredere în mediul de afaceri decît în clasa politică, de aceea mediul de afaceri trebuie stimulat și susținut;
  1. În loc să acționeze inteligent și preventiv, guvernarea acum joacă rolul de pompier, încercînd să soluționeze rapid o problemă care s-a acutizat. Dar acest lucru nu o va salva de faliment electoral la alegeri;

Toate aceste inițiative trebuie suplinite cu altele despre care am vorbit mai sus.

Sînt sigur că în cel mai scurt timp, vom realiza acest lucru în beneficiul Republicii Moldova și al cetățenilor”.

Mihaela Conovali 

Share