(INTERVIU) Viorel Godea: Indiferent de dificultăţile cu care ne-am confruntat, 2022 a fost un an important pentru noi, marcat şi de succese remarcabile
În cadrul unui interviu pentru www.curentul.md, Viorel Godea, Director general al companiei „Lagmar-Impex”, a vorbit despre rezultatele înregistrate în 2022, dar şi despre planurile de viitor şi aşteptări.
C: Dle Godea, se apropie de final anul 2022. Cum a fost acest an pentru domeniul construcţiilor?
V.G.: Cu siguranţă, nu a fost un an uşor şi acest lucru e reflectat inclusiv de statistica oficială, la care m-am referit cu diverse ocazii. Nu este un secret că volumul lucrărilor de construcţii s-a diminuat continuu pe parcursul anului, comparativ cu 2021. Încă nu avem datele statistice anuale finale, dar cu siguranţă vorbim de descreşteri de zeci de procente. E un indicator alarmant, inclusiv dacă luăm în calcul ponderea domeniului construcţiilor în economia naţională, în general.
La fel, nu pot să nu mă refer în context şi la diminuarea substanţială a numărului autorizaţiilor de construcţii. Iarăşi, nu avem încă datele anuale finale, dar, pentru a ne face o impresie generală, e suficient să amintim că, numai în ianuarie-septembrie 2022, s-au eliberat cu 25,4% mai puţine autorizații de construcţii pentru clădiri rezidențiale și nerezidențiale decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Numai în Chişinău, unde e o cerere sporită de spaţiu locativ, am asistat la o diminuare a numărului de autorizaţii în domeniul respectiv de peste 46%.
Evident, aceşti doi indicatori vorbesc indirect şi despre alţi indicatori ce s-au înrăutăţit în domeniul nostru în 2022: reducerea locurilor de muncă, a impozitelor achitate la buget etc. Iar dacă adăugăm aici că am fost afectaţi şi de scumpirea creditelor, ceea ce s-a expus inclusiv asupra puterii de cumpărare a oamenilor, vedem că situaţia nu e bună deloc.
Cu titlu de concluzie, putem spune că anul a fost unul dificil pentru domeniul nostru şi a trebuit să depunem eforturi considerabile pentru a face faţă tuturor provocărilor.
C: Războiul din ţara vecină a fost şi el o provocare pentru domeniul Dvs.?
V.G.: Atunci când e vorba de un război în imediata apropiere a frontierelor noastre, într-un fel sau altul, e afectată întreaga economie naţională. Or, toate ramurile economiei naţionale sunt interdependente şi fiecare resimte în felul său efectele negative ale războiului. E drept că unele domenii sunt afectate mai mult, iar altele – mai puţin. Domeniul nostru, în comparaţie, spre exemplu, cu cel alimentar sau cel al produselor petroliere, e mai puţin dependent de logistica regională, dar oricum o dependenţă oarecare este. Apoi, când ai un război în apropiere, oamenii devin mult mai prudenţi în raport cu potenţialele investiţii imobiliare. Ca să nu mai vorbim că în astfel de situaţii inflaţia creşte în alt tempou, ceea ce nu are cum să nu ne afecteze; costurile de producere cresc; au loc schimbări pe piaţa creditară, care iarăşi se expun asupra noastră etc.
Eu aş extinde puţin întrebarea Dvs. şi aş spune că, în 2022, ne-a afectat nu doar războiul, ci şi urmările pandemiei, precum şi cele ale crizei economice generate de pandemie.
C: Dar pentru compania Dvs. cum a fost anul?
V.G.: A fost primul an din cel de-al treilea deceniu de activitate şi voi aminti aici că, pe 22 decembrie 2021, am marcat 20 de ani de la înfiinţarea „Lagmar-Impex”. Evident, că astfel de ani îi percepem şi ca pe noi începuturi, ei marcând noi etape în dezvoltarea companiei.
Din alt punct de vedere, în acest prim an din cel de-al treilea deceniu, am continuat proiectele demarate anterior, iar unul dintre ele l-am şi finalizat. Mă refer la complexul „Toro Center”, care este unic în felul său, lucru remarcat de mai mulţi cunoscători ai domeniului. La concret, complexul reprezintă primul ansamblu hibrid multifuncţional din Moldova ce include segmentele Rezidențial, Comercial, Office și care își poate adapta funcționalitățile în timp.
Tot în 2022, am continuat să avansăm în realizarea altui proiect ambiţios al companiei noastre – Cartierul Cluj în Chişinău, care, de asemenea, este unic în felul său.
Cu alte cuvinte, indiferent de dificultăţile cu care ne-am confruntat, 2022 a fost un an important pentru noi, marcat şi de succese remarcabile.
C: În ce măsură aţi resimţit concurenţa pe segmentul Dvs. de piaţă în 2022?
V.G.: Este un lucru binecunoscut că, concurenţa e motorul economiei. Dar, dacă e să fiu sincer, noi ne concentrăm nu pe ce fac alţii, ci pe ce şi cum facem noi. Riscând să fiu acuzat de lipsă de modestie, voi menţiona că majoritatea proiectelor noastre sunt inedite – începând de la proiectare/executare şi terminând cu nuanţele cromatice. În plus, pentru noi piatra de temelie în tot ceea ce facem este calitatea, lucru cunoscut de toţi acei ce au beneficiat sau au avut tangenţe cu activitatea noastră până acum. Iar dacă mai adaug în acest context că ne străduim să asigurăm raportul optim între preţ şi calitate, pentru a fi cât mai aproape de aşteptările clienţilor, atunci devine clar că abordarea noastră faţă de conceptul concurenţei e diferită. Aceeaşi abordare am avut-o şi în 2022, iar aceasta ne-a asigurat avansarea pe noi trepte în dezvoltarea afacerii noastre.
C: Cadrul legal a fost în 2022 unul stimulatoriu pentru business-ul din Moldova, în general, şi pentru domeniul Dvs., în particular?
V.G.: Înţeleg subtextul întrebării Dvs., dar eu aş extinde puţin subiectul discuţiilor şi aş pune accentul pe condiţiile de business, în general. Or, cadrul legal, cadrul de reglementare reprezintă doar o componentă a ceea ce se numeşte condiţii de business. Dacă ne vom axa doar pe cadrul legal, chiar dacă am ajunge la o formulă perfectă a acestuia, oricum nu vom putea spune că avem condiţii de business excelente. Pe lângă un cadru legal bun, e nevoie şi de reducerea nivelului de birocraţie, şi de stimularea proceselor investiţionale, inclusiv prin acţiuni de ordin practic, şi de reformarea continuă a justiţiei etc. Unele încercări în acest sens în 2022 am sesizat, dar ele, din motive obiective sau mai puţin obiective, au fost destul de timide. De aceea, în 2023, dar şi în anii următori trebuie de depus eforturi considerabile în acest sens. Căci, dacă acest lucru nu va fi făcut, nu vom putea vorbi de o economie cu adevărat dezvoltată, care să susţină eforturile factorilor decizionali îndreptate spre asigurarea unui nivel de viaţă adecvat cetăţenilor.
C: Ce planuri de viitor şi ce aşteptări aveţi de la 2023?
V.G.: 2023, de asemenea, va fi un an important pentru compania noastră. Or, în anul ce vine urmează să finalizăm şi să dăm în exploatare complexul locativ „Corneşti”, dar şi să avansăm în realizarea unuia dintre cele mai ambiţioase proiecte imobiliare din istoria Republicii Moldova – Cartierul Cluj în Chişinău. De asemenea, vom pune bazele unor noi proiecte cu care să surprindem plăcut pe termen scurt şi mediu.
Cât despre aşteptări, ne dorim să fie pace şi stabilitate, căci numai în aceste condiţii vom putea vorbi de o dezvoltare normală a companiei noastre şi în cel de-al treilea deceniu de activitate.
C: Vă mulţumim şi vă dorim succese în continuare.
Mai multe despre Cartierul Cluj din Chișinău aflați pe www.cartiercluj.md!