(INTERVIU) Andrei Năstase: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile

În cadrul unui interviu acordat www.oficial.md, Andrei Năstase, Preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, s-a referit la anul politic 2019, planurile pentru perioada imediat următoare şi aşteptările de la 2020.

Oficial: Dle Năstase, anul politic 2019 v-a ţinut permanent în vizorul opiniei publice. Care credeţi că a fost cea mai mare realizare a Dvs. în acest an?

Andrei Năstase: Anul 2019 ne-a adus şi împliniri, şi victorii, dar şi rocade politice neaşteptate, a fost anul unor turbulenţe electorale, dar şi al unor speranţe realizate, a curajului şi a libertăţii pe care le-am simţit cu toţii și la care mi-am adus și eu o modestă contribuție. Am devenit mai experimentaţi, mai profesionişti, ne-am coagulat rândurile şi am crescut echipele. Oamenii cu caracter şi demnitate sunt cea mai mare valoare a noastră. Este important că am demonstrat că se poate guverna și altfel decât de la independență încoace şi am învăţat că trebuie să insistăm mai mult atunci când avem dreptate și suntem convinşi că ştim exact care este soluţia potrivită. Regret că noi, reprezentanții Platformei DA, nu am reușit să convingem partenerii de guvernare și pe cei cu care am constituit o majoritate parlamentară vremelnică despre necesitatea stringentă de implementare a Declaraţiei Legislativului privind starea de captivitate a statului şi acest act a rămas nevalorificat. Dacă am fi adoptat legile speciale inerente acestei Declaraţii, respectând, bineînțeles, rigorile constituționale, lucrurile s-ar fi desfăşurat altfel. Instituţiile statului ar fi fost eliberate rapid şi nu s-ar mai fi putut reveni vreodată la autocraţie.

Dar, repet, toate victoriile de până acum, inclusiv eliberarea țării în mod pașnic, fără sânge, de cel ce o capturase se datorează oamenilor demni, cinstiți, drepți și curajoși și doar de dorința sinceră și de curajul acestora depinde eliberarea definitivă a țări, salvarea ei de un sinistru trădător de neam, o marionetă teleghidată din exterior și un laș care își arogă astăzi merite pe nedrept.

O: Care credeţi că a fost miza istorică a evenimentelor din iunie 2019?

A.N.: Atunci s-a dat o luptă pe viaţă şi pe moarte între regimul oligarhic construit ani de zile prin vicleşug, tertipuri electorale, propagandă și manipulare şi o clasa nouă de oameni politici, născută din protestele antioligarhice demarate în 2015 de Platforma Demnitate și Adevăr cu un enorm sprijin popular. Am reuşit să oprim un veritabil puci, o tentativă de uzurpare a puterii în stat. În cele 5 luni de guvernare a blocului ACUM, până la demiterea Guvernului și refacerea alianţei PSRM-PD, am demonstrat voință politică fără precedent şi am început procesul de dezoligarhizare și decriminalizare a statului. Nu vreau să folosesc cuvinte mari, însă noua guvernare avea o misiune cu adevărat istorică: un nou început pentru țara noastră atât de încercată, atât de prăduită și tâlhărită în ultimii ani! Am reuşit să demolăm parțial bastioanele regimului autoritar al lui Plahotniuc, care se încăpăţâna să nu înțeleagă nimic din lecțiile istoriei – dar mai ales care uita de prevederile art. 2 alin. 2 din Constituție: „Nicio persoană particulară, nicio parte din popor, niciun grup social, niciun partid politic sau o altă formaţiune obştească nu poate exercita puterea de stat în nume propriu”.

O: În iunie, aţi acceptat funcţia de ministru al Afacerilor Interne? Ce v-a determinat? 

A.N.: Interesul public și responsabilitatea. Dacă m-aș fi ghidat de propriile interese, dacă m-ar fi preocupat cariera personală, interesele politice ale partidului pe care îl reprezint, în perioada de până la alegerile locale m-aș fi dedicat activității parlamentare și campaniei electorale. Ne-am asumat guvernarea, iar asta implica și mai multă responsabilitate. Asta m-a și determinat să preiau cel mai dificil de gestionat minister în orice stat, dar mai ales în Republica Moldova abia scoasă din îmbrăţişarea sufocantă a unui regim dictatorial în care forţele de ordine au exercitat plenar rolul de poliţie politică şi au apărat criminalii de la guvernare, în loc să apere cetăţenii acestei ţări. Sunt fost procuror și apărător al drepturilor și libertăților oamenilor. Așadar, nimeni nu îmi poate pune la îndoială respectul pentru această nobilă profesie, dar şi pentru oamenii legii în general, care ar trebui să fie exemple de integritate, moralitate și profesionalism. Și când vorbesc de profesionalism nu mă refer la buna capacitate de interceptare a telefoanelor oamenilor nevinovați, nu mă refer la instalarea de echipamente de supraveghere audio și video în casele celor care luptă pentru democrație și drepturile omului, a căror singură culpă era că se împotriveau regimului autoritar instalat în țara noastră. Nu mă refer la acoperirea cu bună știință a schemelor de contrabandă, de spălare de bani sau a faptelor de corupție. Tocmai cu asta s-a ocupat Procuratura, dar şi Direcţia nr.5 a MAI, pe care am desfiinţat-o imediat. Ca viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Interne, mi-am dorit instituții independente cu angajaţi pentru care singura carte de căpătâi să fie Legea – nu arbitrariul sau deciziile luate prin birouri întunecoase, departe de ochii opiniei publice. Și pot spune cu tărie că am lăsat o instituție funcțională, aflată într-o cooperare loială cu alte instituții ale statului, în beneficiul exclusiv al oamenilor, care a asigurat liniște și siguranță cetățenilor, dar și unei guvernări democratice.

O: Care au fost cele mai importante realizări ale Dvs. la cârma MAI?

A.N.: Nu toate realizările din acest domeniu de activitate sunt atât de vizibile în mod imediat pentru oameni. Deși s-a lucrat la turații maxime și s-au obținut rezultate foarte bune raportate la perioadele de referință anterioare, nu am reușit să le aducem mai bine la cunoștința oamenilor.

Propaganda, isteria și psihoza artificial create de mercenarii locali și străini ai războiului hibrid și unii dintre deontologii noștri contextuali, spre exemplu, prin scoaterea în evidență, a unor accidente rutiere, (care ajunsese cu peste 5% mai puține față de perioada anului anterior, dar de care, bineînțeles, vinovat era făcut ministrul de Interne), au reușit, prin manipulare cu date și informații false, să anihileze rezultatele din cele două rapoarte emise la capătul a trei și, respectiv, cinci luni de activitate. De altfel, în perioada de după 14 noiembrie s-au produs grave accidente de circulație, crime cu foarte mulți morți și răniți, dar nu am auzit pe măcar cineva dintre falșii deontologi să bată clopotele sau să tulbure liniștea noului ministru de Interne.

Am dezgheţat dialogul cu partenerii străini și finanțarea unor proiecte de anvergură. Am inițiat ample procese de instruire a personalului cu antrenarea experților și instituțiilor de învățământ din țară și din afară, cu preluarea de bune practici în materie de eradicare a corupției și combatere criminalității de diversă natură. Pe linia noastră de competență am pus în ordine şi situația de la frontieră, inclusiv la aeroportul din Chișinău, unde Poliția de Frontieră a luat măsuri riguroase de control a accesului în zonele sensibile din aeroport, inclusiv asupra mijloacelor de transport.

În cadrul vizitei pe atunci a secretarului de stat din MAI al României, Raed Arafat, am demarat un proiect-pilot de tip SMURD în zona de Sud, urmat de altele la Bălți și Chișinău, și am obţinut asigurări de sprijin a viziunii mele de integrare a serviciilor de urgență într-o singură structură aflată în subordinea Ministerului, precum și trecerea serviciului 112 la MAI, pentru a asigura eficientizarea acestuia. Am pus capăt unui vechi obicei care tot revine, din păcate: utilizarea arbitrară a mașinilor-capcană ale Poliției. Acestea s-au ocupat de prevenție, iar polițiștii au avut ordin să respecte cu strictețe legea și doar în conformitate cu legea să oprească sau nu participanții la trafic. Am inițiat proiecte-pilot de fluidizare a circulației în Chișinău și de eliberare a carosabilului de autovehicule parcate neregulamentar, proiecte care au dat roade bune, apreciate de oameni. Dacă până la noi, orice anchetă asupra crimelor grave era împiedicată de nevoia de a trimite mostre ADN în străinătate, procesele fiind tărăgănate cu lunile și anii, în urma intervenției mele, acestea se pot face prompt la Centrul de Medicină Legală din Chișinău. Am făcut ca în gara feroviară din Chișinău turiștii care ne vizitează țara să se poată înregistra rapid și comod la un nou oficiu al Biroului Migrație și Azil dacă vin cu trenuri ce trec prin segmentul transnistrean, în loc să umble pe drumuri pe la instituții și să stea la cozi.

Pot aduce exemple de demantelare a structurilor criminale organizate și a schemelor lor infracționale, de zeci de anchete și procese penale inițiate și instrumentate de structurile MAI în perioada scurtă în care am activat acolo, precum cele legate de interceptările ilegale, traficul de ființe umane, inclusiv cel al profesorilor turci realizat de oamenii regimulul criminal Plahotniuc, în evidentă complicitate cu Dodon, președinte și șef al Consiliului Suprem de Securitate.

Anchetele în cazul multiplelor identități ale lui Plahotniuc și ale celor din anturajul lui, dar și trecerea ilegală a frontierei de respectivii, tot de MAI au fost demarate.  Toate acestea au fost remise procuraturii conform competenței sau se află încă în gestiunea MAI și urmează încă să auzim despre ele. Ancheta inițiată în cazul Avia Invest și efectele produse de aceasta, stoparea tranzacționării obscure a Aeroportului Internațional Chișinău, sunt parte a unui proces complex de demantelare a schemelor de corupție care au secătuit Republica Moldova. Am demarat proiecte transfrontaliere cu participarea OLAF, DIICOT din România și anchete desfășurate în cel puțin șapte țări europene, prin care au fost demascate scheme complexe de contrabandă, spălare de bani, evaziune fiscală, fraude în operațiuni de import/export/tranzit, având ca obiect cantități însemnate de țigări și materii prime pentru producerea acestora, destinația finală fiind, preponderent, piața neagră din spațiul Uniunii Europene. Acestea și alte acțiuni criminale și scheme prin care a fost prejudiciată țara noastră în proporții deosebit de mari au fost documentate de Ministerul Afacerilor Interne.

O: Ce v-a determinat să candidaţi pentru un nou mandat de Primar al capitalei în alegerile din 2019? 

A.N.: După ce, în 2018, votul chişinăuienilor a fost desconsiderat în cel mai josnic hal, alegerile fiind declarate invalide, cred că a fost de la sine înţeles că trebuia să repunem în drepturi acest vot, să ni-l revendicăm pe bună dreptate. A fost și dorința sinceră de a da Chișinăului șansa unei capitale europene, moderne în care oamenii să trăiască bine.

O: Ce nu a mers în alegerile pentru funcţia de Primar al capitalei? 

A.N.: Războiul hibrid în care am fost în permanență ținta forțelor distructive din țară, dar și din exterior, ia proporții inimaginabile în special în perioada campaniilor electorale. Mecanismele care s-au pus în funcțiune împotriva mea și a colegilor mei, propaganda din cadrul alegerilor locale, au contribuit esențial la crearea unui curent absenteist, în urma căruia Chișinăul a fost preluat de forțe străine de interesele oamenilor și cel național. Propaganda de la televiziunile holdingurilor lui Plahotniuc și Dodon, a celor rusești, care, toate, și-au dat mâna împotriva mea, denotă că mediul monopolizat al audiovizualului din RM a degradat catastrofal și regret că nu am prioritizat reforma în audiovizual la pachet cu reforma în justiție, atât timp cât am fost la guvernare. Probabil, Dodon ar fi torpilat și această reformă esențială, dar trebuia să demarăm oricum purificarea instituției de reglementare și reorientarea acesteia spre vegherea consecventă și irevocabilă asupra pluralismului de opinii și a deontologiei profesionale în domeniu. Și, nu în ultimul rând, banii, banii murdari, extrem de mulți, de ordinul sutelor de milioane. În mod intenționat nu spun mijloacele financiare, ci anume banii cărați cu gențile de la Moscova, Bahamas sau din ofshore-uri, adunați în casieria lui Dodon din schemele de zeci de ani la care se pricepe atât de bine mafia moldovenească. În toată campania electorală și în ziua alegerilor, mii de oameni au fost mituiți cu acești bani murdari și transportați la secțiile de vot cu autoturisme, inclusiv din zona serviciilor de transport și de propagandă estică, delicat vorbind. Dar cel mai grav lucru este că noi, chișinăuienii, am pierdut poate o unică oportunitate de a implementa proiecte de infrastructură de amploare cu ajutorul prietenilor și colegilor noștri europeni, americani și, în special, români.

O: Ce planuri aveţi pentru perioada imediat următoare?

A.N.: Ne dorim ca Republica Moldova să fie un partener credibil pentru țările civilizate, un stat de drept în care justiția și toate instituțiile statului să fie funcționale și independente de ingerințele politice, puterea decizională locală să fie descentralizată, iar reformele sistemice și instituționale să fie reale și nu mimate, toate în beneficiul oamenilor, și nu a unor clanuri de interese private. Acesta este scopul nostru şi vom continua să acţionăm prin toate metodele posibile şi imposibile în acest sens.

Vom colabora și în continuare cu forțele politice pro-europene, realmente democratice din țara noastră, pledând pentru unitate, consolidare și efort comun, direcționat spre restabilirea dreptății și echității sociale. Am demonstrat că putem face acest lucru și suntem capabili să perseverăm în demersurile noastre democratice în perioada scurtei guvernări a blocului ACUM, asumându-ne toate greșelile și eșecurile, învățând să tragem concluzii edificatoare din acestea.

Republica Moldova se confruntă acum din nou cu reale pericole de izolare internațională, derapaje antidemocratice și riscuri majore de regres economic. Este pus în pericol și parcursul european al țării noastre. De aceea, Platforma Demnitate și Adevăr își reiterează ferm poziția intolerantă față de abuzuri de orice gen, față de veleitățile autocrate ale actualei guvernări, față de jocurile politice ale alianței PSRM-PD în detrimentul statului de drept și își reafirmă cu tărie dezideratele consfințite în statutul nostru, în programele electorale și în conștiința fiecăruia dintre noi: noi nu cedăm!

O: Ce aşteptări aveţi de la anul 2020?

A.N.: Am fost și rămânem alternativa cea mai solidă a unei guvernări autocrate și indezirabile. Am fost și suntem un partid pro-european, Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană fiind cartea de căpătâi a tuturor aspirațiilor noastre politice și a activității noastre cotidiene. Implementarea acestui document strategic este dezideratul nostru esențial, asta nu se negociază şi vom fi neclintiţi în acest sens şi în 2020. Este un an electoral 2020, aşa că va trebui să muncim mult pentru a convinge oamenii că singura noastră soluţie este coagularea tuturor forţelor pro-europene veritabile pentru confruntarea electorală în prezidenţiale. În acest sens, Platforma DA este pregătită să participe la prezidențiale cu propriul candidat, dar nu exclude și posibilitatea identificării unei personalități nepartinice, agreate de toate forțele politice democratice și reformatoare.

Important este ca echipa noastră să se consolideze, să devină și mai puternică, și mai combativă pentru a putea valorifica enormul potențial popular din spatele nostru!

Cristina Pendea

Share