Denis Şova: Ne dorim consolidarea poziției „Cricova” ca brandul numărul 1 în Republica Moldova și obținerea recunoașterii sale internaționale

Denis Şova: Ne dorim consolidarea poziției „Cricova” ca brandul numărul 1 în Republica Moldova și obținerea recunoașterii sale internaționale

Interviu cu Denis Şova, Director general al S.A. „Cricova”, pentru revista Almanah Politic

Domnule Şova, în 2020 aţi preluat conducerea S.A. Cricova. Ce v-a determinat să acceptaţi această funcţie?

Am acceptat funcția de Director general al Combinatului de vinuri „Cricova” S.A. pentru că fac parte din această echipă de mai mult de 20 ani, timp în care am acumulat o experiență foarte bogată, cunosc din interior toate aspectele specifice acestui domeniu și, desigur, am avut onoarea de a cunoaște și învăța foarte multe lucruri de la angajații dedicați ai companiei, care până astăzi duc faima acestui brand atât în țară, cât și peste hotarele ei.

Un alt aspect important pentru mine este faptul că am făcut cunoștință cu această companie încă din copilărie. Mama mea, Șova Antonida, a lucrat peste 32 ani în cadrul Combinatului de Vinuri „Cricova”, respectiv, sunt funcționar în a doua generație în cadrul acestei companii.

Ce priorităţi v-aţi stabilit la momentul preluării funcţiei?    

Înainte de a prelua funcția de Director general în cadrul Combinatului de vinuri „Cricova”, am activat în fruntea companiei-fiică a Combinatului – CBT „Cricova-Vin” S.A., unde principalele priorități au fost dezvoltarea turismului și creșterea vânzărilor. Odată cu preluarea noii funcții, lista de priorități a fost completată. Acum, la aspectele menționate mai sus, se adaugă dezvoltarea și modernizarea domeniului de prelucrare a strugurilor, modernizarea procesului de producere a vinurilor, dar, în același timp, optez pentru păstrarea tradițiilor implementate de generațiile anterioare.

„Cricova” este brandul numărul 1 în Republica Moldova, iar specialiștii care activează aici sunt principalul activ al companiei. Astfel listei de priorități se adaugă echipa cu ajutorul căreia vom consolida poziția de lider pe piața locală și vom depune maxim efort pentru recunoașterea internațională a brandului.

Care au fost primele Dvs. acţiuni în noua funcţie?

Datorită activității fructuoase și managementului eficient, schimbările la conducere au loc firesc. Astfel primele acțiuni în noua funcție au fost gestionarea procesului care era deja foarte bine organizat datorită predecesorilor mei.

Cu ce reuşite vă puteţi mândri până la această etapă?

Cea mai mare realizare în acest an complicat, zdruncinat de pandemia de COVID și secetă, desigur, rămâne a fi păstrarea în totalitate a locurilor de muncă și capacitatea de a achita salariile tuturor angajaților. Aceasta rămâne a fi o prioritate şi pentru viitor.

În genere, cu ce indicatori de bază încheie „Cricova” anul 2020?

Combinatul de Vinuri „Cricova” S.A., deși este de stat, rămâne a fi o companie viabilă și profitabilă, astfel încât în anul 2020 am vândut peste 9 milioane de sticle de vin, am acumulat un profit de peste 10 milioane de lei, am achitat către bugetul de stat impozite în valoare de peste 50 milioane lei. Vinurile „Cricova” au acumulat în acest an peste 30 de medalii, iar ultima, dar nu și cea din urmă ca valoare, este unica medalie de aur a Republicii Moldova obținută la concursul mondial „Effervescents du Monde 2020”.

Cu ce provocări se confruntă întreprinderea?

Ca și toate companiile din țară, cât și de peste hotare, pandemia COVID a dat peste cap toate planurile și prognozele, aducând după sine și o acută criză financiară. Tot pandemia a redus din capacitățile de muncă ale personalului, căci, cu regret, unii au suferit de această boală.

O altă mare provocare pentru noi a fost seceta, care a redus recolta de struguri cu aproape 50%, dar, datorită eforturilor depuse de către angajații companiei, materia primă lipsă a fost cu succes substituită de către gospodăriile cu care colaborăm deja de mulți ani și care ne-au oferit struguri de calitate pentru a produce cantitatea necesară de vin.

Ce planuri aveţi pentru viitorul apropiat?

Planurile pentru viitorul apropiat sunt mărirea suprafețelor proprii cu plantații de viță-de-vie, de la 670 ha deținuți în prezent până la 1000 ha și, desigur, diversificarea sortimentului de produse în conformitate cu cererea care există pe piață.

Cum vedeţi dezvoltarea întreprinderii pe termen lung?          

Dezvoltarea întreprinderii pe termen lung înseamnă:

l   cât mai multe plantații proprii;

l   vânzări de peste 15 milioane de sticle anual, dintre care 2/3 exportate peste granițele țării și 1/3 realizate pe piața locală;

l   Aici, în Moldova, ne dorim ca 40% din volumul de vânzări să fie alcătuit din vinuri de calitate înaltă și spumante clasice;

l   Creșterea salariilor angajaților într-un tempou mult mai rapid;

l   Consolidarea poziției „Cricova” ca brandul numărul 1 în Republica Moldova și obținerea recunoașterii sale internaționale.

Share