Auditul rapoartelor financiare ale orașului Vadul lui Vodă

Auditul rapoartelor financiare ale orașului Vadul lui Vodă

Curtea de Conturi a examinat, în cadrul unei ședințe Raportul auditului rapoartelor financiare ale orașului Vadul lui Vodă încheiate la 31.12.2017.

Orașul Vadul lui Vodă este o unitate administrativ-teritorială (UAT) de nivelul I din componența mun. Chișinău, ce dispune de un patrimoniu distinct de cel al statului, conducerea căruia este efectuată de Consiliul local și de Primar. Suprafața localității constituie 1443,2 ha, populația localității fiind de 5400 locuitori.

Echipa de audit, urmare examinării rapoartelor financiare ale or. Vadul lui Vodă încheiate la 31 decembrie 2017, a constatat că, cele din urmă, nu oferă o imagine corectă și fidelă a situației patrimoniale și financiare, fiind emisă opinia contrară.

Opinia contrară a fost determinată de efectul denaturărilor aferente:

a) evidenței fragmentare, neunivoce și neconforme a situațiilor financiare aferente mijloacelor fixe, stocurilor etc.;

b) lipsei evidenței analitice la unele conturi contabile (mijloace fixe, stocuri, active nefinanciare), fiind imposibil de contrapus informațiile existente de fapt și cele scriptice, ceea ce determină incertitudini semnificative privind soldurile inițiale și finale raportate și tranzacțiile efectuate în perioada auditată;

c) necorespunderea soldurilor la data de 31.12.2017 din registrele contabile, Cartea mare și din bilanțul contabil;

d) nerespectarea normelor metodologice privind aplicarea Clasificației economice și raportarea neveridică a cheltuielilor, având ca impact denaturarea semnificativă a rapoartelor financiare auditate.

De asemenea, s-a constatat că, Primăria or. Vadul lui Vodă nu are înregistrate în evidența contabilă blocurile locative proprietate publică locală, în valoare inițială de 13,8 mil. lei, acestea fiind înregistrate la conturile extrabilanțiere a ÎM Regia Comunal Locativă. Astfel, valoarea blocurilor locative nu a fost micșorată cu valoarea apartamentelor privatizate.

Totodată, primăria or. Vadului Vodă nu a asigurat evaluarea și înregistrarea terenurilor proprietate publică locală cu suprafața de 735,6 ha, valoarea cărora, estimată de audit conform prețului normativ, constituie circa 372,8 mil. lei.

De remarcat că, primăria or. Vadul lui Vodă nu a efectuat inventarierea și evaluarea drumurilor, străzilor și trotuarelor. Astfel, la evidență se află 5 obiecte denumite generic ca „lucrări de asfaltare a drumurilor” în sumă de 7,5 mil lei, în timp ce doar în or. Vadul lui Vodă sunt 92 de străzi.

O altă neregulă constatată este că, Primăria or. Vadul lui Vodă nu a reflectat în evidența contabilă valoarea infrastructurii tehnico-edilitare, aferente sistemului public de alimentare cu apă și de canalizare , aflate pe terenuri publice și care reprezintă, conform cadrului legal, bunuri proprietate publică. Conform informațiilor SA „Apă Canal Chișinău” la data de 31.12.2017 pe teritoriul or. Vadul lui Vodă aceasta dispunea de infrastructură tehnico-edilitară aferentă sistemului public de alimentare cu apă și de canalizare, primită gratuit de la Direcția Construcții Capitale a mun. Chișinău, în sumă de 2,8 mil lei.

De menționat că, Primăria Vadul lui Vodă nu a asigurat stabilirea modului de transmitere în folosință (arendă sau comodat) a terenurilor proprietate publică locală, aferente obiectivelor SA ”Apă Canal Chișinău” (11,4 ha) și SA „Termocom” (0,33 ha), ținând cont că, din 2007, conform art. 53 din Legea nr. 121 din 04.05.2007 privind administrarea și deetatizarea proprietății publice, actele în al căror temei se află în posesiune și folosință terenurile aferente, cu excepția contractelor de arendă, se anulează.

Deficiențele stabilite în modul de evidență a calculelor, achitărilor și restanțelor aferente arendei terenurilor proprietate publică au dus la reflectarea eronată a acestora.

Deși, urmare a aprobării Legii nr. 26 din 01.03.2013, s. Văduleni a fost inclus în componența or. Vadul lui Vodă, până în prezent suprafața UAT Vadul lui Vodă nu a fost majorată, în darea de seamă funciară aceasta fiind indicată în continuare cu suprafața de 1443,2 ha. Această situație rezultă din faptul că, Guvernul nu a stabilit hotarele aferente acestei localități, în conformitate cu prevederile art. 8 din Codul funciar. De menționat că, între or. Vadul lui Vodă și comuna Bălăbănești există litigiu privind stabilirea hotarelor între aceste localități. Orașul Vadul lui Vodă solicită includerea în componența sa a unui teren de 315,2 ha (conform deciziei Consiliului municipal Chișinău nr. 4/18 din 12.06.2001), iar conform deciziei nr.02/15 din 17.03.2017 a Consiliului comunei Bălăbănești în componența or. Vadul lui Vodă se transmite terenul cu suprafața de 40,2 ha. Ca urmare, auditul nu poate determina exact suprafața terenurilor proprietate publică locală a or. Vadul lui Vodă aferentă localității s. Văduleni și nu poate efectua evaluarea acestora.

Situația creată nu permite soluționarea unor probleme ale locuitorilor s. Văduleni privind privatizarea apartamentelor și asigurarea unei evidențe conforme a bunurilor imobile situate în această localitate.

Menționăm că, Curtea de Conturi a înaintat recomandările de rigoare, care urmează a fi implementate de către entitatea vizată în Raportul de audit.

Mihaela Rotari 

Share