Lidia Sanduleac: E evident că în pofida promisiunilor și speranțelor inițiale, acțiunile PAS nu au reușit să corespundă pe deplin așteptărilor cetățenilor
În peisajul politic actual, tema mandatului acordat de cetățeni actualei guvernări a devenit o problemă centrală. Prin prisma acestui subiect, discuții aprinse și dezbateri aprige își găsesc locul în arena publică. Mandatul acordat Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) și, implicit, Maiei Sandu, a fost un subiect de interes major în contextul evoluțiilor politice recente. În mod repetat, reprezentanții PAS au afirmat că au primit mandatul direct al cetățenilor, un mandat perceput ca o legitimitate pentru a guverna conform viziunii și agendei lor.
Cu toate acestea, o analiză mai profundă elucidează complexitatea și controversele legate de acest mandat.
Este necesar să accentuăm faptul că mandatul acordat pentru Maia Sandu și PAS este supus unor limite distincte și bine definite, iar orice deviere de la aceste limite va fi supusă sancțiunilor adecvate, conform principiilor democratice și legii.
În această ordine de idei, este important să remarcăm că esența guvernării constă în a răspunde nevoilor și dorințelor societății, într-un mod echilibrat și cu respect față de valorile democratice. Cu toate acestea, este regretabil să constatăm că ambele guverne PAS nu au reușit să își îndeplinească această obligație fundamentală față de lege și cetățeni. Aceste guverne au acționat într-un mod care generează dubii cu privire la transparența, abuzurile și respectarea legalității, ceea ce a dus la îngrijorări legitime din partea opiniei publice.
Adițional, este important să amintim că actuala guvernare a primit un mandat de la cetățeni pentru a transforma promisiunile electorale în realitate. Cu toate acestea, observăm cu dezamăgire că PAS a călcat pe căi nedorite, ridicând corupția la niveluri înalte și îndrăznețe, care nu au fost întâlnite nici măcar în erele politice anterioare.
Este important să subliniem modul în care PAS a gestionat achiziționarea gazelor naturale în 2021, utilizarea frecventă a stării de urgență, luarea unor decizii majore fără a consulta autoritățile locale, mediul de afaceri și alte grupuri relevante, contractele dubioase cu companii nou-înființate, eliberarea ilegală sub presiune din funcții a angajaților publici și angajarea pe principii politice, precum și influențarea politică a instituțiilor publice cheie, precum Procuratura, CNA, SIS, CEC, compania publică Teleradio-Moldova; contractarea pe bani publici a ONG-urilor apropiate ,coruperea insistentă a alegerilor cu folosirea presiunii administrative și a fondurilor publice în calitate de instrument de determinare a candidaților și multe alte abordări.
Toate aceste acțiuni generează întrebări legitime cu privire la integritatea și etica guvernării, reprezentând elemente ce pot fi asimilate practicilor necorespunzătoare. În această ordine de idei, voi trece în revistă câteva dintre angajamentele PAS vs care e situația realmente.
i) Gaze naturale mai ieftine.
DE FACTO: Tarifele pentru gazele naturale au crescut cu peste 500%
ii) Energie electrică mai ieftină.
DE FACTO: Tarifele pentru energia electrică au crescut cu cca 150%
iii) Pensii mai mari.
DE FACTO: Pensiile au fost indexate cu 15% când inflația a fost de 34%, iar prețurile au crescut în mediu cu peste 70%
iv) Reducerea cheltuielilor publice.
DE FACTO: Bugetul Președinției, al Guvernului și al Parlamentului au crescut comparativ cu 2021 cu peste 500 milioane lei. Au mai crescut bugetul Curții Constituționale, al procuraturii, al SIS și al CNA.
v) Suport mai mare pentru agricultori.
DE FACTO: Prețurile benzinei, motorinei și a fertilizanților s-au dublat și Guvernul încă nu a achitat 400 milioane lei pentru anul 2022.
vi) Atragerea investițiilor și crearea locurilor de muncă.
DE FACTO: Locuri de muncă minus câteva mii. Locuri vacante fără precedent în instituțiile de stat. 88 000 oameni au plecat din Moldova. A crescut de 2.4 ori deficitul de cont curent. Datoria publică a crescut cu 50%. Deservirea datoriei publice a crescut de 2.5 ori. Aeroportul a rămas fără rute, etc.
vii) Creșterea salariilor miniștrilor și deputaților de la 15 000 până la 50 000 lei. Executat, Întocmai.
În acest context, la alegerile viitoare dacă promisiunile în campania electorală vor fi formulate în virtutea situației actuale, astfel:
1. Vom determina cea mai mare inflație în Europa
2. Vom dubla valoarea datoriei publice
3. Vom diminua pensiile și salariile
4. Vom dubla Diaspora
5. Vom crește tarifele pentru gaze naturale și energia electrică
6. Vom crește impozitele și accizele
7. Vom guverna în stare de urgență
8. Vom manipula și dezinforma
9. Vom presa și umili primarii și consilierii locali.
10. Vom crește salariile guvernanților…
Oare ce rezultate vor acumula cu aceste angajamente?
În concluzie, este evident că în pofida promisiunilor și speranțelor inițiale, acțiunile PAS nu au reușit să corespundă pe deplin așteptărilor cetățenilor. Evaluarea atentă a modului în care acest mandat a fost exercitat aduce în discuție principiile fundamentale ale guvernării și necesitatea de a fi mereu responsabili față de cetățeni și față de standardele democratice și etice.