Șeful MTID despre Aeroportul Internațional Bălți-Leadoven: „La moment, există trei posibilități de reactivare și modernizare a AIBL…”

Șeful MTID despre Aeroportul Internațional Bălți-Leadoven: „La moment, există trei posibilități de reactivare și modernizare a AIBL…”

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor dl Iurie Chirinciuc abordează tema modernizării aeroportului din Bălți într-un articol întitulat „Despre cheltuieli nejustificate, timp și reactivarea Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni” (AIBL), publicat pe bloggul său personal pe data de 31 decembrie, 2015. 

Dl Iurie Chirinciuc notează că în perioada 2013-2015, AIBL a  înregistrat un număr redus de zboruri efectuate de aeronave mici și helicoptere.

„La moment, Aeroportul se află într-o stare nesatisfăcătoare, infrastructura aeroportuară este uzată și degradată. Numărul redus de zboruri generează costuri nejustificate pentru două întreprinderi de stat: „Moldaeroservice”, la balanța căreia se află AIBL, și subdiviziunea Bălți a Î.S. MoldATSA, care este responsabilă pentru asigurarea serviciilor de trafic aerian pe aerodromul Bălți. Împreună, cele două întreprinderi de stat au cheltuit, în anii 2013-2015, aproximativ 17,4 milioane lei”, estimează ministrul în exercițiu al Transporturilor.

Potrivit lui, activitatea Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni este sistată din 14.09.2015 în legătură cu retragerea licenței de activitate conform demersului Dlui Mircea Maleca, directorul Autorității Aeronautice Civile.

În opinia dlui ministru Iurie Chirinciuc, la moment, există trei posibilități de reactivare și modernizare a AIBL: darea lui în arendă (I), modernizarea în cadrul unui Parteneriat Public-Privat (II) și concesionarea (III). Conducătorul MTID pune accentul pe faptul că, concesionarea AIBL este cu totul altceva decât concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, deoarece,  „AIBL generează exclusiv pierderi pentru bugetele celor două întreprinderi de stat, iar Aeroportul Internațional Chișinău aduce venituri considerabile lunare și anuale și este profitabil”.

„Din punctul meu de vedere sau economic vorbind, concesionarea AIBL este, la moment, o soluție mai bună decât întreținerea lui fără rost”, afirmă ministrul Transporturilor în articolul menționat.

Șeful MTID se referă și la alt aspect al problemei – lipsa unui aeroport de rezervă În Republica Moldova.

„Actele normative care reglementează cerințele tehnice și regulile aerului în Republica Moldova, dar și anumite rațiuni de ordin militar și de securitate, ne obligă să avem un aeroport de rezervă pentru situațiile când, din diferite motive, este imposibilă aterizarea unei nave pe Aeroportul Internațional Chișinău. Or, actualmente, cele mai apropiate aeroporturi pe care putem conta în astfel de situații sunt situate în orașele Iași și București (România), Kiev și Odessa (Ucraina)”.

În viziunea dlui Iurie Chirinciuc, o decizie definitivă privind calea de modernizare a Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni va putea fi luată doar de un Guvern plenipotențiar.

 

Doina Secrieru

Share