Raport privind  activitățile proiectului reformei fiscale de mediu

Raport privind activitățile proiectului reformei fiscale de mediu

Ministerul Mediului a fost marţi gazda Şedinţei Consiliului Coordonator al Proiectului “Consolidarea capacităţilor de implementare a reformei fiscale de mediu cu scopul realizării priorităților  naționale și globale de mediu”. Agenda  a inclus prezentarea Raportului de activitate pentru lunile ianuarie – iunie anul 2015; Planul de Lucru pentru a doua jumătate a anului 2015 și Aprobarea valorii maxime  a granturilor pentru orașele – pilot.
IMG 0473 aActivităţile și rezultatele principale raportate în cadrul ședinței au vizat:
–  Reforma subvenţiilor dăunătoare mediului în sectorul agricol, subvenţiile verzi şi taxele de mediu. Propunerile de modificare a cadrului existent privind ecologizarea agriculturii, elaborate în cadrul proiectului ca urmare a realizării Studiului național privind agricultura ecologică și înverzirea agriculturii convenționale, au fost înaintate grupului de lucru, creat sub egida Președintelui Parlamentului, pentru elaborarea proiectului de lege privind subvenționarea agriculturii.
–  Reforma sistemului taxelor de mediu. Un concept privind organizarea procesului de implementare a reformei fiscale de mediu a fost elaborat în cadrul proiectului. Documentul include prezentarea esenței RFM în contextul abordărilor UE și OECD, legătura între RFM și sistemul fiscal din RM, precum și recomandări privind organizarea procesului de implementare a RFM. Conceptul a fost discutat în cadrul a două ședințe de lucru cu participarea conducerii MM. La solicitarea Ministerului Mediului și pentru realizarea Hotărârii Guvernului (HG) nr. 376 din 16 iunie 2015, au fost elaborate propuneri privind modul de organizare a activităților pentru elaborarea noului mecanism de calculare și încasare a taxelor de mediu, conform art. 195 al Acordului de Asociere RM-UE și HG nr. 376 din 16 iunie 2015. S-a convenit ca proiectul să acorde asistență pentru revizuirea cadrului legal, precum și reglementarea gestionării ambalajelor și deșeurilor de ambalaje.
– Îmbunătăţirea managementului FEN.  Proiectul a continuat activitățile de conștientizare și sensibilizare cu privire la necesitatea punerii în aplicare a reformei Fondului Ecologic Național (FEN) în conformitate cu proiectul de decizie de Guvern privind noul Regulament de funcționare a FEN, coordonat cu instituțiile abilitate.
–  Dezvoltarea capacităţilor şi obţinerea unui consens între toţi actorii interesaţi.
–  Consolidarea capacităţilor. În vederea consolidării capacităţilor beneficiarilor-cheie implicați în procesul decizional al RFM, a fost efectuată o planificare şi au fost identificaţi actorii/beneficiarii interesaţi. În calitate de beneficiari au fost identificate atât autorităţile publice centrale implicate în reforma fiscală de mediu (Ministerul Mediului (MM), Ministerul Finanţelor (MF), Ministerul Economiei (ME), Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA) cât şi reprezentanţi ai mediului asociativ și a sectorului privat.
–  Integrarea RFM în procesele de planificare locale şi centrale.
 MG 0478 bbÎn perioada de raportare, proiectul a inițiat asistența grupului de lucru al MM la elaborarea Strategiilor de Cheltuieli pentru sectoarele „Protecţia mediului” şi „Aprovizionarea cu apă şi canalizare” în procesul planificării din cadrul bugetar pe termen mediu (CBTM) pentru 2016 -2018. În acest context, s-a realizat evaluarea strategiilor și politicilor existente și relevante pentru sectorul de mediu, precum și analiza bugetelor de programe și subprograme anterioare, formularea priorităților pentru strategiile sectoriale de cheltuieli pentru perioada 2016-2018. De asemenea se elaborează 3 programe bugetare (Protecţia mediului, Aprovizionare cu apă şi canalizare, Extracţia resurselor minerale), care includ 10 subprograme pe domenii. Proiectul Strategiilor Sectoriale de Cheltuieli cu conţinutul programelor şi subprogramelor urmează a fi definitivat până la data de 20 iulie 2015.
În scopul integrării aspectelor de mediu în procesul de planificare locală, au fost selectate 6 orașe-pilot (Cahul, Călărași, Ungheni, Soroca, Florești și Telenești), precum și 2 companii de consultanță, care vor facilita acest proces. În scopul asigurării sinergiilor dintre RFM și reforma de descentralizare, la solicitarea grupului de lucru din cadru MM a fost elaborat un studiu privind revizuirea sistemului de taxe pentru resursele naturale. Studiul include experiența internațională privind sistemele de taxare a resurselor naturale, exemple de bune practici din țările baltice, analiza situației actuale din domeniu în RM, propuneri de îmbunătățire a sistemului, planul de acțiune, precum și evaluarea impactului de mediu a implementării acestuia.
Au fost elaborate două materiale de instruire – Rolul instrumentelor economice în politica de mediu şi Fondurile ecologice. Materialele conţin informaţii diriguitoare privind instrumentele economice şi practicile relevante din spaţiul Uniunii Europene în politicile de mediu, care ar oferi un imbold la perceperea trăsăturilor caracteristice la capitolul reformei fiscale de mediu în Republica Moldova.
Planul de lucru pentru sfârșitul proiectului include promovarea recomandărilor elaborate și transpunerea în cadrul legal (reforma taxelor de mediu, art. 195 al Acordului de Asociere); Dezvoltarea capacităţilor pentru RFM:
•  Campanie de informare privind beneficiile  RFM, difuzarea produselor video, o publicație privind agricultura ecologică
•  Menținerea paginii green.gov.md
•  Constituirea Comisiei interrministeriale pentru FM
•  Asistență în promovarea Strategiilor de cheltuieli pentru CBTM 2016-2018 în conformitate cu prioritățile de mediu
•  Asistență pentru 6orașe pentru integrarea priorităților de mediu în procesul de planificare locală, inclusiv prin implementarea bugetării de performanță
• Implementarea a 6 proiecte de mediu la nivel local.

Maria Roşca

Share