Noi standarde de calificare axate pe modernizarea sistemului de învățământ
S-a desfășurat ședința Consiliului Național pentru Calificări – organul consultativ al Ministerului Educației și Cercetării pentru dezvoltarea și implementarea Cadrului Național al Calificărilor.
La Consiliu a fost aprobată o nouă generație de standarde de calificare pentru formarea specialiștilor în învățământul superior și profesional tehnic pe următoarele domenii de formare profesională: Tehnologii de fabricare și prelucrare, Inginerie și activități inginerești.
Noile standarde de calificare satisfac rigorile europene, bunele practici internaționale și cerințele de competențe profesionale de pe piața muncii sectoriale. Acestea vor asigura formarea specialiștilor în conformitate cu rigorile impuse de piața muncii, servind la ajustarea cadrului legal din domeniul de specialitate; actualizarea conținuturilor curriculare și a programelor în educație; elaborarea fișei de post; angajarea de personal calificat; elaborarea programelor de formare profesională; desfășurarea examenelor de calificare etc.
Ședința Consiliului a fost prezidată de Galina Rusu, secretar de stat, care a menționat că: „necesarul de calificări și competențe profesionale pe piața muncii este în continuă schimbare, de aceea statul investește într-un sistem de formare profesională capabil să le satisfacă. Mai mult, sistemul național de educație și de formare profesională trebuie să fie compatibil cu cel european, credibil și transparent pentru asigurarea unei dezvoltări durabile și competitive a Republicii Moldova”.
În cadrul ședinței Consiliului au fost examinate 23 de standarde de calificare, de nivelul 6, 7 și 8 CNC și 2 standarde de nivelul 4 CNC, elaborate conform unei metodologii noi care satisface recomandările ESCO, cerințele Cadrului European al Calificărilor, cadrele europene de referință pentru dezvoltarea competențelor-cheie (digitale, antreprenoriale, financiare, lingvistice ș.a). De asemenea, noile standarde sunt aliniate la standardele de calificări internaționale/regionale, axate pe noile tendințe tehnologice în sector. Standardele de calificare au fost coordonate cu ministerele de resort și după aprobare de către Ministrul educației și Cercetării devin obligatorii.
La elaborarea, consultarea și validarea standardelor de calificare au participat 199 de persoane, dintre care 44 reprezentanți ai sistemului educațional și 155 de reprezentanți ai pieței muncii sectoriale.
În cadrul ședinței Consiliului, Tatiana Gherștega, șef Direcție a Cadrului Național al Calificărilor, a subliniat că este nevoie de o cooperare eficientă între părțile interesate, mulțumindu-le tuturor celor implicați în proces.