MTID a prezentat Băncii Mondiale care este situația drumurilor care acum se află în reparație

MTID a prezentat Băncii Mondiale care este situația drumurilor care acum se află în reparație

Conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a avut o ședință marți 6 decembrie, cu o delegație a Băncii Mondiale. Pentru început, viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Vitalie Rapcea a prezentat care este situația drumurilor care acum se află în reparație.

Potrivit unui comunicat al MTID, până la moment, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a reușit să finalizeze contractele de reparație a 12 drumuri, altele 13 sunt în derulare, iar pe opt contracte, lucrările de reabilitare întârzie. De asemenea, urmează să  fie efectuate achiziții pe cinci drumuri. Cât privește mersul lucrărilor de reparație, Vitalie Rapcea a declarat în fața investitorilor străini că progresul este unul satisfăcător, în urma numeroaselor ședințe efectuate de conducerea MTID și membrii companiilor care se ocupă de reparația, dar și supravegherea drumurilor. Principalele probleme pe care le au în prezent companiile care repară drumurilor sunt de ordin financiar, iar din acest motiv lucrările întârzie pe mai multe contracte.

Cât privește politica de finanțare a lucrărilor, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc a spus că 50% din Fondul Rutier urmează să fie oferit primăriilor pentru reparația drumurilor locale. Acest proces va scoate din joc factorii politici, care până în prezent ofereau bani Autorităților Publice Locale de nivelul 1, în funcție de apartenența politică. Odată cu adoptarea noii metodologii, banii le vor fi oferiți primarilor în funcție de numărul de locuitori. Astfel, la 1000 de locuitori, unei primării îi vor reveni aproximativ 100 de mii de lei pentru reparația drumurilor, a mai menționat Iurie Chirinciuc.

Cât privește situația din transporturi, cel mai grav este la moment la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Instituia urmează să treacă printr-un amplu program de restructurare. Astfel urmează să apară mai multe întreprinderi care vor gestiona transportul de pasageri și de mărfuri aparte, dar și dezvoltarea infrastructurii. Aici, viceministrul de profil, Sergiu Bucataru a menționat că avem nevoie de susținerea partenerilor noștri de dezvoltare, pentru a putea duce la bun sfârșit toate prioritățile propuse de MTID, iar CFM să devină o instituție profitabilă.

Reprezentanții Băncii Mondială au mai subliniat odată că Republica Moldova se află în lista prioritară cu țările care va beneficia de asistență financiară din partea lor, iar ce ne rămâne de făcut este ca să prioritățim activitățile ministerului cât mai bine. Menționăm că, ședința cu delegația de la Banca Mondială are loc la fiecare jumătate de an.

Maria Roșca

Share