MTIC propune reformarea sistemului de instruire și examinare a conducătorilor auto

MTIC propune reformarea sistemului de instruire și examinare a conducătorilor auto

Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor propune reformarea sistemului de instruire și examinare a conducătorilor auto. În cadrul unei conferințe de presă, susținută astăzi, 16 mai a.c., Vasile Botnari a prezentat Conceptul de reformare a sistemului.

Potrivit ministrului TIC, conceptul aduce mai multe noutăți pentru Republica Moldova, prin care se vrea implementarea unui set de măsuri care să schimbe  situația cu calificarea joasă a șoferilor, cumpărarea permiselor, corupția în sistem. etc.

Au fost întreprinși multipli pași pentru diminuarea acestor factori nocivi, impactul însă nu este pe măsură să schimbe situația vizibil. Schimbarea trebuie să fie una din temelie, de natură să elimine deficiențele sistemului actual de instruire și examinare a conducătorilor auto și să racordeze la normele europene în domeniu”, a declarat ministrul Vasile Botnari.

Măsurile propuse de MTIC vizează ambele sfere – procesul de instruire și examinarea. „Nu este ceva inventat de noi acum. Sunt mecanisme aplicate de mulți ani în zeci de state, care au dat rezultate, și pe care vrem să le preluăm.  La elaborarea acestor propuneri a fost studiată experiența mai multor țări din UE, dar și din SUA, Canada etc.”, a adăugat Vasile Botnari.

Astfel, în opinia ministrului TIC, programul de instruire în cadrul unei școli auto trebuie să fie compact și orientat spre obiective exacte necesare conducătorului auto în timpul conducerii. În acest scop, se va merge pe ajustarea numărului de ore obligatorii teoretice în cadrul școlii auto la media nivelului european de 30 ore teoretice, față de 144 în prezent, dar cu menținerea numărului  de 40 ore practice.

În scopul acumulării experienței practice cât mai vaste, Conceptul elaborat prevede micșorea vârstei de instruire la 16,5 ani, cu implementarea mecanismului de conducere asistată. Conducerea asistată va fi posibilă doar în baza permisului de conducere pentru începător.  Persoana care asistă conducerea auto trebuie să aibă vârstă minimă de 25 ani și experiență de conducere de minimum 5 ani.

Perioada minimă a conducerii asistate din  momentul obținerii permisului de conducere pentru începător se propune de 6 luni, vârsta minimă la care acesta se va elibera fiind de 17 ani. La atingerea vârstei de 18 ani persoana deținătoare a permisului de conducere pentru începător, în cazul acumulării numărului minim de ore practice asistate (până la 120 de ore), va putea susține examenul practic și obține permisul de conducere cu drepturi depline.

Un element important în vederea reducerii riscului de accidente în perioada imediat următoare obținerii permisului de conducere este instituirea unei perioade de probațiune, în timpul căreia încălcările comise sunt monitorizate, iar retragerea permisului de conducere se efectuează printr-o procedură mai simplificată.

Crearea unui sau a mai multe poligoane auto automatizate de susținere a examinării practice, dar și dotarea sălilor și vehiculelor rutiere de examinare cu camere video, care vor transmite online procesul de examinare, suntalte măsuri prevăzute de Conceptul de reformă, careare ca scopexcluderea la maxim a factorului uman și va permite evaluarea obiectivă a capacităților reale ale candidaților.

La fel, se propune instituirea testului de percepție a riscurilor, prin simularea video la computer a capacității de observare și analiză a situațiilor rutiere în trafic.

Conceputul va fi expus consultărilor publice pentru 30 de zile. Ulterior, în baza propunerilor și obiecțiilor acumulate vor fi elaborate modificările la actele legislative și normative.

Noile reguli se estimează că vor fie aplicate din 2017.

2016-05-16

Conceptul de reformare a sistemului privind instruirea și examinarea conducătorilor auto puteți vedea aici

Share