MTIC este în căutare de suport pentru lansarea Serviciului Național Unic pentru apelurile de urgență – 112

MTIC este în căutare de suport pentru lansarea Serviciului Național Unic pentru apelurile de urgență – 112

Implementarea proiectelor de digitalizare a Republicii Moldova și crearea condițiilor optime pentru dezvoltarea societății informaționale autohtone sunt prerogativele activitatății Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor. În acest sens, Vitalie Tarlev, viceministrul TIC, a prezentat proiectele inițiate de minister la întrevederea cu Robert Kirnag, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Slovace la Chișinău, precum și la întâlnirea anuală cu Partenerii de Dezvoltare a Republicii Moldova.

Printre proiectele prezentate, un accent aparte s-a pus pe inițiativa de extindere a reţelelor magistrale de cablu optic pentru  localităţile din țară neacoperite până la acest moment cu  servicii pe bardă largă. În prezent, în Republica Moldova, în jur de 7 % din populație, din cauza infrastructurii de comunicații electronice depășite tehnologic, nu au acces la rețelele de fibră optică și la serviciile digitale moderne. Prin această inițiativă, MTIC își propune să modernizeze infrastructura de distribuție a serviciilor electronice în aceste localități, prin atragerea potențialilor donatori sau investitori, oferind populației posibilitatea de a utiliza servicii de comunicații de calitate.

Lansarea Serviciului Național Unic pentru apelurile de urgență – 112, este un alt proiect important, implementat de MTIC, crearea căruia este prevăzut de Acordul de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană.  Proiectul prevede crearea unui centru unic de apel în caz de urgență, care va utiliza un sistem informațional automatizat, asigurând  condițiile optime pentru acordarea ajutorului solicitat în timp redus. În iulie 2014, a fost adoptată Legea nr. 174 privind organizarea și funcționarea serviciului 112, iar la începutul anului 2015, Ministerul Tehnolgiei Informației și Comunicațiilor, cu suportul Băncii Nordice pentru Investiții și experților internaționali, a elaborat Studiul de fezabilitate privind crearea și implementarea serviciului 112. Pentru a crea condițiile tehnice necesare pentru lansarea Serviciului 112, în condițiile bugetului redus, Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor a lansat discuțiile cu partenerii externi privind atragerea investițiile necesare.

În cadrul acestor întrevederi s-a discutat și despre necesitatea implementării programelor de asigurare asecurității cibernetice a Republicii Moldova,  importanța expertizei externe privind armonizarea de mai departe a Legii nr. 241 privind comunicațiile electronice cu cadrul legislativ european, precum și alte proiecte investiționale și inițiative din domeniul TIC.

Proiectele prezentate sunt parte a planului de implementare a Strategiei Naționale Moldova Digitală 2020, care are ca scop dezvoltarea continuă a sectorul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor și a societății informaționale în țara noastră, precum și crearea condițiilor necesare pentru ca cetățenii Republicii Moldova să poată utiliza pe larg serviciile electronice moderne. 

 

Mihaela Rotari

Share