Legea tutunului: Au dorit cum e mai bine, dar a ieșit ca de obicei

Legea tutunului: Au dorit cum e mai bine, dar a ieșit ca de obicei

Organele cu funcţii de control s-au deprins deja ca, în fiecare situaţie neclară, să interpreteze legea în favoarea lor. Aşa s-a întîmplat şi cu multvehiculata lege despre tutun. 

Nu pot cinovnicii moldoveni să întreprindă acţiuni pentru care ar fi iubiţi! Însăşi principiul de slujbă la stat parcă i-ar determina să se plaseze în raport cu oamenii simpli şi cu reprezentanţii business-ului pe poziţia: „Eu am dreptate!”. Spre regret, aşa se întîmplă şi în cazul multvehiculatei legi despre tutun.  

* * *

„Komsomolka” a scris deja despre faptul că, în 2015, Parlamentul a adoptat un şir de modificări la Legea privind controlul asupra tutunului, iar acestea s-au referit în special la ambalaj şi la publicitatea produselor de tutungerit. În ceea ce ţine de publicitate, Legea o interzicea sub orice formă, în acelaşi timp consumatorii avînd dreptul de a se informa despre produsele achiziţionate, inclusiv despre ţigarete. În acest sens, Legea privind protecţia consumatorilor instituie un şir de obligaţiuni pentru toţi agenţii economici, ei fiind obligaţi să informeze consumatorii despre mărfuri şi servicii, despre preţul acestora, care trebuie să fie indicat într-un loc vizibil şi în formă deplină, dar şi despre alte caracteristici ale produselor, inclusiv despre riscurile la care se supun consumatorii ce le achiziţionează. 

O nouă lege – noi reguli

Anume din această cauză agenţii economici au fost nevoiţi să ia un şir de măsuri, pentru a respecta noile reglementări legale. A trebuit de revăzut radical principiile de lucru, de alocat anumite mijloace, de exclus verigile de producere inutile, pentru ca bunul început (iar tentativa de a reglementa acest domeniu deja este un bun început) să aibă continuitate practică. Dar, între timp, nu stăteau cu mînile în sîn nici cinovnicii. 

Prescripţiile direct…. din cabinet! 

Centrul naţional de sănătate publică a început să facă verificări şi să ofere după acestea prescripţii. Dar, interesant este că, după compararea a patru astfel de prescripţii pentru patru companii diferite, am depistat că nu e totul aşa de simplu în acest domeniu! Cum se spune, surprizele abia urmează! E vorba de faptul că pentru patru punctele comerciale diferite au fost emise prescripţii… absolut identice. 

 – Cum poate se fie aşa? – se va mira cititorul. 

În Moldova se întîmplă lucruri şi mai şi! Din păcate. Dacă e să ne aprofundăm puţin vedem că nici un fel de verificări şi fixări de încălcări ca atare nu au fost, iar însăşi prescripţiile se eliberau, judecînd după toate, fără a ieşi… din cabinet.    

Da, Centrul naţional de sănătate publică e obligat să emită prescripţii şi să efectueze controale, dar acum, acţiunile sale amintesc mai degrabă de depăşirea atribuţiilor de serviciu: şi rapoarte trebuiesc prezentate frumos, şi din cabinet nu ţi-i a ieşi. Avem de a face cu nerespectarea celor mai elementare norme procedurale! Şi, în rezultat – încălcarea legislaţiei.

Esenţa încălcărilor – în opinia cinovnicilor 

Am încercat să analizăm încălcările, dar şi prescripţiile, în cadrul cărora unii agenţi economici trebuie să remedieze situaţia. Astfel, dacă cutiile de ţigarete de acelaşi brand se aşează în rînd, aceasta e încălcarea art. 21 a Legii nr. 278… Aşa să fie? Haideţi să recitim acest articol din lege şi ne vom convinge că nici pe departe nu e aşa! Citim mai departe: dacă acesta este un dispozitiv iluminat, asta deja e încălcare. Desigur, dacă agenţii economici ar fi utilizat girofaruri sau lanterne suplimentare, ar fi fost o situaţie, dar cînd e vorba despre lumina statică ca element al utilajului comercial, e cu totul altă situaţie. Da, e adevărat că un placat sau un baner ce ilustrează marca sau denumirea de ţigarete sînt interzise. Dar, aproape nicăieri nu mai sînt astfel de placate.   

Antreprenorii locali constată că, spre regret, din nou apare problema interpretării normei legale de către organele de control, aşa cum le trece prin cap reprezentanţilor acestora. Mai mult ca atît, nu se respectă moratoriul pe controale nejustificate despre care a vorbit Primul ministru. Dar anume cu astfel de controale se confruntă acum punctele de comercializare a producţiei de tutungerit. 

O ÎNTREBARE IMPORTANTĂ 

De cînd medicii-igienişti au început să priceapă şi în publicitate? 

Organele de control, eliberînd „recete de soluţionare a problemelor” pentru unele întreprinderi, referindu-se la încălcarea art. 21 din Legea nr. 278 privind controlul asupra tutunului, s-au ciocnit de declaraţiile agenţilor economici precum că au contracte cu importatorii şi producătorii, care asigură corespunderea produselor normelor legale. Comentaţi, vă rog. 

Radu Vrabie, director pentru probleme corporative şi juridice al companiei     

British American Tabacco (BAT):

– Într-adevăr am primit mai multe semnale şi în luna februarie, şi zilele trecute de la agenţi economici, informîndu-ne despre aceste controale. Am citit şi noi aceste prescripţii şi am rămas cu o mare nedumerire. Constatăm că aceste prescripţii sînt identice fără a fi controale la faţa locului aşa cum prevede legislaţia în vigoare. Mai mult articolul invocat de autorităţi din Legea nr. 278 nu prevede interdicţiile enumerate de către ei. Da, dacă banerele sau echipamentele ar avea denumii de mărci de ţigarete sau imagini de brand am putea cădea de acord, dar o simplă plimbare pe străzi va demonstra că nu există nici-un element de promovare: nici denumiri de ţigarete, nici imaginea brandului. Doar fundaluri abstracte. Imediat după adoptarea legii, am şi început toate masurile necesare pentru a fi conforme modificărilor. În procesul de schimbare am consultat şi opinii juridice diferite din exterior pentru a fi convinşi că procedăm corect. Acum, nu ştiu cum s-au pregătit autorităţile din punct de vedere juridic, pentru că toate procesele verbale sînt semnate de medici igienişti. Cînd au devenit specialişti în publicitate rămîne un mister pentru mine. Noi sîntem convinşi în corectitudinea abordărilor noastre şi vom merge pînă la capăt în a ne apăra drepturile noastre şi calificam acţiunile autorităţilor drept abuzuri, sub sloganul fals de luptă împotriva tutunului.

COMENTARIUL SPECIALIŞTILOR ÎN PUBLICITATE 

Nu sînt elemente ce ar putea fi interpretate ca stimulare sau publicitate!     

Galina Zablovscaia, director executiv al Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate din Moldova: 

– Am efectuat propria investigaţie în această problemă şi am emis o adresare a Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate din Moldova.

 – Placatele şi bilbord-urile cu imaginea cutiilor de ţigarete sau legate de acestea nu au fost depistate. Din alt punct de vedere, utilizarea placatelor fără indicarea brand-urilor şi mărcilor de ţigarete nu pot fi calificate ca publicitate şi nu pot fi stimulente pentru comercializarea produselor de tutungerit – se spune în document.      

Cutiile de ţigarete trebuiesc amplasate în aşa fel încît aceasta să nu însemne promovare, ci doar informare. În ceea ce ţine nemijlocit de punctele de comercializare, nu am identificat nici un element ce ar fi putut fi interpretat ca stimulare sau publicitate. Nu există acolo elemente de publicitate, cum ar fi informaţia despre produse mai ieftine sau despre aceea că respectivul produs e ceva nou, ce ar atrage interes. Nu am depistat dorinţa punctelor comerciale de a promova produsul nici din punct de vedere al preţului.  

ÎN ACEST TIMP

„Komsomolka” a încercat să obţină un comentariu la temă de la Centrul naţional pentru sănătate publică, dar la telefon nimeni nu a răspuns, deşi am sunat o zi întreagă. Sîntem gata să auzim şi punctul de vedere al organelor de control. 

ESTE O OPINIE 

Acele puncte, care ne sînt imputate în timpul controalelor, nu figurează nicăieri în lege. Ele pur şi simplu nu există! 

Vladimir Galinbovschii, director AKM „Veteran” 

 – Pînă la adoptarea noi legi, de facto pînă la 1 ianuarie 2015, noi am îndeplinit toate măsurile prevăzute. Acele puncte, care nouă ne sînt imputate în timpul controalelor, nicăieri în lege nu figurează. Ele pur şi simplu nu există! De aceea, ne-am adresat către legiuitor, ca Parlamentul să ne poată oferi o interpretare a legii. Dacă ceva nu au reglementat pînă la capăt, atunci să corecteze. Dar întrebările de bază noi deja le-am soluţionat. Iată legea unde e scris că reclama e interzisă, dar în Legea privind publicitatea nu e scris nimic din ceea ce ne enumără departamentul de ocrotire a sănătăţii. Toate acestea se referă la publicitatea indirectă, dar despre ce concret e vorba – nu e clar. Aşteptăm răspuns de la Parlament.    

CE SPUNE LEGEA

Sabina Cerbu, jurist Efrim Roșca & Asociații: 

KP: Companiile care comercializează produse din tutun cu amănuntul au primit  prescripții sanitare precum cp ar încălca  legea 278 privind controlul tutunului cu referire la publicitate? Aveți în față 4 prescripții de la 4 companii însă care sunt identice? Cum poate fi comentat acest lucru? 

Prescripția sanitară constituie actul emis în condițiile legii de către autoritatea competentă pentru supravegherea sănătății publice, prin care se stabilesc cerințe de remediere a încălcării legislației sanitare și/sau efectuarea măsurilor de sănătate publică. Acestea trebuie să descrie foarte clar și detaliat prin ce acțiunile agentului economic supus controlului a încălcat normele legale, în speță cele referitoare la publicitatea produselor din tutun. Or, aceasta este o condiție sine qua non pentru un document. Scopul primordial al unei prescripții este de a ajuta agentul supus controlului să înțeleagă unde a greșit și cum poate remedia situația, doar în acest fel efectul preventiv va fi atins. Din prescripțiile prezentate, constatăm că acestea sunt doar niște încercări ale autorităților publice de a verifica reacția agenților economici la noile reglementări aduse Legii privind controlul tutunului și a Legii cu privire la publicitate. Conținutul acestora este unul foarte ambiguu și lasă în imposibilitate agentul economic de a remedia situația, or nu este clar specificat ce a încălcat și cum poate remedia situația astfel încît să nu mai fie sancționat pentru aceleași acțiuni. Situațiile sunt individuale, prin urmare și prescripțiile trebuie să fie ajustate fiecărui caz concret. Prescripțiile la care faceți referire au un conținut generic, nu se indică cel puțin despre care produse din tutun și a cărei mărci comerciale nu sunt conforme noilor reglementări privind controlul tutunului. Astfel un vînzător care are buna credință și dorește să îndeplinească prescripțiile nu are cum să știe din condițiile prescripției aplicate care dintre producători/importatori să abordeze pentru a le sugera ajustarea contractelor sau expunerea în vitrine a produselor acestora. 

Ținem să menționăm constatările efectuate sunt mai degrabă o interpretare extinsă a normelor cu privire la publicitate din Legea privind controlul tutunului și a Legii privind publicitatea, o abordare absolut nejudicioasă și inechitabilă față de reprezentanții din industria tutunului. Noile amendamente ale legilor sus citate prescriu o interdicție generală privind interzicerea publicității produselor din tutun, iar acest lucru nu oferă liberul arbitru unei instituții publice să interpreteze și să aplice legea în termeni impreciși. În acest sens, ar trebui să existe acte subordonate legii care să facă claritate și să explice în mod clar care acțiuni sunt considerate publicitate a produselor din tutun și care nu. Or, în virtutea principiilor de trept Legea rebuie să fie clară și previzibilă pentru toți subiecții asupra cărora ea se aplică. Aceste prescripții sunt pasibile spre a fi anulate fie de medicul șef sanitar superior, fie un verdict în acest sens îl va da instanța de judecată. 

KP: În prescripții CNSP spune că este interzisă amplasare mai multor pachete de țigarete în același rînd, că este folosit echipament care se luminează cu imaginea brandului de țigarete? Că indicatorul de preț trebuie să fie identic? Pe de altă parte, companiile infirmă faptul că folosesc bannere și postere cu brand sau elemente de brand, iar imaginile sunt doar imagini de fundal fără specificarea brandurilor că echipamentele au lumina static, fără vreun scop de atragere atenția sau promovare? Puteți vă rog să explicați mai pe larg aceste divergențe. 

Este clară intenția autorităților să aducă lumină în felul în care se va aplica Legea privind controlul tutunului, în special în partea ce ține de interzicerea publicității produselor din tutun, interdicție ce a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016. O autoritate în procesul de aplicare a legii nu trebuie să interpreteze legea depășind cadrul acesteia. Eventual, o interpretare oficială o poate face în condițiile legii doar Parlamentul Republicii Moldova. 

Cu referire la amplasarea mai multor pachete de țigarete în același rînd fiind interpretate de autorități drept acțiuni de promovare/publicitate a produselor din tutun, este o interpretare ce depășește aplicarea art. 21 a Legii privind controlul tutunului. Trebuie să ne imaginăm în mod practic cum are loc expunerea în vitrine a produselor, indiferent dacă sunt sau nu produse din tutun. Un vînzător are în stoc o anumită cantitate de produse, iar afișarea în vitrine este doar reflecția cantității de produse ce o are la dispoziție în stoc. Astfel, vînzătorul va afișa mai multe pachete de țigări într-un rînd de același brand din simplu motiv că are în stoc mai multe țigarete de același fel. Scopul pentru care vînzătorul are spațiu comercial este de a expune în vitrine produsele spre vînzare și de a completa toate spațiile disponibile, fără a avea intenția de a promova un anumit produs. Or, acesta are încheiate contracte cu mai mulți producători/importatori/distribuitori de produse din tutun.  Astfel, cu siguranță livrarea produselor din tutun în punctele de vînzare nu are loc la aceeași data calendaristică cu toți agenții cu care are încheiate contracte. Este evident că în stoc va exista o cantitate mai mare de produse din tutun de la un anumit producător în comparație cu alții, dat fiind faptul că și cerererea pentru anumite produse diferă în comparație cu altele. Prin urmare, acesta va completa spațiile goale din vitrine cu produsele pe care le are în stoc pînă vin alte partide de produse. Importantă se face precizarea că reglementări cu privire la modalitatea de expunere în vitrine a produselor din tutun nu există, cum este cazul spre exemplu în Ucraina. 

Cu referire la indicatoarele de prețuri precum că ar trebui să fie identice, de asemenea este o neconcordanță nu doar cu Legea privind controlul tutunului care nu se expune în nici-un fel pe marginea acestui subiect, dar și cu Legea privind protecția consumatorului. Revenim iarăși la un exercițiu practic. Un vînzător de produse din tutun are în vînzare produse de la mai mulți producători/importatori/distribuitori, acesta nu poate asigura ca toate indicatoarele de prețuri să fie identice.  La moment nu există reglementări referitoare uniformizării indicatoarelor de prețuri valabile pentru toți reprezentanții din industria tutunului. O reglementare similară există doar în privința avertismentelor de sănătate. Trebuie să se înțeleagă faptul că prețul este o informație vitală pentru consumator. În conformitate cu Legea privind protecția consumatorului și a Hotărîrii de Guvern privind modul de indicare a prețurilor, produsele oferite spre comercializare consumatorului trebuie să fie însoțite de preț, care să fie expus într-o formă clară, vizibilă și ușor de identificat. În concluzie, prețul este oferit în atenția consumatorului nu cu scopul de a promova un anumit produs, dar cu scop de informare. În conformitate cu Legea privind controlul tutunului în privința prețurilor este prescrisă interdicția ca acesta să nu sugereze că este mai mic în comparație cu cel precedent, pentru a nu motiva consumatorul de a procura produse în promoție. Doar în acest caz, prețul poate fi considerat ca o acțiune de promovare/publicitate a produselor din tutun.

În privința iluminării și a imaginilor de fundal. Reiterăm, că nu există norme prohibitive în privința acestora statuate în Legea privind controlul tutunului sau a Legii cu privire la publicitate. Atît timp cît iluminarea este una continuă și nu intermitentă, ea nu are cum să atragă atenția asupra consumatorului. Dispozitivul de iluminare are scopul de a face vizibile produsele din vitrine, care nu sunt doar produse din tutun. Imaginile de fundal sunt niște imagini care țin de design-ul echipamentului nu neapărat a produselor din tutun, echipament pe care sunt amplasate pachete de țigări a mai multor branduri.

 

Sursa: www.kp.md

Share