Introducerea unui impozit pe autovehicule – subiect dezbătut pe larg în cadrul unei audieri publice

Introducerea unui impozit pe autovehicule – subiect dezbătut pe larg în cadrul unei audieri publice

Marți, 22 martie, Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) a găzduit o audiere publică pe marginea inițiativei Ministerului Finanțelor de a introduce un impozit pe autovehicule, abrogând taxa curentă pentru utilizarea drumurilor. Audierile au consacrat prezentarea unor poziții expuse public de către oficiali ai Ministerului Transportului și Infrastructurii Drumurilor (MTID) și ai Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), dezbătând argumentele pro și contra acestor noi amendamente la proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2016. La dezbateri au participat activ și mai multe asociații de transportatori, asiguratori, expeditori, completând pozițiile expuse de MTID și CALM asupra problematicii legate de finanțarea menținerii și dezvoltării infrastructurii de drumuri.

La deschidere, Igor Munteanu, Directorul IDIS, a menționat că ”principalul instrument de politici în domeniul infrastructurii drumurilor, Fondul Rutier, a mărit an de an resursele alocate pentru drumuri, dar nu a reușit să evite expunerea sa politică, altfel spus, favoritismele acordate unor clientele politice, ceea ce explică în acest moment contestarea modelului de repartizare a banilor în domeniul construcției de drumuri. Deși, investițiile pentru drumuri au atins suma de 1,7 miliarde lei în 2015, percepția multor actori influenți este că resursele nu sunt cheltuite în mod optim. Actualul sistem de repartizare a banilor pentru drumuri este criticat și de mediul de afaceri și de autoritățile locale din RM. În acest context, Congresul Autorităților Locale (CALM), cea mai reprezentativă asociație a puterilor locale din RM a contestat sistemul existent în anii trecuți, cerând transmiterea resurselor pentru menținerea și dezvoltarea drumurilor locale autorităților locale, care au competența legală, dar și instrumentul de a răspunde acestei probleme. Există și alte probleme de management al resurselor pentru drumuri la nivel naționale prin intermediul Fondului Rutier, care nu activează ca o instituție autonomă, ci mai degrabă ca o anexă operațională a MTID și Administrației Drumurilor, lipsindu-i exercițiul unei planificări multianuale, dar și alte atribuții care ar garanta că deciziile luate în privința banilor alocați bugetar sunt eficiente, raționale și nu de ordin clientelar”.

Poziția MTID a fost prezentată de Viceministrul Vitalie Rapcea, care a declarat că ”Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor propune ca, în anul 2017, autoritățile locale de nivelul I să primească 50% din veniturile formate prin aplicarea taxei pentru utilizarea drumurilor, ceea ce reprezintă cca 346,1 mln. lei. Totodată, 47% din această sumă va ajunge în gestiunea municipiilor Bălți și Chișinău”. Suplimentar la resursele alocate autorităților locale de I nivel, Ministerul propune transmiterea către autoritățile locale de nivelul II a unei sume de 450 mln lei pentru drumuri locale de importanță regională, alocați printr-o formulă transparentă și echitabilă. MTID a precizat că este deschis pentru a modifica procentajul veniturilor destinate bugetelor locale.

Poziția CALM a fost prezentată de mai mulți primari de orașe și comune, care s-au arătat mirați de lipsa unei metodologii credibile care să justifice modul de alocare a transferurilor de resurse pentru drumurile intravilane și extravilane. În replică față de poziția anunțată de MTID, reprezentanții CALM au cerut ca toate defalcările acumulate prin noul impozit pe autovehicule să fie transmise integral (100%) autorităților locale, urmând ca inegalitățile să fie acoperite ulterior prin transferuri suplimentare. ”Banii Fondului Rutier sunt în mod evident insuficienți. Cum îi veți împărți? Este necesar de adoptat o metodologie transparentă”, a menționat Virel Furdui, Directorul CALM.

Prezenți la audieri, și reprezentanții asociațiilor de business ai transportatorilor s-au pronunțat ferm în problematica finanțării drumurilor naționale și locale, cerând autorităților centrale să găsească forme de a impozita autovehiculele care circulă pe drumurile țării, în tranzit sau pe perioade mai lungi, și care nu achită un impozit pentru drumuri. ”Dacă am impozita și transportatorii străini, am putea obține resurse suplimentare, care lipsesc acum în Fondul Rutier. Nu ar trebui să admitem ca de pe cei care plătesc să se scoată șapte piei, iar pe anumite categorii de transportatori să-i scutim de orice fel de impuneri fiscale. Credem că și transportul public ar trebui impozitat pentru că are un impact enorm asupra calității drumurilor naționale”, a menționat Petru Mititiuc, reprezentând în cadrul acestei audieri Asociația Internațională a Transportatorilor Auto (AITA).

Vorbitorii au putut să-și adreseze întrebări de clarificare, căutând să reliefeze punctele acceptate de comun acord și punctele divergente. Rezumând aceste observații, Veaceslav Ioniță, ex-președintele Comisiei parlamentare buget și finanțe, expertul IDIS, a declarat următoarele: ”Dorința Guvernului central de a oferi autorităților locale o sursă suplimentară de venituri garantate pentru repararea și dezvoltarea drumurilor intravilane este salutabilă, dar aceste venituri nu trebuie să dubleze un impozit existent și trebuie să fie ușor de administrat. Este evident că statul are obligația de a da curs unei reparații istorice, atribuind mai multe resurse autorităților locale din țară, care ar trebui să aibă competența legală și resursele financiare garantate pentru întreținerea, reparația și construcția de drumuri locale, exact după cum MTID poate gestiona venituri garantate din bugetul de stat”. În opinia expertului IDIS, aceste venituri ar trebui să fie alocate în baza unor norme legale, care asigură alocarea transparentă, echitabilă și nepolitizată a resurselor. Fondul Rutier Național trebuie să se orienteze spre veniturile acumulate din accize și alte taxe impuse posesorilor de autovehicule, iar taxa pentru utilizarea drumurilor de către posesorii de autovehicule înregistrate în RM, pe termen mediu, care trebuie să devină sursa de venit exclusiv a autorităților publice locale, pentru drumurile locale.

Participanții la audieri au consemnat caracterul constructiv al schimbului de păreri asupra noilor modificări propuse în politica bugetar-fiscală. În temeiul pozițiilor expuse, IDIS va transmite un document de evaluare a impactului reglementărilor propuse, transmițând în adresa Comisiei parlamentare buget și finanțe propunerile sale.

Sursa: viitorul.org

Share