(INTERVIU) Ghenadie Manole: Vor rezista afacerile care vor investi suflet și vor pune oaspetele mai presus de orice

(INTERVIU) Ghenadie Manole: Vor rezista afacerile care vor investi suflet și vor pune oaspetele mai presus de orice

Interviu cu Ghenadie Manole, proprietar al restaurantului „GastHaus”

Domnule Manole, cum a fost anul 2021 pentru afacerea dvs.?

Anul 2021, ca și anul 2020, a fost foarte și foarte complicat. Pandemia ne-a creat foarte multe probleme, inclusiv legate de restricții. Orice criză se răsfrânge asupra posibilităţilor financiare ale clienților noștri și domeniul HoReCa încă mult timp nu-și va reveni după această criză pandemică. Sperăm ca pandemia să mai reducă din turaţii. Vedem că există o scădere, unii spun că „Omicron” este „ultima suflare” a pandemiei. Așteptăm ca 2022 să fie pentru noi un an bun. În 2020 și 2021 domeniul a simțit mult această criză și a pierdut mult ca valoare.

La modul concret, cum ați fost afectat de pandemie?

Rentabilitatea afacerilor a scăzut foarte drastic. Aici sunt mai mulți factori. Când a fost lockdown-ul, multe persoane au plecat din domeniu, ulterior, după aceasta, multe afaceri au vrut să-și revină și s-a creat pe piața noastră o criză colosală de forță de muncă calificată. Foarte mult a crescut fondul de salarizare, venituri nu prea au fost, avem și „bucurie” acum din partea serviciilor comunale, mă refer la gaz și energie electrică. Deja orice restricție impusă oamenii o percep normal. Moldovenii noștri sunt oameni conștienți – 90% respectă toate restricțiile care se impun. Dacă li se interzice să facă evenimente, ei nu le fac, dacă li se impune certificat de vaccinare, ei pur și simplu nu intră în local. Vânzările au scăzut, în mediu, pentru toată perioada pandemică, cu 20-25%.

În ce măsură a resimţit sectorul în care activaţi susţinerea statului în 2021?

Statul nu ne ajută. Ni s-au promis multe. Unicul ajutor din partea statului l-am avut pe perioada stării de urgență în sănătate publică, când ni s-a oferit TVA de 6% la anumite categorii de mărfuri neaccizate, nu la toate. Toate mărfurile accizate au rămas cu 20%.

Dvs. vă reuşeşte orice business în care vă implicaţi. Care e secretul?

Rezistăm din simplul considerent că ne menținem oamenii. Ne străduim să ne menținem personalul. Noi știm că odată și odată pandemia o să se sfârșească, iar dacă investești în oameni, marea majoritate sunt recunoscători și responsabili. Greutățile trec, iar oamenii rămân. Toți banii pe care acum îi câştigăm îi investim în oameni.

Ce fel de restaurante credeți că sunt de perspectivă în Moldova?

Domeniul alimentației publice este atât de vast încât nu putem numi concret un domeniu. Aici depinde de oameni. Fiecare om are preferințele sale, iar fiecare tip de restaurante are grupul său țintă. În perioada pandemică foarte bine s-au simțit restaurantele de tip fast-food. Ele au avut o rentabilitate foarte bună și au fost solicitate. Omul, când are mai puțini bani în buzunar, se străduieşte să cheltuiască mai puțin. Perioada pandemică a dat un impuls mare de dezvoltare a agropensiunilor și a locațiilor în afara orașului. Au apărut foarte multe afaceri, care au profituri bune. Dar pandemia trece, după asta oamenii tot revin la locurile lor. Domeniul restaurantelor este o afacere veșnică. Chiar dacă vor apărea mașinării diverse, procese automatizate, oricum omul va prefera să mănânce un produs gătit de om, nu de o mașinărie. Vor rezista afacerile care vor investi suflet și vor pune clientul mai presus ca orice. Noi lucrăm pentru oameni și trebuie să ne străduim la maxim să le oferim ceea pentru ce ei vin la noi. Au trecut timpurile când puteai pur și simplu să deschizi o încăpere, să-i dai o denumire și să începi a face bani ușor. Acum suntem într-o concurență destul de mare. Concurăm inclusiv cu țările vecine. Oamenii noștri deja văd alte standarde, alte servicii de care beneficiază peste hotare și au cu ce compara. Trebuie să corespundem așteptărilor.

Ce tendinţe se prefigurează în domeniul dvs. de activitate?

Personal, mă strădui să dezvolt o linie de bucătărie de calitate înaltă. La „GastHaus” am lansat un meniu recomandat Michelin cu un bucătar extraordinar, școlit după toate standardele, și văd că ne reușește. Practic toți oaspeții, care au încercat noul meniu, ne-au lăsat un feedback extraordinar și ne bucură acest fapt. Oamenii deja cunosc bucătăria de calitate înaltă și ei vor să beneficieze de ea și la noi. În Chișinău sunt puține localuri care pot să ofere așa un serviciu. Noi oferim un serviciu special, absolut diferit de ceea ce au alte restaurante. Se lucrează pe nota 10. Lucrăm cu fiecare oaspete în parte, știm părerea fiecăruia, ne străduim să oferim pachetul de bucate pe care îl dorește.

Cum credeți că va fi anul 2022 pentru HoReCa?

Nu știu cum va fi, dar sperăm să fie unul bun. După fiecare criză vine o perioadă bună. Sperăm că 2022 va fi chiar un an bun și foarte bun. Avem pentru ce spera. În perioada pandemică am luat și credite, avem restanțe pe care trebuie să le achităm. Avem încrederea că anul 2022 ne va permite să ieșim din probleme.

Ce planuri aveţi pentru 2022?

Aș vrea să mai deschid un restaurant. Am un concept și aș vrea să dezvolt linia bucătăriei de autor. Sunt în căutarea unui spațiu care ar fi potrivit, dar până atunci gândim conceptul. În primăvară ne vom ocupa mai serios de acest aspect.

Almanah Politic 2021

Share