Iată ce s-a întreprins pentru eficientizarea CNI!

Iată ce s-a întreprins pentru eficientizarea CNI!

Ministerul Justiției a expediat spre avizare pachetul de legi care va eficientiza activitatea Comisiei Naționale de Integritate și va fortifica mecanismul de declarare a veniturilor, proprietății, intereselor personale,  de verificare  și soluționare a conflictelor de interese, precum și de verificare a respectării prevederilor legale ce vizează incompatibilitățile și restricțiile. Pachetul conține trei proiecte de legi: Proiectul de Lege privind declararea averii, intereselor personale, conflictelor de interese și cadourilor; Proiectul Legii cu privire la Centrul Național de Integritate și Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative.

Necesitatea elaborării acestor legi vine ca urmare a identificării mai multor probleme, atât de ordin legislativ, cât şi funcţional, ale CNI într-o perioadă de aproximativ un an. Astfel, în baza lacunelor și recomandărilor relevate în mai multe studii și rapoarte, grupul de lucru inter-instituțional, creat de ministrul Justiției în septembrie 2014, a elaborat acest pachet de legi, prin care s-a propus de a eficientiza mecanismul existent de declarare a averilor funcționarilor publici și a persoanelor cu funcții de demnitate publică, de a verifica respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese și incompatibilitățile. Din grup fac parte reprezentanți ai Ministerului Justiției, Centrului Național Anticorupție, Comisiei Naționale de Integritate, societății civile, Ambasadei SUA în Moldova, ABA ROLI și experți internaționali.

Scopurile urmărite de proiectele în cauză sunt:
– eficientizarea activităţii CNI, asigurarea independenţei instituţionale şi operaţionale a acestei autorităţi, precum şi sporirea credibilităţii Comisiei Naţionale de Integritate;
– fortificarea mecanismului de verificare a declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate, declaraţiilor de interese personale;
– consolidarea mecanismului de control al respectării regimului juridic al conflictului de interese, al incompatibilităţilor şi al restricţiilor pe parcursul exercitării mandatului, funcţiei publice sau de demnitate publică;
– instituirea unor măsuri efective de prevenire şi de combatere a îmbogăţirii nejustificate, a conflictelor de interese, a stărilor de incompatibilitate, precum şi a încălcării regimului juridic al restricţiilor;
– asigurarea activităţii entităţilor publice într-o manieră corespunzătoare principiilor şi criteriilor bunei guvernări, sporirii probităţii morale a agenţilor publici şi a prestigiului autorităţilor publice, prin intermediul eficientizării mecanismului de declarare al averii și intereselor personale a persoanelor care exercită funcții publice sau de demnitate publică și a membrilor familiei acestora, declarării și soluționării conflictelor de interese, precum și mecanismului de verificare a respectării regimului juridic al incompatibilităților și al restricțiilor.

În procesul de elaborare a proiectelor de legi s-a ţinut cont și de experienţa altor state în domeniu precum Albania, Bulgaria, Croația, Georgia, România, Ungaria etc., dar și de recomandările internaționale în domeniu. Proiectele de lege au fost supuse dezbaterilor publice în luna decembrie 2014. La discuții au participat expertul Centrului Român de Politici Europene și Expert-Forum, Laura Ștefan, reprezentanții instituțiilor interesate, donatorilor și societății civile. Documentele au fost supuse avizării, inclusiv la Consiliul Europei şi Banca Mondială şi pot fi accesate pe pagina Ministerului Justiţiei.

Proiectele au fost elaborate în vederea executării mai multor acțiuni prevăzute în Planul de acțiunile pentru implementarea Strategiei de reformare a sectorului justiției pentru anii 2011-2016 și se regăsesc în Acordul de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Uniunea Europeană privind Programul de suport al reformei justiţiei. Documentele sunt orientate spre executarea unor acțiuni din Planul de acţiuni pe anii 2014–2015 privind implementarea Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011–2015, precum și a Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2014-2016, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 808 din 7 octombrie 2014.

Mihaela Rotari

Share