Experți internaționali TAIEX se află la Inspectoratul Școlar Național, într-o misiune de expertizare

Experți internaționali TAIEX se află la Inspectoratul Școlar Național, într-o misiune de expertizare

Experți internaționali TAIEX se află, în perioada 19-21 aprilie 2017, la Inspectoratul Școlar Național, într-o misiune de expertizare pe segmentul dezvoltării Cadrului de referință cu privire la asigurarea calității în instituțiile de învățământ general, potrivit unui comunicat de presă.

Evenimentul este organizat de Technical Assistance Information Exchange Instrument of the European Commission (TAIEX) în colaborare cu Ministerul Educației al Republicii Moldova și Inspectoratul Școlar Național și are drept scop completarea/revizuirea și definitivarea proiectelor de acte normative  pe segmentul de evaluare și autoevaluare în învățământul general.

Prima parte a sesiunilor de expertizare, ziua de 19 aprilie 2017, a întrunit experții internaționali TAIEX, Constantin Șerban Iosifescu, președinte al Agenției de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, România; Helder Lopo Guerreiro, Inspector, Inspectoratul General pentru Educație și Știință, Portugalia; conducerea Ministerului; conducerea Inspectoratului Școlar Național; reprezentanți ai organelor locale de specialitate în domeniul învățământului  și experți naționali, practicieni, membri ai grupurilor de lucru pentru elaborarea metodologiilor.

În deschidere, Corina Fusu, ministru al educației, a vorbit despre necesitatea definitivării actelor normative, a metodologiilor de autoevaluare și evaluare internă și externă a cadrelor didactice și de conducere din învățământul general. „Ținând cont de importanța acestor documente pentru dezvoltarea sistemului educațional din Republica Moldova, îmi exprim recunoștința față de Comisia Europeană pentru sprijinul oferit, prin intermediul TAIEX (Instrument de Asistență tehnică și Schimb de Informații al Comisiei Europene), pe dimensiunea cadrului de referință în ceea ce privește asigurarea calității în învățământul general, necesar definitivării actelor normative elaborate de Inspectoratul Școlar Național.” a menționat Corina Fusu.

Totodată, Corina Fusu a vorbit despre situația atestată în timpul vizitelor de documentare/monitorizare în instituțiile de învățământ general, realizate de Inspectoratul Școlar Național în perioada februarie-martie 2017, reiterând necesitatea definitivării cadrului normativ și demarării procesului de acreditare. „Întrunirea de astăzi este focusată pe definitivarea și dezvoltarea metodologiilor de autoevaluare și evaluare internă, care vor fi utilizate pentru evaluarea cadrelor didactice și manageriale, la fel precum și acreditarea și alte tipuri de evaluări din învățământul general. Domnii experți din Portugalia și România își vor împărtăși cele mai bune practici din țările din care vin, iar noi contăm pe recomandările domniilor lor și sperăm că dezbaterile care vor avea loc în următoarele trei zile vor da rezultate bune.” a punctat ministrul educației.

Valentin Crudu, șef Direcție învățământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educației, a făcut o prezentare a Priorităților Ministerului Educației în învățământul general pentru anii2016-2020, menționând activitățile preconizate în scopul dezvoltării politicilor generale și curriculare, asigurării funcționalității instituțiilor preșcolare în educația timpurie; dezvoltării politicilor incluzive pe segmentul educație incluzivă, cât și dezvoltarea politicilor educaționale și curriculare în învățământul primar și secundar general.

Constantin Șerban Iosifescu, expert TAIEX, președinte al Agenției de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, România, a vorbit despre procesul de evaluare externă atât de către structurile responsabile de monitorizarea și evaluarea instituțiilor de învățământ general din România reprezentate prin ARACIS – care este o instituție independentă de Ministerul Educației Naționale și ARACIP – care este subordonată Ministerului Educației dar care este autonomă, având propriul regulament de funcționare, cât și la nivel european. Totodată, expertul a prezentat experiența ARACIP în procesul de acreditare, din 2005, de la fondare, până în prezent și delimitarea atribuțiilor în raport cu inspectoratele școlare, instituții similare organelor locale de specialitate în domeniul învățământului din Republica Moldova, care au rol de inspecție la nivel local. În România, acreditarea poate fi făcută pe standarde de acreditare (minime) sau de referință (optime), instituțiile însă nu au dreptul să activeze dacă nu sunt acreditate sau nu dețin autorizare provizorie de funcționare, acreditarea fiind o dovadă că banii publici oferiți instituției sunt utilizați conform legislației.

Reprezentantul Inspectoratului General pentru Educație și Știință din Portugalia, Helder Lopo Guerreiro, expert TAIEX, a prezentat experiența Portugaliei atât în procesul de asigurare a calității în educație, prin evaluare externă, cât și în procesul de optimizare a structurii școlare, menționând totodată numărul mic al instituțiilor de învățământ general existent în prezent (900), comparativ cu Republica Moldova (2709). În continuare, expertul a vorbit despre cele două modalități de evaluare a școlii: autoevaluarea cadrelor și evaluarea externă. „În Portugalia, autoevaluarea este obligatorie din 2002. Asta nu înseamnă că până atunci nu se făcea autoevaluare, doar că nu se înțelegea asta. Totodată, în procesul de evaluare externă, avem un parteneriat reușit și cu Institutul Național de Statistică, care ne oferă date despre progresul fiecărei instituții în baza autoevaluării. Din autoevaluările școlii noi înțelegem care sunt lacunele și tendințele de dezvoltare a instituției, cât și identificăm exemple demne de urmat.” a relatat Helder Lopo Guerreiro.

_dsc0109

Doina Secrieru
Share