(COMENTARIU) Zece piloni pe care Igor Dodon a construit campania „Interesul Naţional”

(COMENTARIU) Zece piloni pe care Igor Dodon a construit campania „Interesul Naţional”

Chiar dacă campania electorală pentru alegerile prezidenţiale încă nu a început, unii politicieni implementează deja ample campanii naţionale cu impact semnificativ. Am decis să analizăm aceste campanii pentru a vedea miza lor reală, iar primul material de acest gen va fi despre campania „Interesul naţional”, lansată de Igor Dodon.

Din start, trebuie de menţionat că această campanie este construită pe zece piloni, fiecare dintre aceştia vizând o problemă, o tendinţă, un fenomen etc. Se vede absolut clar caracterul targhetat al campaniei, fiind vizate direct categorii concrete de cetăţeni, alegători.

Primul pilon ţinteşte natalitatea și demografia. Igor Dodon scoate în prim plan faptul că în ultimii ani, din Republica Moldova au plecat pentru totdeauna peste 200 mii de cetăţeni. Dintre aceştia, peste 120 mii au plecat în ultimii doi ani. În acelaşi timp, natalitatea în ultimii ani a scăzut cu peste 30 la sută. Numai în 2022, natalitatea a scăzut cu peste 8%. Expunând problema, Igor Dodon concluzionează că „interesul nostru naţional este natalitatea şi demografia”, menţionând că socialiştii au deja elaborat un program de guvernare cu soluţii eficiente pentru Moldova. Având în vedere faptul că astăzi în Moldova practic nu există familie, localitate sau întreprindere care să nu fie afectată de criza demografică, mesajul lui Igor Dodon ar putea găsi susţinerea unei părţi anume a electoratului.

Al doilea pilon pe care e construită campania „Interesul naţional” este familia tradiţională, care „întotdeauna a fost o valoare de bază a societăţii moldoveneşti”. Igor Dodon atrage atenţia asupra faptului că, în ultimii ani, numărul căsătoriilor a scăzut dramatic. Numai în 2022 numărul căsătoriilor în Moldova a scăzut cu 10,4%. Astfel, ţara a ajuns să aibă mai puţin de 20 mii căsătorii pe an. Iar la 1000 de locuitori revin doar 7,2 căsătorii pe an. Concluzia cu care vine liderul socialiştilor este că „interesul național este familia tradițională, care să nu fie amenințată de pseudovalorile LGBT-ului străin nouă”, şi menţionează că socialiştii vor asigura acest lucru.

Urmând o logică oarecare, cel de-al treilea pilon al campaniei vizează valorile creştine, care „de veacuri stau la baza dezvoltării societăţii moldoveneşti”. Igor Dodon scoate în prim plan faptul că, potrivit datelor recensământului din 2004, în Moldova locuiau 3 158 015 creştin ortodocşi sau 93,34% din populaţie. Totodată, recensământul din 2014 a arătat că ponderea creştinilor ortodocşi a crescut până la 96,8% din populaţie. „Interesul nostru național sunt valorile creștine şi le vom promova cu sfinţenie şi în continuare. De asemenea, nu vom permite distrugerea Bisericii și a Mitropoliei Moldovei” – sunt angajamentele pe care şi le asumă în context liderul socialiştilor.

Al patrulea pilon al campaniei „Interesul naţional” are în vizor agricultura, care „de veacuri a fost îndeletnicirea de bază a poporului moldovenesc”. Igor Dodon atrage atenţia că, în ultimii ani, piaţa internă este invadată de produse agricole de import. „Interesul nostru național este agricultură dezvoltată prin susţinerea producătorilor autohtoni. Noi, socialiştii, am elaborat un proiect de lege care prevede că minimum 50% din produsele agricole comercializate în Moldova să fie de la producători locali. Vom susţine şi în continuare producătorii locali, pentru ca ei să poată crea locuri de muncă, ceea ce va însemna şi mai multe impozite în bugetul de stat”, menţionează liderul socialiştilor.

Al cincilea pilon ţine de „identitatea moldovenească”, ideea promovată constant de-a lungul anilor de socialişti şi personal de Igor Dodon. „Moldova are o istorie bogată de peste 650 ani, iar moldovenii reprezintă un popor cu valori şi tradiţii seculare. Potrivit ultimului recensământ, peste 75% din populaţia Republicii Moldova se identifică ca moldoveni. Şi ei au dreptul la propria limbă, propria istorie, propriul stat. Interesul nostru național este identitatea moldovenească şi o vom promova şi în continuare, respectând, totodată, drepturile minorităţilor naţionale. Aceasta va fi baza dezvoltării statului moldovenesc în continuare” – este angajamentul enunţat în context de Igor Dodon.

Iarăşi, urmând o logică oarecare, al şaselea pilon al campaniei lui Igor Dodon ţinteşte suveranitatea şi neutralitatea. În context, în prim plan este scos faptul că

Republica Moldova este stat suveran de aproape 34 de ani, iar neutralitatea a fost introdusă în Constituţie cu circa trei decenii în urmă. Igor Dodon menţionează că suveranitatea şi neutralitatea sunt pietrele de temelie pe care poate şi va fi construit prezentul şi viitorul Republicii  Moldova, deoarece ele garantează pacea şi dezvoltarea armonioasă. Angajamentul asumat în acest sens este respectarea şi promovarea cu stricteţe a suveranităţii și neutralităţii.

Fiind unul din puţinii oameni din Moldova care ştiu totul despre economie, Igor Dodon nu putea trece cu vederea şi acest domeniu. De aceea, al şaptelea pilon al campaniei sale este economia şi exportul. Igor Dodon scoate în prim plan faptul că, în ultimii ani, economia Republicii Moldova a degradat continuu, precizând că numai în 2023 industria a înregistrat o scădere de 3,6%, iar exporturile – de 6,5%. „Descreşteri s-au înregistrat în majoritatea domeniilor importante: de la construcţii – scădere de 2,5% până la volumul de mărfuri transportate – 5,1%. Întreprinderile îşi sistează sau îşi încetează activitatea, iar investitorii pleacă. Interesul nostru național este o economie dezvoltată și creşterea exporturilor. Şi noi, socialiştii, avem elaborat un program de guvernare cu soluţii eficiente pentru Moldova”, susţine liderul socialiştilor.

Al optulea pilon are în vizor una dintre cele mai mari preocupări ce există la moment în societate – pacea şi normalitatea. „În ultimii ani, societatea moldovenească a fost divizată de guvernare în diferite tabere, cetăţenii au fost învrăjbiţi şi impuşi să lupte unii cu alţii. În paralel cu dezbinarea societăţii, guvernarea a întreprins mai multe acţiuni care sugerează că se pregătesc de război – cumpără radare, cresc bugetul Ministerului Apărării, fac liste cu rezerviști, permit deschiderea de misiuni militare străine în Moldova etc. Nu ştim de ce se pregăteşte guvernarea, dar pentru noi, socialiştii, interesul național este pacea și normalitatea. Pentru că numai astfel Republica Moldova se poate dezvolta” – este mesajul cu care a venit Igor Dodon în acest context.

Al nouălea pilon al campaniei ţinteşte politica externă, Igor Dodon definind acest compartiment ca „relaţii bune cu toată lumea”. El scoate în evidenţă faptul că, în ultimii ani, relaţiile Republicii Moldova cu partenerii tradiţionali din est s-au deteriorat simţitor, iar în rezultat au avut de suferit o mulţime de agenţi economici şi cetăţeni. „Ţara a pierdut importante sume, pe care le-ar fi putut obţine sub formă de impozite şi taxe. Logica guvernării precum că, dacă eşti prieten cu cineva, numaidecât trebuie să fii duşmanul altcuiva nu e corectă. Interesul nostru național este relații bune cu toată lumea. Și în vest, și în est. Și noi, socialiştii, le vom asigura” – este declaraţia la subiect a liderului socialiştilor.

Şi, în final, al zecelea pilon al campaniei „Interesul naţional” este „educaţie bună şi tineri acasă”. Igor Dodon scoate în evidenţă faptul că, din totalul celor peste 2,5 mil. de cetăţeni cu reşedinţă obişnuită pe teritoriul Republicii Moldova, peste 24% sunt tineri cu vârsta cuprinsă între 14-34 ani. Însă, dat fiind lipsa de oportunităţi, accesul la educaţie de calitate, locurilor de muncă şi de trai, ei aleg să plece din Moldova. Astfel, numai în 2022 Moldova a pierdut 36,8 mii tineri sau 5,6% din populaţia tânără, care au plecat din ţară. „Interesul nostru național este să avem educație bună și tineri acasă. Să-i ajutăm să-și realizeze talentele în Republica Moldova” – este angajamentul enunţat în context de liderul socialiştilor.

În general, campania „Interesul naţional” e construită bine şi ţinteşte probleme concrete, precum şi grupuri sociale concrete. Practic, nu există problemă majoră care să nu fie cuprinsă de această campanie. Rămâne să vedem dacă Igor Dodon o va prelua şi în programul său electoral, dacă va candida la prezidenţiale. Atunci, vom putea vorbi în termeni mult mai concreţi despre posibilul impact pe termen scurt şi mediu.

www.coment.md

Share