Cele mai multe cereri de înregistrare a mărcilor la AGEPI au fost depuse de companiile străine
Pe parcursul anului 2015, Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI) a recepționat 5363 cereri de înregistrare a mărcilor. Prin procedura națională au fost depuse 1982 cereri, din 46 țări, ponderea cea mai mare revenind persoanelor fizice și întreprinderilor din Republica Moldova care au depus 1403 cereri.
Prin procedura Sistemului de la Madrid au parvenit solicitări 3381de cereri spre înregistrarea mărcilor din 61 părți contractante.
Per ansamblu, cererile depuse în anul 2015 la AGEPI provin de la solicitanţi din 77 ţări. Astfel, repartizarea cererilor după ţările de reşedinţă ale solicitanţilor, indiferent de procedura prin care au fost depuse, este următoarea: Republica Moldova 1408 cereri, Statele Unite ale Americii cu 450 de cereri (mai mult cu 19% față de anul 2014), Federația Rusă cu 383 de cereri, Germania cu 359 cereri, OHIM (Comunitatea Europeană) cu 353 cereri, Elveția cu 322 cereri, Ungaria cu 214 cereri (cu 65% mai mult), Turcia cu 200 cereri, Ucraina cu 195 cereri, Italia cu 176 cereri (mai mult cu 19% comparativ cu anul 2014).
Cele mai multe cereri de înregistrare a mărcilor au fost depuse de companiile străine ”Richter Gedeon Nyrt” din Ungaria – 219 cereri, ”LIDL STIFUND & CO” din Germania – 106 cereri, ”Apple INC” din SUA – 93 cereri, ”Egis Giosezar Zirt” din Ungaria – 83 cereri, ”Philip Morris Brands S.A.R.L” din SUA – 70 cereri și ”Kaufland Warenhandel GmbH & Co. KG” din Germania – 50 cereri.
Topul celor 5 clase de produse și sevicii pentru care au fost depuse cereri spre înregistrare pentru protecția mărcilor, reflectă domeniile de activitate ale companiilor din topul solicitanților, este compus din: produse farmaceutice (locul I), servicii în domeniul administrării comerciale (locul II), produse alimentare (locul III), aparate și instrumente științifice/calculatoare (locul IV) și produse cosmetice (locul V).
Precizăm că, asigurarea protecției mărcilor reprezintă un pas important în activitatea oricărei companii care dorește să promoveze un produs sau seviciu, diferențiindu-l de cele ale concurenților prin intermediul elementelor distinctive. Pot fi înregistrate ca mărci cuvinte (inclusiv nume de persoane), litere, cifre, desene, combinații de culori, elemente figurative, forme tridimensionale, în special forma produsului sau a ambalajului acestuia, precum și orice combinații ale acestor semne.
Mihaela Roșca