Ce a constatat Promo-LEX în ultimele zile ale campaniei electorale din municipiul Chișinău 

Ce a constatat Promo-LEX în ultimele zile ale campaniei electorale din municipiul Chișinău 

Asociația Promo-LEX a prezentat cel de-al cincilea Raport de monitorizare a Alegerilor locale noi din 3 iunie, transmite Oficial.

Raportul a fost prezentat de directorul de program, Pavel Postica. Astfel, în perioada 21-30 mai, Promo – LEX a constatat:

În campania pentru turul II, Comisia Electorală Centrală (CEC) a acreditat 58 de observatori naționali.

Concurenții electorali au făcut uz de publicitate stradală în proporție de 85% a candidatului Partidului Socialiștilor din R. Moldova (PSRM) și 16% a candidatului Platformei „Demnitate și Adevăr”.

Promo-LEX a depistat un caz de utilizare a resurselor administrative de către candidatul Platformei „DA”, Andrei Năstase, când în timpul orelor de muncă a organizat o întâlnire cu cadrele medicale de la Spitalul de urgențe.

Misiunea a atestat 4 cazuri catalogate drept oferire de bunuri și servicii cu conotație electorală: prestarea anumitor servicii, colorarea stațiilor de așteptare, etc..

Promo-LEX a depistat și cazuri când s-a utilizat imaginea altor persoane care nu sunt cetățeni ai RM în favoarea concurenților electorali. Este vorba de candidatul Platformei „DA”, Andrei Năstase, care a postat o fotografie pe o rețea de socialziare cu președintele PNL România.

Au fost atestate alte 3 cazuri de susținere electorală prin imagini și spoturi video în susținerea lui Andrei Năstase de către cetățeni străini.

La capitolul finanțarea campaniei electorale: s-au analizat penultimele rapoarte depuse până la 25 mai. PSRM a beneficiat de suport în bani, Platforma „DA” – de donații materiale sub formă de servicii și bunuri.

S-au constatat cheltuieli pentru evenimente publice de către PSRM – în valoare de 29 mii lei și Platforma „DA” – 4 700 lei.

Costurile pentru observatori și voluntari: Au fost implicați voluntari de către Platforma „DA” – 1 650 lei și PSRM – 1 400 lei; pentru observatori: PSRM – 99 mii lei și Platforma „DA” – 18 mii lei.

Materiale promoționale, Platforma „DA” a declarat cheltuieli de 11 mii lei și PSRM – 70 mii lei; pentru publicitate stradală – PSRM – 30 mii lei declarați la CEC și de către Promo LEX atestate de 37 mii lei. În total concurenții au cheltuit PSRM – 161 mii lei și Platforma „DA” – 36 mii lei.

Promo-LEX a constatat noi cazuri de discurs instigator la ură în care au fost vizați Silvia Radu, Andrei Năstase și Ion Ceban. În 2 situații reprezentanții și candidații au făcut uz de discurs instigator la ură: Ion Ceban care a reiterat că va interizce marșurile unioniste și LGBT și în cazul acțiunilor simpatizanților Partidului „Șor” la protestul de la Curtea de Apel unde a fost vizată lidera Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Maia Sandu.

Doina Secrieru

Share