CCA a aplicat amendă maximă pentru șașe posturi de televiziune, în contextul campaniei electorale
Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a întrunit astăzi, 28 octombrie, în şedinţă publică.
Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat Raportul de monitorizare a principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 1381 din 21.11.1997, Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova), pentru perioada 10-19 octombrie 2016, prezentat de Direcţia Monitorizare TV/Radio.
Datele raportului au atestat că posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 572 de materiale electorale. Cele mai multe subiecte au fost prezentate de postul de televiziune „Accent TV” (96 de subiecte), „Jurnal TV” (54 de subiecte), „Publika” (51 de subiecte), „NTV Moldova” (45 de subiecte) şi „Canal 3” (42 de subiecte). Posturile de televiziune „RTR Moldova”, „Prime” şi „Canal 2” au difuzat acelaşi număr – 39 de subiecte fiecare, „PRO TV CHIȘINĂU” (33 de subiecte), „Realitatea TV” (24 de subiecte), „TV 7” (23 de subiecte), „Moldova-1” (19 subiecte), „Ren Moldova” (17 subiecte) şi „N 4” (6 subiecte).
Cel mai mediatizat candidat electoral la alegerile prezidenţiale a fost candidatul PAS, M. Sandu, cu 21,8%, fiind urmată de I. Dodon – cu 20,6%, A. Năstase – cu 18,7% şi M. Lupu – cu 18,5%. M. Ghimpu a obţinut 5,9%, iar S. Radu şi I. Leancă au avut un volum egal de reflectare – 3,2%. Candidatul PN, D. Ciubaşenco, a avut o prezenţă de 2,5%, fiind urmat de I. Popenco – cu 1,8%, V. Ghileţchi – cu 1,7%. M. Laguta a acumulat un volum procentual de 1,3 la sută, iar A. Guţu a evoluat cu 1,0 la sută.
La capitolul partide politice, PDM s-a bucurat de cea mai mare mediatizare – 23,1%, fiind urmat de PSRM – 21,7% şi PAS – 17,0%. PPDA a fost reflectat în volum de 16,6%, urmat de PN – cu 5,6% şi PL – cu 5,2%. Candidaţii Independenţi au acumulat o pondere a reflectării de 4,7%, urmaţi de PPEM – cu 2,9%, MR – cu 2,5% şi PPD – cu 0,7%.
La categoria gender, partea dominantă a reflectării a constituit-o cea a bărbaţilor – cu 74,5%, iar cota femeilor a constituit 25,5%.
În cadrul discuţiilor pe marginea raportului, membrii CCA s-au arătat îngrijoraţi de situaţia alarmantă de la cele 7 posturi de televiziune: ”Prime”, ”Publika TV”, ”Canal 2”, ”Canal 3”, „Jurnal TV”, „NTV Moldova” şi „Accent TV”, care sfidează spiritul democraţiei, legislaţia electorală, normele deontologice şi jurnalistice şi fac partizanat politic pentru unii candidaţi electorali. Membrii Consiliului au remarcat că datele raportului atestă o situaţie mai gravă la capitolul reflectarea campaniei electorale decît în primul raport, lucrurile au degradat atît prin dezechilibrul ca volum acordat candidaţilor, cît şi prin conotaţia reflectării.
Pentru derogări de la prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, constatate în urma examinării raportului de monitorizare, CCA a aplicat amendă maximă posturilor de televiziune „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Publika TV”, „Accent TV” şi „NTV Moldova”, iar postului „N 4” – avertizare publică. CCA a atenționat „Realitatea TV”, „RTR Moldova” şi „Ren Moldova” asupra respectării cu strictețe a legislației electorale.
Totodată, preşedintele CCA, Dinu Ciocan, a atenţionat radiodifuzorii care reflectă campania electorală ca în aceste două zile care preced data alegerilor – de ziua tăcerii, să dea dovadă de maximă responsabilitate, să respecte cu stricteţe rigorile legislaţiei audiovizuale, să nu difuzeze materiale cu tentă de agitaţie electorală şi să nu permită apariţia candidaţilor în alegeri la emisiuni televizate sau radiofonice, pentru a oferi opiniei publice posibilitatea de a se determina asupra votului din 30 octombrie 2016.
În cadrul şedinţei de astăzi, CCA a aplicat amendă minimă radiodifuzorilor care nu au prezentat, în conformitate cu pct. 62 dinRegulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova, informaţia privind volumul de emisie electorală şi difuzarea spoturilor de educaţie electorală şi informare a alegătorilor plasată de către radiodifuzori în perioada 10-16 octombrie 2016: „Aiîn Aciîc”, „Plus FM” şi „Radio 7/ Радио 7”, iar „Gold TV” a fost atenționat.
CCA a aplicat avertizare publică distribuitorilor de servicii: „TV SAT” SRL, „CHIHAI – VIS” SRL, „INTERVAL-TV” SRL, „CAGHET-PLUS” SRL, „HARTUM-TV” SRL şi „GLAVSLAVIA” SRL, pentru abateri de la legislaţia din domeniul comunicaţiei audiovizuale, a condiţiilor la autorizaţiile de retransmisie şi a deciziilor CCA.
CCA a anunțat Concurs pentru selectarea proiectelor de emisiuni care abordează subiecte şi probleme de interes public
Consiliul Coordonator al Audiovizualului, preocupat de necesitatea de a dezvolta piaţa audiovizuală şi de a stimula producţia audiovizuală autohtonă – pentru a oferi publicului emisiuni de interes social, civic, cognitiv, educativ şi cultural, şi întru realizarea acţiunilor trasate în Planul naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană pentru anii 2014-2016 şi Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe (2016-2018)(Obiectivul 2), a anunţat Concurs pentru selectarea proiectelor de emisiuni care abordează subiecte şi probleme de interes public. Temele de interes public propuse la concurs: I. Promovarea modului sănătos de viaţă; II. Programe cu/despre/pentru persoanele cu dizabilităţi; III Programe cu/despre/pentru minorităţile naţionale; IV. Programe care abordează probleme ecologice; V. Programe cu/despre/minori și educaţie.
Concursul este destinat radiodifuzorilor ce emit prin eter şi cablu în localităţile Republicii Moldova. În cazul radiodifuzorilor din municipiile Chişinău şi Bălţi, pot participa doar cei care difuzează prin cablu, iar procentul programelor autohtone este mai mare de 60% din volumul de emisie. Perioada de depunere a dosarelor: 04-18.11.2016.
În discuţie au fost puse şi alte chestiuni ce ţin de activitatea radiodifuzorilor şi distribuitorilor de servicii, informaţii detaliate găsiţi pe pagina electronică a Consiliului, la rubrica Decizii curente.