Boaghi: Activitățile M. Educației se axează prioritar pe implementarea prevederilor a două documente strategice

Boaghi: Activitățile M. Educației se axează prioritar pe implementarea prevederilor a două documente strategice

În data de 19 octombrie 2015, Cristina Boaghi, viceministru al educației, a participat la prima ședință a Comitetului de Asociere RM-UE.

Evenimentul a avut drept obiectiv principal raportarea către Comisia Europeană a rezultatelor implementării priorităților din cadrul Planului Național de Acțiuni pentru realizarea Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană (PNAA).

În cadrul ședinței Cristina Boaghi, viceministru al educației, a informat înalții funcționari de la Comisia Europeană despre progresele înregistrate în implementarea PNAA, filiera Educație.

S-a menționat că activitățile Ministerului Educației au fost axate prioritar pe implementarea prevederilor a două documente strategice: noul Cod al Educației și Strategia Educația 2020. În acest context, Ministerul Educației a aprobat un plan de acțiuni care conține circa 100 acte normative/acțiuni ce urmează a fi elaborate până în anul 2017. Dintre acestea: în anul 2015 au fost elaborate circa 27 acte normative/strategice, alte 23 acte normative/strategice fiind în curs de elaborare. În perioada ce urmează, eforturile vor fi concentrate pe implementarea acestor acte normative.

Printre cele mai importante realizări ale Planului cu referire la Învățământul Superior au fost evidențiate fortificarea continuă a capacităților instituționale a Agenției Naționale de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional, precum și introducerea studiilor superioare de doctorat, ciclul III, începând cu 1 septembrie 2015, în instituțiile de învățământ superior din țară. În aceiași ordine de idei, s-a menționat că în februarie 2015 Ministerul Educației a devenit Membru Guvernamental al EQAR – Registrul European de Asigurare a Calității în Învățământul Superior.

Au fost aduse la cunoștință progresele înregistrate în realizarea obiectivelor trasate în Programul de reformă a Învățământului Profesional Tehnic (IPT), care are drept țintă corelarea dintre cererea pieţei forţei de muncă şi pregătirea specialiștilor din sector, precum și faptul că a fost aprobată lista celor 10 Centre de Excelență, ce urmează a fi create începând cu anul 2016 și că în 2015 vor fi create 5 Centre de excelență în domeniul Construcții, Transport, Industrie ușoară, Servicii și prelucrarea alimentelor, Informatică și tehnologii informaționale. De asemenea, a fost pusă în evidență cooperarea cu ETF (Fondul European pentru Instruire), care a susținut reformele din învățământul profesional tehnic, în special, acordând asistență în elaborarea Cadrului Național al Calificărilor (NQF) pentru acest nivel de studii și cadrului normativ pentru Învățarea pe parcursul Întregii Vieți (LLL).

Mai multe realizări au fost raportate pe implementarea în Republica Moldova a Programului UE Erasmus +. Astfel în 2015, în Republica Moldova continuă implementarea a 16 proiecte TEMPUS și a 7 proiecte Jean Monnet. În vara anului 2015, Republica Moldova a obținut 3 proiecte (1 proiect regional şi 2 proiecte naţionale) de Consolidare a Capacităților în învățământul superior din Moldova și au fost create peste 35 de parteneriate în cadrul Acțiunii International Credit Mobility, care prevăd mobilităţi MD-UE şi UE-MD pentru studenţii de la Ciclul I, II şi III, precum şi mobilităţi pentru cadre didactice universitare.

 

Mihaela Rotari

Share