Angajați ai CNI au efectuat o vizită de lucru în Serbia

Angajați ai CNI au efectuat o vizită de lucru în Serbia

Sistemul de integritate din Republica Moldova este pe cât de asemănător, pe atât de diferit față de cel din Serbia. La această concluzie au ajuns trei angajați ai Comisiei Naționale de Integritate (CNI) care au efectuat în perioada 21-24 iulie curent o vizită de studiul la organul-omolog din Serbia – Agenția Anticorupție.

Deși denumirea acestei instituții s-ar părea că ar avea mai multe în comun cu Centrul Național Anticorupție din Republica Moldova, competențele acesteia sunt mai apropiate Comisiei Naționale de Integritate.

Bunăoară, la fel ca și CNI, Agenția Anticorupție din Belgrad este un organ autonom și independent, raportează Parlamentului despre activitatea sa și este finanțată de la bugetul de stat. În ceea ce privește competențele deținute, lista acestora este mult mai extinsă decât la CNI și se referă în mare parte la segmentul de prevenire a corupției.

Așadar, Agenția are următoarele atribuții:

  • Monitorizează realizarea Strategiei Naționale Anticorupție, a Planului de activitate de realizare a strategiei;
  • Instituie proceduri și aplică măsuri în cazul încălcării legii cu privire la Agenția Anticorupție;
  • Se ocupă de probleme referitoare la conflictul de interese;
  • Îndeplinește sarcini în conformitate cu legea finanțării activității partidelor politice, coalițiilor politice;
  • Emite avize și directive pentru aplicarea acestei legi;
  • Înaintează inițiativă legislativă de modificare a legislației;
  • Acordă opțiuni legate de implementarea Strategiei Anticorupție, a Planului de integritate și a planurilor sectoriale;
  • Monitorizează și organizează coordonarea statelor de personal în lupta împotriva corupției;
  • Ține registrul funcționarilor publici;
  • Ține registrul bunurilor și veniturilor funcționarilor publici;
  • Extinde asistența de specialitate în domeniul combaterii corupției;
  • Cooperează cu alte instituții ale statului în redactarea regulamentelor în domeniul combaterii corupției;
  • Emite orientări pentru dezvoltarea planurilor de integritate în sectorul public și privat;
  • Cooperează cu organizațiile de cercetare și societatea civilă în implementarea acțiunilor de prevenire a corupției;
  • Introduce și implementează programe educaționale legate de corupție în concordanță cu legea;
  • Examinează plângerile depuse de persoane juridice și persoane fizice;
  • Verifică declarațiile funcționarilor publici, angajaților în instituțiile publice ale Serbiei, ale regiunilor autonome, administrației publice locale, ș.a.
  • Cercetează, monitorizează și efectuează analize statistice ale datelor și informațiilor cu privire la nivelul corupției;
  • În colaborare cu instituțiile competente ale statului monitorizează cooperarea internațională în domeniul corupției.

Prin urmare, se observă că o parte din competențele pe care le are Agenția din Serbia, în țara noastră, sunt acordate Centrului Național Anticorupție sau altor instituții publice, o altă parte se regăsesc la CNI, iar a treia parte rămâne în lista de „dorințe” ale Comisiei Naționale de Integritate, cum ar fi, de exemplu: înaintarea inițiativelor legislative de modificare a legislației.

IMAG2325În ceea ce privește structura și modul de funcționare a instituției-omolog din Serbia, este și ea deosebită de cea a CNI-ului și mai de grabă una asemănătoare cu cea propusă în proiectul de lege cu privire la Centrul Național de Integritate.

Așadar, Agenția Anticorupție din Serbia este compusă din Consiliu și Director.

Consiliul, nu efectuează controale și nu ia decizii pe marginea acestora, dar numește și eliberează directorul Agenției, decide asupra majorării salariului directorului, decide căile de atac împotriva deciziilor directorului, și a măsurilor pronunțate de acesta, aprobă raportul anual al Agenției care este prezentat Parlamentului, efectuează supravegherea asupra statutului de muncă și de proprietate a directorului, propune bugetul pentru activitatea Agenției, adoptă Regulamentul de procedură al Agenției și efectuează alte sarcini prevăzute în conformitate cu legea.

Consiliul este compus din 9 membri, care sunt aleși de Parlament la propunerea: Comitetului administrativ al Parlamentului, Președintelui țării, Guvernului, Curții Supreme de Casație, Curții de Conturi, Ombudsmanului, Consiliului social și economic, Baroului avocaților și Asociației jurnaliștilor.

În ceea ce privește competențele directorului Agenției, acesta: reprezintă instituția, conduce activitatea, organizează și asigură îndeplinirea și gestiunea legală și eficientă a sarcinilor Agenției, emite decizii cu privire la încălcarea legii cu privire la Agenție și pronunță măsuri, oferă opțiuni și instrucțiuni pentru implementarea legii, pregătește raportul anual de activitate al Agenției, proiectul bugetului Agenției, emite acte generale și individuale, decide asupra drepturilor, obligațiunilor și responsabilităților angajaților Agenției, aplică deciziile Consiliului și îndeplinește alte sarcini stabilite de lege.

De asemenea, ca și CNI, Agenția dispune de Aparat care este condus de Director și este constituit din funcționari publici. Aceștia au în atribuții: verificarea averilor, conflictelor de interese, incompatibilităților, regimului cadourilor, finanțarea activității partidelor politice și prevenirea corupției.

Dat fiind faptul că și Agenția din Serbia este înființată cu doar cinci ani în urmă, din cele comunicate de reprezentanții acesteia, se conchide faptul că și ei întâmpină unele dificultăți în ceea ce privește aplicarea cadrului legislativ, dar datorită faptului că dețin dreptul la inițiativă legislativă urmează în curând să propună un proiect de modificare a legislației.

De menționat, că vizita a fost organizată în contextul proiectului „Consolidarea capacităților CNI” implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în Republica Moldova.

 

Mihaela Rotari

Share