Abuzuri în domeniul Educației. Maia Sandu reacționează!
„Am reiterat cu numeroase ocazii că, prin reformele pe care le-am inițiat în sistemul de educație, ne dorim să construim o societate bazată pe un stat de drept, unde fiecare cetățean, de la Președintele țării și miniștri, pînă la locuitorii celui mai îndepărtat sat din Republica Moldova, respectă și aplică prevederile legale. Din păcate, avem nenumărate exemple în ultima vreme din care am putut constata pe pielea noastră unde duce nerespectarea legii sau nepăsarea instituțiilor plătite din bani publici să vegheze la respectarea legii.
În exercitarea atribuției legale a Ministerului Educației de supraveghere a sistemului de învățămînt, am decis să vin în fața Dstră, avînd în vedere intenția unor actori ai puterii locale de a organiza în ajun de alegeri concursuri de angajare pentru directorii de instituții de învățămînt general.
După cum știți, Codul educației a pus bazele desfășurării unui proces de selecție a managerilor din învățămînt prin competiție deschisă, transparent și meritocratic, bazat pe criterii de competență profesională.
Pentru a asigura realizarea practică a acestui deziderat, Ministerul Educației a elaborat și aprobat, la 23 martie 2015, noul regulament de organizare și desfășurare a concursului pentru funcția de director și director adjunct în instituțiile de învățămînt general.
Din cauze strict birocratice, pînă în acest moment, regulamentul respectiv nu a fost publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Ne dorim ca acest lucru să se întîmple într-un termen cît mai scurt.
Folosindu-se de această situație, de altfel neimputabilă Ministerului Educației, unii reprezentanți ai administrației publice locale și, totodată, candidați la scrutinul electoral din iunie curent, și-au manifestat intenția de a organiza, la final de mandat, în unele cazuri cu abateri grave de la legislația în vigoare, concursuri de angajare pentru directorii de instituții de învățămînt pe care le au în coordonare.
Spre exemplu, la nivelul municipiului Chișinău a fost admisă o situație fără precedent, o ilegalitate crasă. Am în vedere aprobarea de către Direcția de învățămînt a propriului regulament de concurs. Și asta în dispreț profund față de faptul că în Codul educației se prevede expres și imperativ, la art.50 alin.(5), că: „Regulamentul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de director şi de director adjunct se aprobă de Ministerul Educaţiei.”
Dincolo de uzurparea competențelor legale ale Ministerului Educației, după ce am efectuat o analiză la nivel de conținut a regulamentului aprobat de Direcția de învățămînt Chișinău, am constatat că acesta, nici pe departe, nu este în măsură să asigure dezideratele Codului educației referitoare la un proces de selecție transparent, meritocratic și competitiv. Astfel, au fost eliminate toate prevederile referitoare la înregistrarea audio și video a concursurilor, a fost anulată obligativitatea prezentării de către candidați a certificatului ce atestă îndeplinirea standardului minim de competențe profesionale și manageriale. Pentru prezentarea dosarului de concurs, candidaților li se oferă un termen de doar 4 zile; și asta în pofida faptului că, pe lîngă alte documente necesare, toți candidații trebuie să prezinte un plan detaliat și argumentat de dezvoltare a instituției, iar elaborarea unui astfel de document necesită timp, resurse și acces la informație. Termenul scurt de doar 4 zile pentru depunerea dosarelor limitează accesul potențialilor candidați la aceste concursuri.
Un alt detaliu interesant cuprins în documentele Direcției de învățămînt Chișinău este perioada rezervată pentru organizarea concursurilor pentru directori. Astfel, direcția intenționează să organizeze în jur de 120 de concursuri în perioada 11-13 mai, adică timp de 3 zile. Aceasta înseamnă că, zilnic, comisia de concurs instituită la nivelul municipiului Chișinău va desfășura peste 40 concursuri, ceea ce ar însemna în medie 11 minute pentru fiecare concurs! Aici trebuie să ținem cont de faptul că evaluarea fiecărui candidat implică analiza CV-urilor, a planurilor de dezvoltare a instituției depuse de fiecare candidat, care, de altfel, pot cuprinde zeci de pagini, formularea întrebărilor și aprecierea răspunsurilor etc. Din experiența ministerului, pot afirma cu certitudine că nu este posibilă desfășurarea într-o zi a mai mult de 5 concursuri.
Este evident că scopul acestor acțiuni nu este organizarea concursurilor pe baza principiilor consacrate de legiuitor prin Codul educației, întrucît, așa cum am demonstrat, în formula propusă de Direcția de învățămînt Chișinău acest lucru este imposibil. Nu putem decît să presupunem că scopul acestei mascarade este obținerea unor eventuale avantaje de ordin electoral. Transformarea concursurilor într-un exercițiu formal și fictiv discreditează însăși ideea concursului ca procedură de recrutare meritocratică a personalului.
Ministerul Educației a întreprins deja acțiuni concrete pentru a stopa ilegalitățile despre care am pomenit. La prima etapă, am inițiat anularea administrativă a regulamentului Direcției de învățămînt Chișinău. Examinăm și opțiunea depunerii plîngerii penale împotriva factorilor de decizie de la Direcția de învățămînt Chișinău care au emis acest regulament cu încălcarea vădită a competențelor legale, întrucît, în opinia noastră, este evidentă săvîrșirea infracțiunii de abuz în serviciu. Atragem atenția că astfel de abordări nu vor rămîne nesancționate și menționez că vom utiliza și alte pîrghii legale pentru a opri asemenea fărădelegi.
Aș dori să înțelegeți că organizarea acestor concursuri într-un mod profesionist și fără influență politică nu este doar un capriciu al Ministerului Educației, ci este de o importanță crucială pentru așezarea sistemului de educație pe principiile noi dezbătute și aprobate prin Strategia Educația 2020 și Codul educației. Reforma doar începe prin aprobarea cadrului legislativ de implementare, dar pentru ca ea să poată trece pragul școlilor și să ajungă la elevi și, prin ei, în întreaga societate, este necesar ca directorii instituțiilor de învățămînt să fie competenți profesional și să ia deciziile în interesul școlii și al elevilor, fără niciun fel de altă influență.
Pe această cale, vreau să transmit un mesaj către cei care asigură managementul învățămîntului pe plan local. Reforma de descentralizare nu presupune doar dreptul de a fi implicați în administrarea instituțiilor de învățămînt, ci și responsabilitatea cu privire la calitatea actului educațional și managerial în școli. Prin urmare, selectarea celor mai competenți manageri trebuie să constituie una dintre cele mai importante priorități ale organelor de specialitate ale administrației publice locale. De aceea le spun: nu vă lăsați implicați în jocuri politice! Fiindcă acest fapt compromite nu doar realizarea reformelor și obiectivelor din educație prevăzute de Codul educației și Strategia de dezvoltare a sectorului, ci și reforma descentralizării pe baza principiului european al subsidiarității.
În final, vreau să mă adresez și forțelor politice. Întru asigurarea unui proces de selectare a managerilor din învățămînt echidistant, obiectiv și bazat pe performanță, solicităm să vă abțineți de la implicarea în procesul educațional. Aceasta va avea consecințe negative pe termen mediu și lung. Și încă ceva: în această situație concretă maxima ”scopul scuză mijloacele” nu este justificată. ”
Doina Secrieu