Industria dezvoltată a fotbalului înseamnă experiențe și cunoștințe, de care noi avem nevoie
Industria europeană a fotbalului este una din cele mai spectaculoase și mai apreciate din lume. Această industrie captează atenția a miliarde de oameni în toată lumea și reușește să atragă în fotbal zeci de miliarde de euro. Sunt resurse reale, care generează zeci de mii de locuri de muncă și contribuie la produsul intern brut în fiecare țară în parte – în funcție de nivelul dezvoltării industriei fotbalului.
Cele mai moderne arene de fotbal, cei mai valoroși fotbaliști, cei mai talentați antrenori, cei mai experimentați medici, cei mai buni specialiști în finanțe și marketing, cele mai bune echipamente sportive, cei mai buni negociatori – industria europeană de fotbal e cea mai bună ori e între cele mai bune pe mai multe domenii de activitate social-economică. Suma acestor cunoștințe și experiențe mișcă înainte fotbalul european, și nu doar fotbalul.
Industria europeană a fotbalului a devenit punct de intersecție a mai multor industrii și este una din locomotivele progresului social și economic european.
Localitățile, care sunt casa cluburilor de fotbal, au o stare economică mult mai bună, mai multe oportunități de angajare, mai multe evenimente publice frumoase, mai mulți oaspeți, și oferă locuitorilor mai multe oportunități de angajare și realizare personală.Punctul de pornire este cooperarea în sensul construcției infrastructurii necesare și în constituirea echipelor – totul începe de la un efort investițional cu perspectivă lungă.
Industria europeană a fotbalului e una din cele mai inteligente construcții din lume.Managementul fotbalistic european acționează continuu pe mai multe dimensiuni precum: cooperarea cu businessul; cooperarea cu autoritățile publice de toate nivelurile; cooperarea cu instituțiile de educație; cooperarea cu domeniul de sănătate; cooperarea cu industria construcțiilor, și multe alte cooperări. Fără aceste cooperări industria fotbalistică nu ar reușit să fie atât de eficientă. Fotbalul e joc de echipă, asta e valabil și în cadrul construcției industriei fotbalistice.
Industria fotbalistică moldovenească confruntă un deficit acut de resurse pentru dezvoltare.Tot aici trebuie să recunoaștem că nu avem experiențele colegilor europeni în construcția și dezvoltarea parteneriatelor cu businessul și cu autoritățile publice de toate nivelurile, așa încât să configurăm condițiile potrivite pentru saltul industriei naționale de fotbal.
Echipa FMF e în proces de setare a unei cooperări cu Asociația Germană de Fotbal, în cadrul căreia vom cunoaște și vom prelua practicile colegilor.O trăsătură caracteristică în practica germană e adoptarea obiectivelor complexe, care implică planificare de lungă durată.Obiectivele complexe determină conjugarea eforturilor lumii fotbalistice și ale autorităților publice, și permit adoptarea unor planuri multianuale comune de acțiuni.Industria fotbalistică germană este un domeniu economic autosuficient.
Dar, spre deosebire de alte domenii economice, industria fotbalistică germană are un rol puternic educațional în societatea germană, și contribuie la consolidarea sănătății și a unității sociale, și la menținerea spiritului patriotic la un nivel înalt.
Fotbalul moldovenesc deja produce efecte pe aceste direcții sociale, iar odată cu dezvoltarea industriei fotbalistice moldovenești – impactul social va fi unul și mai valoros.
Leonid Oleinicenco
Președinte al FMF
Serghei Butelschi
Secretar general al FMF