
Viitorul educației în domeniul energiei și climei discutat în cadrul unei conferințe
Peste 200 de profesori, elevi, autori de materiale didactice și reprezentanți ai autorităților publice s-au reunit pe 4 martie 2025 în cadrul unei conferințe pentru a discuta despre viitorul educației în domeniul energiei și climei, economiei circulare și a unui stil de viață sustenabil în Republica Moldova. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul proiectului „Facilitarea unei tranziții verzi incluzive în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD. Evenimentul și inițiativa de pilotare a disciplinei despre climă și energie se desfășoară în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Energiei, Ministerul Mediului și Președinția Republicii Moldova.
„Educația ecologică și educația pentru dezvoltare durabilă, reprezintă un element fundamental al sistemului educațional și o prioritate în politicile Ministerului Educației și Cercetării. Conferința de astăzi este un prilej de certificare și sărbătorire a progreselor realizate împreună în această direcție, pentru că lucrurile importante se fac în colaborare. Atunci când aducem la aceeași masă școlile, Ministerul Mediului, Ministerul Energiei și alți actori relevanți, putem avea un impact real și sustenabil. Astfel, pentru Ministerul Educației, devine mult mai ușor să implementăm ceea ce ne propunem”, a declarat Valentina Olaru, Secretară de Stat, Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Cadrele didactice implicate în pilotarea disciplinei au avut ocazia să-și împărtășească experiențele și materialele însușite, să discute despre continuitatea predării modulelor educaționale pe subiecte de energie regenerabilă și schimbări climatice, dar și să abordeze conceptele educaționale de viitor.
„Criza energetică din ultimele luni ne-a demonstrat cât este de politizat subiectul energiei și cât de puțin cunoscut de către publicul larg, care astfel poate fi manipulat. Energia însă nu înseamnă doar gaze naturale și este important să ne educăm încă din școală să folosim rațional energia și să o explicăm în limbaj cât mai simplu, nu doar teoretic, ci și practic, or în ultimii ani au fost construite multe centrale regenerabile pe care elevii le vor putea vizita pentru documentare”, a declarat Cristina Pereteatcu, Secretară de stat la Ministerul Energiei.
Unul dintre principalele subiecte de discuție în cadrul conferinței a fost posibilitatea revizuirii și consolidării disciplinelor opționale existente, precum și actualizarea acestora într-un format disciplinar nou, revizuit în corespundere cu Cadrul de referință al Curriculumului Național.
„Prin inițiative precum aceasta, educația din Republica Moldova se aliniază tot mai mult tendințelor internaționale și contribuie activ la formarea unei generații de cetățeni responsabili și implicați. Este esențial să le oferim elevilor cunoștințele și competențele necesare pentru a-i învăța să adopte decizii responsabile în raport cu mediul înconjurător și să-i pregătim să facă față provocărilor din domeniul energiei și climei”, a declarat Silvia Pana-Carp, Specialistă de programe, PNUD Moldova.
Pornind de la experiențele profesionale și de la așteptările elevilor privind un comportament ecologic responsabil, conferința va oferi un cadru de dialog pentru comunitatea educațională, dar și factorii de decizie interesați, pentru a contribui la diversificarea ofertei educaționale actuale existente în școli.
Această inițiativă a fost lansată în septembrie 2024, în 87 de școli din țară, iar elevii, ghidați de profesori, au avut ocazia să studieze despre energie și climă, în cadrul unor module inserate în discipline școlare precum Fizică, Geografie, Educație pentru societate sau Dezvoltare personală. Elevii au învățat concepte teoretice și practice despre legile fizicii, fenomenele geografice și atmosferice, impactul lor practic în utilizarea energiei durabile, despre cum să colecteze separat deșeurile, să recicleze, dar și cum să reducă amprenta de carbon.
Întreg pachetul educațional a inclus 84 de produse didactice – ghiduri metodologice și proiecte de lecții, elaborate de cadrele didactice și experți în domeniul energeticii și mediului, toate pentru a promova un stil de viață sustenabil.