Transportatorii de pasageri – nemulțumiți de decizia CNESP: Este foarte probabil că va fi anunțată data protestului în fața Guvernului
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) se arată nemulțumită de decizia de ieri a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică prin care se cere ca fluxul de pasageri în transport să conțină 50%.
APOTA a adresat o scrisoare deschisă Premierului interimar, Aureliu Ciocoi unde îi solicită să revizuiască decizia, motivând că din cauza pandemiei sectorul transportului rutier a suferit destule daune.
„Prim Ministrului interimar
dlui Aureliu Ciocoi
Comisiei Naționale Sănătate Publică
SCRISOARE DESCHISĂ
Stimate d-le Aureliu Ciocoi,
Studiind conținutul Hotărârii nr. 45 CNESP din 14.02.2021, transportatorii rutieri de persoane își exprimă dezacordul față de lipsa unei coerențe în activitatea CNESP și ingrijorarea față de consecințele pe care le poate provoca această hotărâre asupra ramurii de transport rutier.
Recent BNS a publicat datele din care rezultă că în anul 2020 fluxul de pasageri s-a înjumătățit față de 2019. Aceste cifre de fapt, arată ca transportatorii se află în prag de faliment.
În anul 2020 pe perioada stării de urgență declarată de Parlamentul Republicii Moldova, ca rezultat al scăderii bruște a fluxului de pasageri, au fost sistate mai mult de 90% din numărul curselor de pasageri. După expirarea stării de urgență și până în prezent, din cauza consecințelor pe care le-a provocat starea de urgență și situația epidemiologică nu au putut fi restabilite peste 15% din cursele regulate naționale și peste 70% din cursele internaționale.
Pandemia a provocat concedierea a peste 1000 angajați doar din domeniul transporturui rutier de persoane, care și până la pandemie se confrunta cu un deficit acut de șoferi.
Totodată, în perioada stării de urgență, de la transportatorii rutieri de persoane de către Gările Auto Moderne, care sunt protejate de cercuri financiar-politice, au fost sustrase mijloace financiare de peste 7 mln lei „pentru necesitățile proprii”, care au fost restituite doar după scurgerea perioadei stării de urgență. Această delapidare a fost și este în continuare protejată de APP, care se opune unei investigării, conform prevederilor contractului de parteneriat public-privat.
Atragem atenția Dvs. asupra lipsei unei coerențe privind instituirea restricțiilor de către CNESP. Astfel, în perioada stării de urgență declarată de Parlamentul Republicii Moldova măsurile impuse transportatorilor rutieri au fost mai blânde decât cele instituite prin Hotîrârea din 14.02.2021. Este evident că starea de urgență declarată de Parlament este o perioada mult mai severă decât starea de urgență în sătătate publică. Însă conținutul restricțiilor este invers.
Totodată disonanța datelor statistice față de restricțiile impuse de CNESP pune la îndoială obiectivitatea membrilor comisiei.
Astfel, la data de 14.02.2021 când au fost impuse restricțiile privind limitarea numărului de pasageri la 50% față de numărul de banchete din salonul autobuzului, în Republica Moldova erau înregistrate 363 cazuri noi de COVID-19, 9108 cazuri active.
La data de 26 august 2020 când a fost adoptată Hotîrârea CNESP nr. 27 prin care starea de urgență în sătătate publică a fost prelungită până la 15 septembrie 2020 aveam 624 cazuri noi și 9859 de cazuri active. Însă la acea dată în transportul public raional și interraional exista restricția privind limitarea numărului de pasageri la numărul de banchete instalate în salonul autvehicolului. Nu putem să nu remarcăm faptul că după trei zile de la data adoptării Hotărârii CNESP nr. 27 (la 29 august 2020) la Vinăria Poiana s-a jucat o nuntă gospodărească, iar la câteva zile de la eveniment șeful CSP a încercat să ne convingă că nunta nu este nuntă.
La data de 10 iulie 2020 de către CNESP a fost adoptată Hotîrârea nr.20 prin care la p. 4.4. s-a stabilit restricția privind limitarea numărului de pasageri în transportul raional și interraional la numărul de banchete. Datele din acea perioadă indică (07 iulie 2020) numărul de cazuri noi- 235, cazuri active- 6297. După cum vedem într-o perioadă analogică celei din 14.02.2021 CNESP adoptă decizii prin care impun restricții ce se deosebesc mult una față de alta.
La data de 06.11.2020 în Republica Moldova erau 18399 de cazuri active, iar la 09.12.2020 am înregistrat 1766 de cazuri noi. Aceste cifre nu au dus la adoptarea unor restricții suplimentare în domeniul transportului de pasageri. În această perioadă ”fierbinte” a fost organizat un miting cu mii de oameni în scuarul Teatrului de Operă și Balet (13 noiembrie 2020) și un ”pomelnic pentru funcția de Președinte” la Vulcănești în spațiu închis cu participarea a unui număr mare de persoane fără respectarea măcar a măsurilor elementare de protecție anti Covid-19. Aceste ”evenimente” s-au ”încadrat” perfect în măsurile adoptate de Guvern pentru lupta anti-Covid.
Din datele indicate mai sus, înțelegem că Hotărârea CNESP din 14.02.2021 a fost adoptată în confortul căldurii de la calorifele din cabinetele proaspăt reparate, de către persoanele care au la cheremul său șoferi achitați din bani publici și unități de transport de serviciu procurate pe timp de pandemie.
Cu regret, autoritățile și în special CNESP sunt rupte de viața de zi cu zi din Republica Moldova și nu doresc să observe că deciziile/hotărârile adoptate de ei nu conțin soluții, dar crează probleme noi, pe lângă cele create de pandemie.
Restricțiile impuse transportului public pot avea sens atunci când persoanelor care se deplasează la/de la locul de muncă, le este oferită o alternativă sustenabilă și accesibilă. Iar de facto, această alternativă a devenit transportul ilegal de persoane, care a luat o amploare mare pe timp de pandemie, iar fenomenele de corupție profundă din cadrul INSP, Poliției de Frontieră, Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal a creat un întreg sistem de protecție a activităților ilegale, care au dus la neobservarea și nesancționarea transportatorilor ilegali, chiar și atunci când aceștea traversează frontiera de stat cu pasageri. Aceste restricții au dus la aplicarea unor amenzi exagerate pentru transportatorii privați din mun. Chișinău și la dispariția acestora, în timp ce troleibuzele proprietate municipală sânt arhipline, fără a fi sancționate în modul similar cum au fost sancționați cei privați.
Hotărârea CNESP din 14.02.2021 pune în pericol existența ramurii transportului rutier de pasageri și este capabilă de a duce la stoparea activității pe multe rute regulate, care nu-și vor putea relua activitățile după anularea restricțiilor.
Din acest motiv, transportatorii nu pot să nu reacționeze împotriva acestei Hotărâri. Vom acționa solidar și în mod colectiv pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
După prima amendă aplicată transportatorilor pentru neexecutarea Hotărârii din 14.02.2021, este foarte probabil că va fi anunțată data protestului transportatorilor în fața Guvernului și sistarea totală a rutelor regulate.
Pentru a evita nemulțumirile sociale, protestele, sistările rutelor, Vă îndemnăm să revizuiți restricțiile impuse transportatorilor prin Hotărârea CNESP din 14.02.2021.
Cu respect,
Președintele Consiliului APOTA
Oleg Alexa”, se spune în scrisoare.
Cristina Parfeni