MEI, despre rezultatele implementării programului de reabilitare a drumurilor în anul curent
Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI) a prezentat, astăzi, rezultatele implementării programului de reabilitare a drumurilor în 2017 și care sunt obiectivele instituției pentru anul 2018, transmite Oficial.
Ministrul Economiei și Infrastructurii, Octavian Calmîc, a prezentat care a fost bugetul, ce s-a realizat cu finanțare externă, ce s-a reușit în acest an și care sunt obiectivele pentru anul viitor.
„Cadrul bugetar pentru anul 2017 a fost de un miliard, dintre care 477 milioane de lei au fost îndreptați spre întreținerea infrastructurii drumurilor.
Pentru APL de nivel I – 385 mln. lei și APL de nivel II – 350 mln. lei.
Din fondurile externe: BERD, BEI și UE – 800 mln. lei și 81 mln. lei de la Banca Mondială.
S-a reușit din fondul rutier național să reabilităm drumurile capitale – 50 km, drumuri în reparație din beton – 30 km, drum de tip macadam – 27 km și tratamente bituminoase – 30 km. Am construit și suntem încă în construcție de poduri în număr de 11 unități și 23 pavilioane auto.
Am instalat 8 350 indicatoare, 13 400 stâlpi de ghidare și 1 470 – 1 660 marcaje rutiere pentru treceri de pietoni.
Am avut semnate cu BERD 8 contracte, în valoare de 202 mln. euro, cu BEI – 6 contracte în valoare de 155 mln. euro și cu UE în formă de grant – 3 contracte în valoare de 24 mln. euro.
Am reușit reabilitarea a 60 km de drumuri naționale, 400 drumuri naționale sunt în reparație conform contractelor. Am reabilitat 4 poduri. Am avut resurse financiare de 450 mln. lei de la BERD, BEI și UE, dar și 50 mln. lei de la Banca Mondială cu o absorbție de 50%.
Drumul de ocolire Ungheni a fost finanțat de un grant al UE de 11 mln. euro, absorbit – 9,5 mln. euro. La 1 ianuarie 2017 lucrările erau realizate în mărime de 25%, la 1 decembrie 2017 – 87%. Deschiderea preconizată a tronsonului de drum este pentru mai 2018, dacă vor fi 30 de zile favorabile meteorologice.
Pentru 2018 avem un buget planificat de 4,160 miliarde de lei.
Pentru 2018, Ministerul și-a pus drept scop repararea capitală a 100 km de drum, reparația a 10 poduri, reparația drumurilor naționale de 350 km și ridicarea nivelului stării de drumuri din Moldova în baza diagnosticului făcut.
Din finanțările externe – darea în exploatare a drumului Ungheni – Chișinău, cu excepția unui segment de 6,6 km de drum lângă Bahmut. Drumul Hâncești – Lăpușna – Leușeni – 37 km; Bălți – Sculeni – circa 80% fără drumurile din localități – 54 km; Comrat – Ciumai – 55 km”, a spus Octavian Calmîc.
Doina Secrieru
Aveti inca mult de muncit, doar ca acum va este mai usor luand in consideratie ca ati reusit prin rezultate concrete sa recastigati incredere partenerilor de dezvoltare precum UE, FMI, BM si BEI
O multime de bani a primit si Guvernul Filat, pentru proeicte de dezvoltare si reforme, iar reformele sau mimat chiar si daca acum pe oarecare reforme unii politicieni precum Maia Sandu isi face PR politic.
Imediat după susținerea BERD, s-a început și reconstrucția drumurilor, asta da eficacitate și operativitate,
Am vazut ca drumuri se fac in diferite localitati.