Studiu: Performanța companiilor aeriene. Care au fost cele mai solicitate destinații ale moldovenilor și care companii avia sunt cele mai punctuale

Studiu: Performanța companiilor aeriene. Care au fost cele mai solicitate destinații ale moldovenilor și care companii avia sunt cele mai punctuale

Pe parcursul lunii iulie, Stanislav Ghilețchi, director adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a monitorizat performanța companiilor aeriene și aeroportului internațional Chișinău.

În luna iulie au fost operate aproximativ 900 de zboruri tur-retur. Destinațiile cele mai frecvente au fost: Antalya (25%), Istanbul (12%), București (8%), Varșovia (7%), Dublin (5%), Erevan, Viena și Tel-Aviv (câte 4%). Cele mai multe zboruri au fost operate de către compania Fly One, care la moment operează peste 40% dintre toate zborurile de pe aeroportul internațional Chișinău. Din numărul total de zboruri, 42% au aterizat la timp și 39% au decolat la timp.

Cele mai punctuale companii în luna iulie de pe aeroportul Chișinău au fost: LOT, Air Montenegro și Tailwind (companie charter). Cele mai puțin punctuale companii aeriene au fost: Pegasus, HiSky și Fly One. Pe parcursul lunii iulie, Fly One a fost unica companie care a avut zboruri anulate. Este important de remarcat și unele diferențe semnificative înregistrate între punctualitatea la aterizare și decolare la majoritatea companiilor care operează la Chișinău. Acest fapt semnalează anumite deficiențe operaționale în activitatea aeroportului care afectează negativ și performanța companiilor avia.

Conform autorului analizei, monitorizarea și publicarea datelor privind punctualitatea companiilor aeriene și aeroporturilor este o practică utilizată în mod sistematic la nivel global. Cu toate acestea, datele prezentate cuprind doar cele mai mari companii și aeroporturi, și nu întotdeauna includ date detaliate din Moldova. Datele din analiză curentă oferă informație adițională consumatorilor despre performanța companiilor aeriene pe aeroportul internațional Chișinău. Performanța companiilor ce operează în Moldova, cât și a aeroportului local rămân în urmă față de rezultatele înregistrate de aeroporturile din UE, unde în săptămâna 10-16 iulie, 62.8% dintre zboruri au aterizat la timp și 55% dintre zboruri au decolat la timp. Prin urmare, este nevoie ca părțile implicate să depună mai multe eforturi pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor prestate pentru cetățeni.

Conform raportului punctualității globale pentru luna iunie 2023, LOT a fost cea mai punctuală companie de pe continentul european (82.7%) fiind urmată de Norwegian Air Shuttle (82%), Iberia (80.9%), Finnair (80.7%) și Austrian Airlines (78.1%).

Share